"Krotoszyńskie Dąbrowy"

Długość trasy 34,8 km
Krotoszyn - oficjalna strona miasta

Krotoszyn - Chwaliszew

Krotoszyn - Jasne Pole (Sędziszew), Rozdrażewek - Leśn. Sokołówka - Os. Leśn. Dąbrowa - Roszki - Orpiszew - Leśn. Borowina - Chruszczyny - Chwaliszew

Uwaga! Chwaliszew - Krotoszyn, odcinek szlaku "Wokół Krotoszyna".
Szlak rowerowy wytyczony został z myślą o miłośnikach kolarstwa, którzy obok aktywnego wypoczynku chcą poznać atrakcyjne kompleksy leśne o nazwie "Dąbrowy Krotoszyńskie", będące obszarami chronionego krajobrazu. Na trasie przykłady wzorcowej gospodarki leśnej (na terenie Nadl. Krotoszyn 7 tys. ha, około 40% pow. lasów zajmują drzewostany dębowe) jak również rezerwaty i pomniki przyrody oraz inne atrakcje krajoznawcze

* 0,0 km - Krotoszyn - Rynek
Start sprzed ratusza (obok fontanny), dalej ul. Koźmińską.
* 0,4 km - za DH "Biedronka" w prawo (wsch.) ścieżką spacerową do stawu na Błoniu, gdzie w lewo do skrzyżowania ulic. Następnie w prawo ul. Spartańską (wsch,) i szosą do Jasnego Pola
* 2,6 km - przejazd kolejowy Durzyn
* 4,6 km - wieś Tomnice (skrzyżowanie dróg do Kobierna i po 300 m do Gorzupi)
* 6,2 km - Jasne Pole - pierwsze zabudowania wsi
* 9,4 km - w lewo droga do Rozdrażewa, jedziemy prosto
* 9,6 km - Osada Sędziszew. W gospodarstwie nr 2 kamienna płaskorzeźba (1913) A. Olejnika (1887-1939) ze sceną z Konrada Wallenroda A. Mickiewicza (koncert lirnika Halbana). Rzeźba w czasach zaborów była wyrazem patriotyzmu. Rzeźbiarz, syn chłopa z Chwaliszewa, zamordowany został przez hitlerowców w Fordonie k. Bydgoszczy. Wracamy 200 m do skrzyżowania i drogą w prawo (płn.) w kierunku Rozdrażewa. Wkraczamy w zwarte obszary lasów grądowych. Po obu stronach drogi pomnikowe dęby w wieku ponad 200 lat (obwód do 300 cm).
* 11,4 km - po prawej stronie miejsce odpoczynku
* 11,6 km - skrzyżowanie dróg Krotoszyn - Raszków, dalej prosto
* 12,9 km - prosto drogą do Rozdrażewa, my w prawo w kierunku lasu. Zwarty kompleks leśny (ponad. 5 tys. ha) między Rozdrażewem; drzewostany liczące ponad 150 lat (dęby, graby, buki). Znakomite rezultaty hodowlane dębów.
* 13,8 km - po lewej leśniczówka (Suchy Las)
* 15,7 km - w lewo droga do Rozdrażewa, my prosto skrajem lasu
* 17,2 km - leśniczówka Sokołówka, skręcamy w prawo w obszary leśne
* 18,4 km - w lewo 350 m od drogi, w Oddziale 74c - głaz narzutowy - piaskowiec o obw. 18 m i wym. 675x370x150 cm, zwany "Diabelskim kamieniem".
* 20,5 km - Dąbrowa - osada leśna na skrzyżowaniu dróg. Parking. 300 m na płn. przy drodze do Koźmińca pomnik leśnika W. Kaźmierczaka zamordowanego przez kłusownika. 300 m na płd. wch. pomnikowa sosna o obw. 340 cm górująca nad drzewostanem (niedawno uschła). Wśród lasu 1,5 km na płd. wsch. od Dąbrowy grodzisko pierścieniowate o średn. wewn. 60 m z wałem o szer. 7 m (dojście 1400 m na wsch. i w prawo 400 m duktem). Obok os. leśn. Dąbrowa miejsce postoju - leśny punkt edukacyjny. Zadaszona wiata, miejsce odpoczynku (stoły, ławy). Tablice informacyjne: gospodarka leśna, rodzaje drzewostanów, roślinność, zwierzęta leśne, ptaki, funkcje rekreacyjne lasu. Skręcamy w prawo (płd.) 22,6 km wyjazd z lasu.
* 23,7 km - Roszki. We wsi Dom Kultury, szkoła, szahulcowy dom nr 86/87 d. karczma z 1845. Kościół Niepokalanego Serca NMP z 1985 (arch. Arkadiusz Wojciechowski). Jedziemy szosą w kierunku Raszkowa i po 200 m na płd. w kierunku Orpiszewa.
W Orpiszewie możliwość skrócenia trasy. Skręcamy w prawo i po 4 km dojeżdżamy w Sędziszewie do oznakowanej trasy do Krotoszyna.
* 29,3 km - Świnków. Skrzyżowanie dróg Krotoszyn - Janków Zaleśny. Na płd. skraju wsi skręcamy w prawo (kier. Biadki) i po przejeździe kolejowym w lewo w kierunku lasu.
* 33,0 km - Leśn. Borowina (skrzyżowanie z szosą Krotoszyn-Ostrów Wlkp.) Wkraczamy ponownie w obszary leśne. 1300 m na płd. od leśn. Borowina Rezerwat Dąbrowa koło Biadek Krotoszyńskich, pow. 16,5 ha (ochrona dąbrowy - lasu charakterystycznego dla Południowej Wielkopolski). Dęby w wieku do 270 lat o obw. do 420 cm i wys. 30 m. W warstwie podszytu: grab, buk, świerk. Bogate runo leśne: trzcinik leśny, narecznica, turzyca, kostrzewa olbrzymia.
* 35,9 km - Leśn. Palczew - skraj wsi Chruszczyny. W Chruszczynach powiązanie szlaku "Krotoszyńskie Dąbrowy z siecią szlaków rowerowych Ostrowa Wlkp i pośrednio z Transwielkopolską Trasą Rowerową. Jedziemy w prawo (zach.) do Chwaliszewa
* 39,3 km - Chwaliszew. Kapliczka z figurką św. Wawrzyńca (XIX w.). W centrum wsi eklektyczny kościół św. Michała (1899) nawiązujący do stylu romańskiego. Dwór z k. XIX w.
* 39,3 km - koniec szlaku zielonego (przy kościele). Połączenie szlaku rowerowego "Krotoszyńskie Dąbrowy" ze szlakiem rowerowym "Wokół Krotoszyna" - na 34,8 km szlaku czarnego.
Dalej do Krotoszyna (9,3 km) - patrz opis szlaku czarnego.