Skip to main content

Serwis roweru – jak go przeprowadzić

Autor: art. sponsorowany
Serwis roweru (mat. prasowe)
Serwis roweru (mat. prasowe)

Jak dbasz, tak masz. Ta stara prawda ma zastosowanie również do rowerów. Chcesz cieszyć się z bezproblemowej eksploatacji i nie lubisz być zaskakiwany w podróży, konserwuj na bieżąco swoje dwa kółka. Prawidłowy i systematycznie przeprowadzany serwis pozwoli nie tylko uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w terenie, ale także zminimalizować koszty usuwania ewentualnych awarii.

Coraz większy stopień skomplikowania współczesnych rowerów sprawia, że pewne czynności serwisowe warto powierzyć fachowcom. Dobrze jednak przeprowadzić podstawowe prace samodzielnie po każdym wypadzie.

Co rozumiemy przez serwis roweru

Nie każdy jest maniakiem technologii i lubi czy potrafi rozłożyć swój rower na części pierwsze, a następnie złożyć go z powodzeniem. Niektórym słowo serwis kojarzy się z ponoszeniem kosztów i przekazywaniem swojej „maszyny” w ręce fachowców. Coś w tym jest, ale to tylko częściowo prawda. Pod pojęciem tym kryją się bowiem zarówno podstawowe czynności eksploatacyjne roweru, jak i przeglądy okresowe oraz naprawy.

Podstawowe czynności serwisowe – czyszczenie roweru

Niezależnie, czy jeździsz w terenie, czy podróżujesz po szosie, mogą zaskoczyć Cię różne warunki atmosferyczne. W pogodne dni, pokonując kilometry na asfalcie, rower narażony jest na kurz, w przypadku jazdy w terenie, to także piasek czy elementy ściółki leśnej. Zakres prac będzie w tym przypadku ograniczony do „odkurzenia”.

Co innego w przypadku deszczu i błota – czyszczenie należy przeprowadzić niezwłocznie po zakończeniu wyjazdu. W innym przypadku może to znacząco skrócić żywotność naszego roweru, zwłaszcza jego napędu. Podczas pracy nie powinno się stosować wody pod wysokim ciśnieniem. Co więcej, usuwając brud, trzeba unikać wciskania drobnych zanieczyszczeń w szczeliny i łożyska. Przywracając dwóm kółkom odpowiedni wygląd, trzeba pamiętać, że przy okazji tracimy częściowo smar, na przykład z łańcucha. Niezbędna jest zatem odpowiednia konserwacja poszczególnych komponentów.

Nie należy jednak traktować operacji czyszczenia jako zło konieczne. Podczas takich czynności jest bowiem okazja przyjrzenia się newralgicznym punktom naszych dwóch kółek. Można na przykład zauważyć zawczasu ewentualne uszkodzenia połączeń ramy. Są to miejsca, które zazwyczaj nie są zbyt często przeglądane.

Mały luz, duży problem

Rower, to złożony obiekt, którego niezawodność zależy w dużej mierze od właściwego i trwałego połączenia jego komponentów. Błaha sprawa jak poluzowana śrubka potrafi z biegiem czasu wyrządzić spore szkody. Aby tego uniknąć, warto cyklicznie sprawdzać wszelkie mocowania, począwszy od hamulców, poprzez stery, wkład suportu czy siodełko oraz kierownicę.

O tym, jak istotne jest właściwe dokręcenie wszystkich śrub, może świadczyć fakt, że jest to jedna z podstawowych czynności wykonywanych przez serwis rowerowy w trakcie tzw. pierwszego przeglądu, wykonywanego po przejechaniu około 100 do 150 km lub pierwszym miesiącu eksploatacji. Producenci uznają go za warunek konieczny realizacji gwarancji.

Jak posmarujesz, tak pojedziesz – zwiększ trwałość napędu

Dla większej żywotności roweru warto również zadbać o systematyczne smarowanie łańcucha. Wówczas napęd będzie pracować w korzystniejszych warunkach, co pozwoli uniknąć przykrych konsekwencji, takich jak skrzypienie łańcucha lub nawet – w skrajnych przypadkach – jego zerwanie.

A jednak się kręci – tylko czy aby na pewno dobrze?

Komponentem, do którego często nie przywiązuje się wystarczającej uwagi, są koła rowerowe. Luźne szprychy obniżają komfort i bezpieczeństwo podróżowania. O ile wydawać się może, że niewycentrowane koło daje jedynie negatywne odczucia z jazdy, to w dalszej perspektywie wpływa na stan łożysk i nadmierne zużywanie się innych współpracujących elementów.

Z kolei za bardzo wystająca szprycha może skutkować przebiciem dętki. Oceny stanu obręczy należy dokonywać po każdym wypadzie, zwłaszcza jeśli mieliśmy jakieś przygody z dziurami czy krawężnikami. Nie zaszkodzi również sprawdzić centrowania w ramach okresowego przeglądu.

Pełen przegląd – duża sprawa

Tak zwany duży przegląd warto wykonać podczas przygotowań do sezonu, wyścigu lub dłuższego rowerowego wypadu. Tutaj zakres prac jest szeroki i czasem warto skorzystać z pomocy fachowca. Bezpiecznym i praktycznym rozwiązaniem są na pewno serwisy rowerowe. Często funkcjonują one przy dobrych sklepach rowerowych.

Regulacja przerzutek, hamulców albo ewentualna wymiana zużytych komponentów wymaga posiadania wiedzy technicznej. Szczególnie w przypadku bardziej zaawansowanych elementów, czy coraz częściej stosowanych rozwiązań elektronicznych, oszczędności na domowym przeglądzie mogą wydawać się pozorne.