Szlak Brązowy

Oznaczenie w terenie brak oznakowania lub trasa łaczy wiele szlaków
Długość trasy 19,2 km
Pobierz plik GPX

Wolsztyn - Wolsztyn

Wolsztyn - Niałek Wielki - Krutla - Adamowo - Piekiełko - Wolsztyn

Bezpieczna trasa ścieżką rowerową na popularne kąpielisko w miejscowości Obra, omijająca ruchliwą szosę Wolsztyn - Nowa Sól. Początek na ul. Poniatowskiego w Wolsztynie, przy Hotelu Kaukaska na moście nad Dojcą. Tutaj warto zwrócić uwagę na zabudowania Liceum Ogólnokształcącego – okazały  gmach dawnego Seminarium Nauczycielskiego z lat 1910-1913, w skład których wchodzi budynek główny z przylegającą prostopadle salą gimnastyczną i stołówką oraz dawna willa dyrektora połączona z głównym budynkiem łącznikiem biegnącym nad ulicą. Po wybuchu I wojny światowej mieścił się tutaj lazaret dla żołnierzy niemieckich, a w latach 1919-1921 szpital polowy dla żołnierzy polskich. W 1934 roku Seminarium Nauczycielskie zlikwidowano, a budynki przejął funkcjonujący do dziś Zespół Szkół Ogólnokształcących i Profilowanych imienia Marii Skłodowskiej - Curie. Dalej szlak wiedzie ul. Niałecką, przecina Aleję Niepodległości i biegnie przez Niałek Wielki – miejscowość, w której Wolsztyn ma swoją genezę powstania. Wioska położona nad Jeziorem Berzyńskim stanowiącym bazę Wolsztyńskiego Klubu Żeglarskiego.
Jedziemy cały czas prosto; 600 m od skrzyżowania, skręcając w lewo można wjechać na szlak niebieski - wokół Jeziora Berzyńskiego. Po dojechaniu do osady Krutla skręcamy w prawo na drogę prowadzącą do strzelnicy sportowej - baza Kurkowego Bractwa Strzeleckiego.
Dalej po drodze na wzniesieniu rozciąga się piękny widok na Wolsztyn z górującymi dwiema wieżami kościelnymi oraz na Obrę z klasztorem. Z parkingu Polskiego Związku Wędkarskiego nad jeziorem prowadzi wąska ścieżka, którą dojeżdżamy do plaży w Obrze.
Z plaży udajemy się w kierunku zabudowań klasztornych – po drodze mijamy drewniany kościół p.w. św. Walentego z początku XVIII wieku. Klasztor – zespół pocysterski z XIII wieku, w którym obecnie mieści się Wyższe Seminarium Duchowne Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej. Oprócz zabudowań klasztornych warto zajrzeć także do Skarbca oraz Muzeum Misyjnego posiadającego eksponaty z krajów, w których pracują Misjonarze Oblaci. Po zwiedzeniu zespołu klasztornego po prawej stronie cmentarz oblacki, na którym spoczywają Oblaci z Obry i Wielkopolski. Za cmentarzem w prawo polną drogą kierujemy się w stronę Wolsztyna. Droga utwardzona betonowymi płytami biegnie historycznym traktem przez pola, łąki, kanał Kalinkę i Dojcę. Po lewej stronie mijamy Gapią Górę - obecnie teren prywatny, gospodarstwo zajmujące się hodowlą karpi. Dalej dojeżdżamy do skrzyżowania: w prawo do osady Kębłowa – Dębówca, w lewo do Adamowa – Piekiełka. Droga powrotna do Wolsztyna w lewo przez Adamowo - Piekiełko, wzdłuż pól irygacyjnych, na których zawsze można spotkać liczne gatunki ptaków wodnych. W miejscowości Berzyna szlak brązowy łączy się ze ścieżką rowerową i kończy się w Wolsztynie.