Szlak czarny

Długość trasy 5,6 km
Serwis informacyjny miasta i gminy Sulęcin

Wąwóz Długi - Grodzisko

Wąwóz Długi - Rozdroże - Grodzisko

2. 2R, szlak czarny

0,0 km: Rynek w Sulęcinie; stąd rozpoczęcie zwiedzania (razem ze szlakiem żółtym) w kierunku wschodnim ulicą Kilińskiego (w parku szlak żółty odchodzi w prawo), ul. J.Paska należy skręcić lewo. Na wysokości osiedla "Kopernik" należy skręcić w prawo z ulicy w drogę pomiędzy ogródkami działkowymi. Na rozwidleniu dróg w prawo (żółty rowerowy - w lewo). Idąc dalej widać przed sobą zalesione pasmo wzgórz z Głaźnikiem; mijając po prawej charakterystyczne zadrzewione wzgórze zrujnowanego cmentarza żydowskiego i po 1300 m od zejścia z ulicy dochodzi się do lasu. Wyraźniejsza droga odchodzi w lewo, turysta jednak posuwa się nadal prosto, już ścieżką, wzdłuż linii elektrycznej uroczą "Lisią Dolinką". Po 250 m od granicy lasu - rozwidlenie: w prawo, drogą - odchodzi szlak rowerowy, a pieszy ścieżką wspina się na szczyt wzgórza, porośniętego od południa charakterystyczną sosną Banksa (z nieodpadającymi suchymi, niższymi gałązkami, z charakterystycznymi, jakby poprzyklejanymi szyszkami).

Ze szczytu (150 m n.p.m.) ograniczony, lecz ciekawy widok. Strome zejście w dół na Polankę (tu z lewej dołącza szlak zielony). Za nią ścieżką lekko w prawo, omija się zbocze, by po 50 m połączyć się ze szlakiem rowerowym (szlak rowerowy ominął szczyt południowym zboczem, droga wśród opisanych sosen). Bardzo stromo w górę, po 20 m już łagodniej, grzbietem nieco w lewo. Po następnych 150 m osiągnie się Mały Głaźnik i za nim Przełomy pod Głaźnikiem. Tu szlak rowerowy omija szczyt Głaźnika z lewej, natomiast pieszo można wdrapać się na sam wierzchołek 3,5 km: Głaźnik (zw. Gołębią Górą) 168 m n.p.m. Na górze 2 głazy narzutowe: większy gnejsowy pomnik przyrody, 1,8 m wysokości i 9,7m obwodu zwany Gołębim Kamieniem. Od mniejszego głazu, w kierunku zachodnim odległa "górska" panorama. Na wschodnim zboczu resztki zwalonej drewnianej wieży. Dalej szlak stromo schodzi na wschód (zielony na zachód), łączy się z rowerowym, a po 500 m skręca w lewo (z prawej dołączył szlak żółty), by za 100 m dotrzeć do następnego głazu.

4,1 km: Koźli Kamień: granitowy głaz narzutowy, 3 m wysokości i 10,5 m obwodu - pomnik przyrody. Stąd drogą na wschód, a po 500 m w lewo pofalowaną drogą. Po ok. 400 m w prawo odchodzi szlak rowerowy. Pieszy wkrótce doprowadza do Starej Gliźnieńskiej Drogi, za którą nie zadrzewiony pas gazociągu. Drogą w lewo przez 50 m, po czym skręca się w prawo przecinając gazociąg i dalej idąc drogą razem ze szlakiem zielonym, po 100 m, po prawej widać kocioł źródeł Czerwonego Potoku, do którego sprowadza szlak. Szlak rowerowy po odejściu od pieszego, po 250 m doprowadza do minipolanki - krzyżówki, gdzie skręca się w lewo, na północ i ładnym zjazdem dociera się do Starej Gliźnieńskiej Drogi (skrzyżowanie ze szlakiem rowerowym żółtym), przecina się ją i bardzo stromą ścieżką (uwaga!!!) można zjechać do wąwozu i połączenia ze szlakiem pieszym.

6,1 km: Źródła Czerwonego Potoku. Dziki i malowniczy wąwóz z niewielkimi kaskadami strumyków, porośnięty starym bukowym lasem. Przekracza się wijący strumień i razem z trasą rowerową, po chwili dochodzi się do imponującego mostu kolejowego, u stóp którego dziki stawek "Żabie Oko". Wkrótce szlak doprowadza do drogi, za którą wznosi się olbrzymi wał "Starego Nasypu" nieistniejącej już linii kolejowej. Idąc drogą w prawo, po 50 m należy skręcić w lewo, przecinając młody lasek (szlak rowerowy omija go przez Rozdroże - węzeł szlaków rowerowych) i dalej drogą tzw. "Półką" w głąb Doliny Czerwonego Potoku. Mijając po lewej egzotyczne, podmokłe dno doliny, a po prawej stronie zbocza Bukowiny dociera się do szlaku niebieskiego.
8,6 km: Górski Młyn - węzeł szlaków: dalej drogą prowadzi szlak niebieski przez Grodzisko do Lubniewic i czarny na Bukowinę, w lewo przez mostek szlak czerwony i niebieski przechodzą na drugą stronę potoku i doliny. Po prawej mijamy ruiny młyna, za którymi okrążający jezioro szlak niebieski skręca w prawo, a czerwonym pnąc się pod górę wychodzi się ponad urwiska Wąwozu Żubrowskięgo. Szlak rowerowy biegnie dalej prosto, w górę drogą równoległą do wąwozu, natomiast pieszy eksponowanym trawersem sprowadzą na jego dno. Idąc w głębi wąwozu, po lewej stronie na zboczu mija się skalne "Żebro" piaskowca, dalej mijając kolejne rozwidlenia jaru, przy dużym głazie wyjście z wąwozu. Przecinamy zielony szlak pieszy. Wspinając się stromym podejściem osiągamy szczytową łąkę Połoniny (145 m n.p.m.). Stąd piękna odległa panorama na dolinę jeziora Lubniewsko. Za łąką, drogą w lewo. Po wyjściu z lasu, drogą wspólnie z zielonym szlakiem rowerowym, dociera się przed Żubrowem do czerwonego szlaku rowerowego.
11,7 km: Żubrów PKS (szlak prowadzi dalej w kierunku Postomii i wraca do Sulęcina; dodatkowe 13,6 km).