Pomarańczowy pieszy szlak turystyczny

Strona główna Urzędu Miasta Trzebinia

Młoszowa

Młoszowa - Trzebinia - Psary - Karniowice - Młoszowa

Szlak pomarańczowy Trasa turystyczna rozpoczyna się przy położonym po lewej stronie ulicy Krakowskiej Zespole Pałacowo - Parkowym w Młoszowej, gdzie można dotrzeć z centrum Trzebini autobusem linii 315. Za główną bramą należy skierować się w lewo, a następnie przejść przez kamienny most i wyłożony łamanym wapieniem placyk obok pałacu. Mniejsza, ostro sklepiona brama prowadzi do położonego na wzgórzu parku, będącego znakomitym obiektem do poznawania bogactwa przyrody Trzebini. Znajdujące się tam wyjątkowe okazy lipy, tulipanowca, magnolii i derenia zostały uznane za pomniki przyrody.

Szlak pomarańczowy Szlak prowadzi dalej ulicą Florkiewicza, po czym na wysokości przystanku autobusowego Młoszowa Wzgórze I skręca w prawo za mostkiem w uliczkę Góra Bartoska i prowadzi na Górę Bartoskę, porośniętą interesującą pod względem przyrodniczym mieszaniną różnych gatunków drzew i roślin. Porastające szczyt drzewa oraz położone na wschodnim stoku pola uprawne utrudniają przejście, dlatego szlak zawraca do ulicy Florkiewicza.

Szlak pomarańczowy Na wysokości przystanku autobusowego Młoszowa Wzgórze II szlak skręca w prawo na ulicę Karniowicką. Wraz z ostatnimi zabudowaniami Wzgórza kończy się asfalt, a szlak przechodzi w dobrze utrzymaną drogę gruntową. Na rozwidleniu drogi należy skręcić w prawo do rezerwatu przyrody Ostra Góra, utworzonego w celu ochrony buczyny karpackiej. Pośród młodych drzew porastających Ostrą Górę rosną także ponad 200-letnie, fantazyjnie powykręcane buki, a wzdłuż grzbietu wzgórza odnaleźć można ślady dawnych wyrobisk i ruiny budowli, zwanej lokalnie „Owczarnią".

Szlak prowadzi na Wschód drogą na skraju rezerwatu, po czym wychodzi na ulicę Ostra Góra w Psarach. Za przystankiem PKS - Ostra Góra skręca w lewo na ścieżkę biegnącą na wzgórze Bialny Dół w Psarach, skąd niegdyś pozyskiwano wapień. Jest to jedno z piękniejszych przyrodniczo miejsc na terenie gminy, gdzie można napotkać okazy roślin chronionych oraz liczne gatunki kwiatów i krzewów.

szlak pomarańczowy Trasa okrąża wzgórze i wiedzie dalej do ulicy Wiśniowej w Psarach, po czym schodzi w kierunku południowym ulicami Jana Pawła II w Psarach i Władysława Łokietka w Karniowicach. Szlak skręca w Karniowicach w lewo na ulicę Głogową i prowadzi do ścieżek, którymi można dojść na Wyżynkę Karniowicką. Znajdują się tu odkrywki skały zwanej Martwicą Karniowicką, stanowiącej unikat w skali geologicznej. Drugie ciekawe stanowisko martwicy znajduje się w pobliskim lesie Wyrąb.

Z Wyżynki Karniowickiej szlak wraca ulicą Głogową do ulicy W. Łokietka, po czym skręca w lewo w ulicę Spacerową i prowadzi do nowoczesnego cmentarza w Karniowicach, zbudowanego w oryginalnej formie kurhanu.

szlak pomarańczowy Dalsza droga prowadzi w kierunku zachodnim ulicą Spacerową, po czym dochodzi do ulicy Spacery i wychodzi na ulicę Forkiewicza powyżej Zespołu Parkowo - Pałacowego w Młoszowej, skąd można dostać się do centrum Trzebini autobusem linii 315.