Skip to main content

Ćiro Mostar Dubrownik

Informacje o trasie
Oznaczenie w terenie brak oznakowania lub trasa łaczy wiele szlaków  
Trasa zweryfikowana NIE  
Długość trasy 157 km   
Trasa dla roweru BRAK INFORMACJI  
Poziom trudności trasy BRAK INFORMACJI  
Ciro
Kup akcesoria rowerowe
Informacje z pliku GPX   
Długość z GPX   
Minimalna wysokość   
Maksymalna wysokość   
Suma podjazdów   
Suma zjazdów   
Pobierz plik GPX
Przebieg trasy:

Mostar Čapljina Dračevo Zavala Ivanica Dubrownik

INFORMACJE O TRASIE

Zabytkowa trasa kolei wąskotorowej biegnie z Mostaru wzdłuż rzeki Neretwy, przez Čapljinę, Popovo polje, Ravno i w pobliżu Ivanicy, przekraczając granicę z Chorwacją aż do Dubrownika. Budowę kolei rozpoczęto w 1898 roku, a zakończono w 1901 roku. W czasie swojego istnienia Ćiro łączyła miejsca w Hercegowinie i ożywiała je, a dziś kolej została przebudowana na ścieżkę rowerową.

Monarchia austro-węgierska, która władała terytorium Bośni i Hercegowiny pod koniec XIX i na początku XX wieku, zbudowała sieć kolei wąskotorowych (o szerokości 0,76 m). Koleje budowano przede wszystkim jako strategiczne obiekty wojskowe, które łączyły porty południowego Adriatyku z miastami położonymi w głębi kraju oraz z Europą Środkową. Przydomek Ćiro został narzucony tuż przed likwidacją kolei wąskotorowych, ale do dziś pozostaje rozpoznawalny dla mieszkańców.

KRÓTKI OPIS INFORMACYJNY SZLAKU

Wycieczka rozpoczyna się w Mostarze, gdzie nieunikniona jest wizyta na Starym Moście, gdzie można napić się bośniackiej kawy, a nawet zjeść śniadanie z pięknym widokiem na Stary Most.

Po zwiedzeniu Hutovo blato i Počitelj wracamy do Čapljiny pierwotną trasą Ćira i jedziemy dalej w kierunku Dračeva, ale po drodze z Čapljiny proponujemy zatrzymać się w Mogorjelo (rzymska VIlla Rustica) i zwiedzić to historyczne miejsce. Z miejscowości Dracevo mamy dwie możliwości, jedna to kontynuacja jazdy po asfalcie (dla rowerów szosowych), a druga to skręt w prawo i zjazd na szutry , która jest oryginalną trasą Cirina (zalecana dla rowerów szutrowych lub MTB). Pierwszy odcinek szosowy ma niezbyt trudne wzniesienie i ponownie we wsi Hutovo łączy się z linią kolejową Ćira. Drugi odcinek szutrowy jest jednym z najpiękniejszych odcinków i z pewnością zaprze Ci dech w piersiach, gdy będziesz go pokonywać z widokiem na piękne jezioro Svitavsko, rozciągające się po lewej stronie. Odcinek ten obejmuje przejazd przez most Aiffla, a także przejazd przez 10 nieoświetlonych tuneli, dlatego zalecamy zabranie ze sobą latarki. Na odcinku o długości 18 km nie ma źródeł wody pitnej, dlatego zalecamy zaopatrzenie się w odpowiednią ilość wody w lokalnym sklepie we wsi Dračevo, przed wjazdem na trasę.

Po odcinku szutrowym wjeżdżamy do miejscowości Hutovo, skąd asfaltem jedziemy aż do Dubrownika, z wyjątkiem krótkiego szutru w miejscowości Ravno, gdzie znów mamy do wyboru dwie opcje: asfaltową i szutr. Odcinek z Hutovo selo do Ravna prowadzi przez lokalne wioski, z których większość jest dziś opuszczona, a pozostali mieszkańcy zajmują się hodowlą bydła i rolnictwem. Po przyjeździe do Ravna polecamy zwiedzenie Motelu Stanica, gdzie kiedyś znajdowała się stacja Ćirina pruga, a dziś został on odrestaurowany na motel i restaurację. Tutaj można się odświeżyć i napić kawy. Po kawie jedziemy dalej w kierunku Zavali, gdzie można zwiedzić klasztor Zavala, jaskinię Vjetrenica lub zjeść obiad w gospodzie Zavala, która jest kolejną stacją Ćira, a obecnie została odnowiona i przekształcona w prywatny motel/restaurację.

Z Zavali jedziemy dalej asfaltem i przez lokalne wioski, które w większości są opuszczone, z pięknym widokiem na pole Popovo, aż do wioski Hum, gdzie znajdowała się największa stacja Ćira. W tym miejscu oddziela nas droga w lewo w kierunku Trebinje i w prawo w kierunku Dubrownika. Chociaż nasz zapis GPX prowadzi nas dalej w kierunku Dubrownika, zdecydowanie polecamy zwiedzanie Trebinje, pięknego miasta turystycznego znanego z lokalnej kuchni i piwnic winnych

Z Hum do Dubrownika jedziemy drogą, która nie obejmuje lokalnych wiosek i jest dość pusta, aż do Ivanicy, gdzie znajduje się granica z Republiką Chorwacji. Po przekroczeniu granicy następuje zjazd do Dubrownika, miejsca, które znów jest wyjątkowe i zasługuje na poświęcenie dnia lub dwóch na nocleg, aby zwiedzić to piękne turystyczno-historyczne miasto. Kończymy naszą podróż w Dubrowniku.

Chociaż trasa prowadzi głównie przez tereny zaludnione, na odcinku z Draczewa do Hutovej Soli przejeżdżasz przez niezamieszkany obszar bez wody pitnej, dlatego zalecamy zaopatrzenie się w większą ilość wody w lokalnym sklepie w Draczewie. Jest to szczególnie ważne w letnie dni. Na odcinku szutrowym w niektórych miejscach znajdują się ostre kamienie i możliwość wystąpienia kolców, dlatego konieczne jest zabranie ze sobą narzędzi i łatek. Ze względu na długość trasy zaleca się poinformowanie rodziny lub znajomych o planach rowerowych przed wyruszeniem na przejażdżkę.

 

Zdjęcia z trasy Ćiro Mostar Dubrownik