Szlak czerwony: Główny Szlak Sudecki

Serwis Urzędu Miasta i Gminy Mirsk

Świeradów Zdrój - Mirsk - Szklarska Poręba

Świeradów Zdrój - Szklarska Poręba

Na terenie Związku Gmin „Kwisa” szlak przebiega przez teren gminy Mirsk i Świeradów Zdrój na długości około 16 km. Rozpoczyna się w Świeradowie Zdrój na ul. Sienkiewicza (były dworzec PKS). Nosi on imię Mieczysława Orłowicza, wybitnego działacza PTT, PTK i PTTK i obejmuje najpiękniejsze i najwartościowsze partie Sudetów. Za znakami czerwonymi udajemy się w górę ul. Sienkiewicza, na skrzyżowaniu wchodzimy w ulicę Zdrojową i nią, aż do skrzyżowania z ulicą Parkową. Teraz w prawo i następnie w lewo aleją parkową. Po prawej stronie mamy Dom Zdrojowy z 1899 r. wybudowany na miejscu starszego, ze znaną z widokówek wieżą zegarową o wysokości 45 m oraz odbudowaną po pożarze halą spacerową długości 80 m, najdłuższą w Sudetach. Z promenady w centrum uzdrowiska skręcamy w prawo i ulicą Konstytucji 3-go Maja, a następnie Graniczną opuszczamy Świeradów, kierując się ogólnie na południowy-zachód na Stóg Izerski. Szlak jest poprowadzony dobrze, widoczna ścieżką. Kilkakrotnie przecina drogę jezdną. Ostatni odcinek szlaku jest dość uciążliwy, ale bezpieczny. Po około 1 godzinie 30 min. i przebyciu około 5 km osiągamy schronisko na Stogu Izerskim, które zostało wybudowane w roku 1924 z fundacji właścicieli rozległych terenów rodu Schaffgotschów. Zbudowano je z drewna w stylu śląsko - łużyckim, poniżej wierzchołka szczytu na wysokości 1060 m. Ze schroniska szlak skręca na południe i dalej wiedzie zboczami Grzbietu Wysokiego (1036 m), stopniowo zmienia kierunek na wschodni, a później na południowo-wschodni i schodzi na Polanę Izerską. Jest to rozległe spłaszczenie o powierzchni około 20 ha, subalpejska łąka położona na wierzchowinie Wysokiego Grzbietu. Dawniej istniała tu osada Drwale zamieszkała przez robotników leśnych. Do tej pory zachowały się fragmenty fundamentów górskich chat. Panują tu doskonałe warunki terenowe i klimatyczne do uprawiania narciarstwa wyczynowego. Szlak biegnie dalej w kierunku południowo-wschodnim, niebawem osiąga Podmokłą (1001 m), skąd roztacza się wspaniały widok na Świeradów i Grzbiet Kamienicki. Dalej ścieżka lekko się obniża i po około 30 min. osiąga Mokrą Przełęcz (940 m) i odtąd zaczyna się wznosić w kierunku masywu Zielonej Kopy, mijając Rozdroże pod Kopą, a następnie Sine Skałki (1122 m). Stąd po płaskowyżu po prawej stronie mija Wysoką Kopę z potokami źródliskowymi Kwisy, noszącymi nazwę Widły I, II, III, a po lewej Izerskie Garby (1084 m). W nich jest kamieniołom kwarcu nieczynny w tej chwili. Szlak czerwony opuszcza niebawem gminę Mirsk i obiera kierunek wschodni do Szklarskiej Poręby.