Skip to main content

Zwiększy się bezpieczeństwo rowerzystów na polskich drogach.

Autor: Piotr Burda
Photo by Daniela Santos on Unsplash
Photo by Daniela Santos on Unsplash

W 2020 roku na terenie Polski 3642 rowerzystów uczestniczyło w wypadku drogowym, 249 zginęło, a 3393 zostało rannych, w tym 1241 ciężko*. Większość tych wypadków spowodowali kierowcy samochodów osobowych. Około 10% wypadków doszło w wyniku nieprawidłowego wyprzedzania.

W marcu w  Sejmie złożony został projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Projekt zmienia zapis artykułu 24 ust. 2. Nowy zapis brzmi:

„Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1,5 m”.

O taką zmianę środowisko rowerzystów walczy od lat, zmiana minimalnego odstępu z 100 cm do 150 cm jest bardzo duża. Jest to szczególnie istotne na „dziurawych drogach i miejskich ulicach”, na których bardzo często rowerzysta wykonuje nagłe zmiany toru jazdy omijając „przeszkody” oraz na otwartym terenie w wietrzne dni.

Za nie przestrzeganie przepisu kierowca może zostać ukarany mandatem w wysokości 300 zł.

Podobne przepisy obowiązują już w wielu krajach, w Niemczech w terenie zabudowanym minimalna odległość od wyprzedzanego pojazdu jednośladowego wynosi 150 cm, a poza terenem zabudowanym wzrasta do 200 cm.

* <link statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,wypadki-drogowe-raporty-roczne.html _blank>Statystyki Policji za 2020 rok</link>

Photo by <link unsplash.com/@danielasofia_ph Santos</link> on <link unsplash.com/s/photos/accident-bike;


Autor

Piotr Burda

redaktor naczelny