Podnieś adrenalinę podczas jazdy wyczynowej po lesie

utworzony przez materiały prasowe | |   Na rowerze po Polsce

Rower to środek transportu coraz częściej wykorzystywany do podróży do pracy czy szkoły. Są też tacy, dla których jest on źródłem adrenaliny dostarczającym ogromnej dawki emocji. Cieszą się oni możliwością jazdy trasami downhillowymi czy nawet skokami w lesie. Niezbędny jest do tego zjazdowy rower wyczynowy.

Rower downhillowy to na ogół model z pełną amortyzacją, którego skoki z przodu i z tyłu wynoszą około 20 cm. Jest to niezwykle istotne, gdyż taki skok amortyzatora pozwala lądować z większej wysokości, a w konsekwencji oddawać się przyjemności dłuższych „lotów”. Zapewnia również wyższy komfort jazdy oraz zwiększa bezpieczeństwo. To właśnie jego poziom i możliwie najlepsza trakcja powinny być podstawowymi parametrami, które decydują o wyborze roweru wyczynowego. Ponadto powinien on wytrzymywać trudy eksploatacji w ciężkich warunkach. Jazda po górach czy lesie nie ma nic wspólnego z poruszaniem się po asfaltowych drogach. Niestety większa wytrzymałość przekłada się automatycznie na masę takich rowerów.

Rower zjazdowy do wyczynowej jazdy i skakania po lesie

Dla amatora różnica w rowerach przeznaczonych do jazdy trasami downhillowymi, a tymi do zjazdu czy tzw. freeride’u jest w zasadzie żadna. Wyczynowiec, który oddaje się takim aktywnościom, odczuwa ją dość mocno. Podstawowe modele rowerów zjazdowych są nieco bardziej „przyziemne”, również pod kątem finansowym. Widać to zwłaszcza, kiedy coś w takim rowerze zawiedzie – naprawa czy wymiana części jest bowiem stosunkowo tania.

Jaki jest koszt roweru wyczynowego?

Ile kosztuje profesjonalny rower wyczynowy do zjazdów i skoków? Przeglądając ofertę firmy GIANT widać wyraźnie, że nie są to rowery z tej samej półki cenowej, do której należą rowery przeznaczone do klasycznej jazdy. Najlepsze tego typu jednoślady kosztują nawet ponad 20 tys. zł. Nie oznacza to jednak, że na początku swojej przygody ze zjazdami trzeba przygotować się na tak pokaźny wydatek. Rowery wyczynowe do jazdy po lesie i zjazdów znaleźć można już w granicach 6–10 tys. zł.

Jazda bezpieczna, czyli jaka?

Najlepsze rowery to takie, które zapewniają odpowiedni komfort jazdy i bezpieczeństwo rowerzysty. Jednak na poprawę tego drugiego wpływ ma nie tylko sama konstrukcja roweru. Nie wolno zapominać o zabezpieczających rowerzystę ochraniaczach. Podczas jazdy rowerzysta musi zmierzyć się z dużymi obciążeniami, podczas których łatwo stracić kontrolę nad rowerem i zaliczyć upadek. Ważna jest więc odpowiednia ochrona, a mianowicie kask typu „full face” z twardą ochroną szczęki oraz co najmniej ochraniacze na kolana i łokcie. Dodatkowo warto przemyśleć zakup solidnych rękawiczek z długimi palcami. W zakresie ochrony korzystnym akcesorium jest również „inteligentna” i plastyczna pianka, która w niewielkim stopniu krępuje ruchy, a ochronę zapewnia dopiero w momencie upadku, zmieniając się w twardą skorupę.

Szkolenia z zakresu jazdy po lesie

Bezpieczeństwo to również doświadczenie. Tego kupić się nie da, a nabywa się je podczas kolejnych godzin spędzanych na leśnych ścieżkach. Wiele dobrego w tym aspekcie dają różnego rodzaju szkolenia. Zazwyczaj organizowane są w weekendy, aby ułatwić udział w nich np. ludziom pracującym. Na takich szkoleniach rowerzysta uczy się techniki jazdy po lesie, pozbywając się jednocześnie złych nawyków i przyzwyczajeń. Ze względu na coraz liczniejsze trasy zjazdowe, z których korzystają m.in. rowerzyści podczas zawodów MTB, takie kursy odbywają się w każdej części kraju. W Polsce są również miejsca, gdzie można pojeździć na profesjonalnych szlakach. Takie szkolnie z techniki jazdy prowadzą Enduro Trails.

Rower wyczynowy jest z tym doskonałą alternatywą dla klasycznej jazdy po drogach asfaltowych. Zielone światło dla takiej aktywności daje również coraz bardziej rozwinięta infrastruktura. Tras zjazdowych w lasach i na obrzeżach miast, które przypominają trasy MTB, jest coraz więcej. Coraz liczniejsze są także tak zwane bike parki, gdzie znaleźć można wszystko od flow line’nów, po trasy typu A-line z dużymi, a jednocześnie bezpiecznymi hopami, aż po trasy zjazdowe rodem z downhillu. Na jazdę po takich profesjonalnych trasach pozwala jedynie dobry i bezpieczny rower wyczynowy.

 

 

Wybór redakcji: