Szlak Południowy

Długość trasy 56.2 km
Serwis informacyjny powiatu Legionowskiego

Dworzec PKP w Legionowie - Dworzec PKP w Legionowie

Szlak południowy, to kolejna mozaika krajobrazów. Prowadzi przez centra trzech południowych gmin (Legionowo, Nieporęt i Jabłonna), dociera również do osobliwości kulturowo-przyrodniczych i pozwala na złapanie oddechu po meandrowaniu przez tereny zainwestowane. Nawierzchnia jest bardzo zróżnicowana. w południowej części gm. Nieporęt napotkać można na nieco piaszczyste i wyboiste odcinki. Są to jednak trudności, które warto pokonać, ponieważ zostaną zrekompensowane malowniczymi widokami.

Szlak zaczyna swój bieg w okolicy dworca PKP w Legionowie, przy zbiegu ul. Kościuszki i Piłsudskiego. Ul. Kościuszki kierujemy się w stronę pl. Kościuszki, do którego prowadzi 660m odcinek naszego szlaku. Po drodze przekraczamy drogę krajową nr 61 i wjeżdżamy w ul. Handlową, bezpośrednio prowadzącą nas do placu. w tym miejscu skręcamy w lewo i przekraczamy tory kolejowe, za którymi wjeżdżamy w ul. Polną. Po przejechaniu kolejnych 740m docieramy do drogi wojewódzkiej nr 632. Tutaj skręcamy w lewo i jedziemy przez około 50m odcinkiem, o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Po zjechaniu z trasy wojewódzkiej, drogą techniczną (MPWiK) kierujemy się na północ (kolejny odcinek mierzy 1415m). Dalej jedziemy po nieco pofałdowanym terenie, wśród lasów i zabudowy jednorodzinnej. Opuszczamy miasto Legionowo i wjeżdżamy do gminy Nieporęt. Kilkadziesiąt metrów, po przekroczeniu Kanału Bródnowskiego dojeżdżamy do skrzyżowania w miejscowości Stanisławów Drugi. Tutaj skręcamy w prawo, i kierujemy się na wchód. Po przejechaniu 510m ul. Wolską skręcamy w lewo w kierunku kompleksu leśnego, który będzie nam towarzyszył do samego centrum Nieporętu. Po drodze mijamy zabudowę, po łuku dojeżdżamy do ul. Leśnej, nieco meandrujemy po pofałdowanym terenie, i wjeżdżamy w las. Po przejechaniu 5,2km docieramy do pl. Wolności w Nieporęcie. Tędy przebiega również szlak żółty, wzdłuż którego będziemy jechać aż do Kanału Żerańskiego. Po krótkim odpoczynku i zapoznaniu się z pobliskimi atrakcjami ruszamy dalej. Kierujemy się w stronę drogi wojewódzkiej nr 633. Skręcamy w lewo i po kilkudziesięciu metrach odbijamy w prawo, w drogę dojazdową, o znacznie mniejszym ruchu. Następnie dojeżdżamy do ul. Dworcowej i skręcamy na kładkę, przerzuconą przez Kanał Żerański. Przeprawa niestety nie została wyposażona w odpowiednią rampę podjazdową, dlatego też jesteśmy zmuszeni zsiąść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę. Nasz wysiłek zostanie jednak wynagrodzony. Po wejściu na górę ujrzymy malowniczy krajobraz Kanału Żerańskiego i pobliskich łąk gdzieniegdzie zainwestowanych (470m). Po zejściu z kładki ruszamy dalej drogą asfaltową. Po 330m docieramy do ul. Zwycięstwa i skręcamy w lewo. Dojeżdżamy do Kanału Beniaminowskiego i po łuku jedziemy wzdłuż niego. Następnie mijamy most i wjeżdżamy w ul. Małołęcką. Po przejechaniu łącznie 1200m skręcamy do niewielkiego lasu. Przejeżdżamy las, mijamy ciek wodny Samica, i polną drogą docieramy do rzeki Beniaminówki. Tutaj skręcamy w prawo i wałem dojedzmy do drogi wojewódzkiej nr 631 (750m). Podczas jazdy wzdłuż Beniaminówki musimy się liczyć z jazdą po nienajlepszej nawierzchni. Na drodze wojewódzkiej skręcamy w lewo, na most. Po przejechaniu ze szczególną ostrożnością 140m odcinka, skręcamy w prawo, do lasu, którym będziemy jechać przez kolejne 1200m, aż dotrzemy do ul. Cichej w Wólce Radzymińskiej. Tutaj skręcamy w prawo w drogę na skraju lasu, którą docieramy do trasy wojewódzkiej nr 631 (800m). Wjeżdżamy na nią i kierujemy się na południe. Po 1420m odbijamy w prawo, w leśną drogę, w kierunku miejscowości Zamostki Wólczańskie. Nieco pofałdowaną drogą przez las dojeżdżamy do ul. Wirażowej. Mijamy zabudowę i ponownie wjeżdżamy w kompleks leśny, który będzie nam towarzyszył aż do Puszczy Słupeckiej przez najbliższe 2,5km (po drodze nasz szlak zbiega się ze Szlakiem Nieporęckim). Po dotarciu do granicy puszczy skręcamy w prawo. Jedziemy jej północnym skrajem, wzdłuż drogi. Mijając most na Czarnej i po przejechaniu 600m skręcamy w lewo. Jadąc zachodnią granicą puszczy docieramy do drogi wojewódzkiej nr 632 (17-18), którą przekraczamy, i dalej leśną drogą (poprzecinaną łąkami), kierujemy się w stronę Olesina na terenie Warszawy(1050m). Tutaj dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo do Augustówki w Warszawie. Mijamy krzyżówkę, dwa zakręty, i przed szkołą odbijamy w prawo na Stanisławów Pierwszy (1360m). Docieramy do ul. Słonecznej, w którą wjeżdżamy, następnie do krzyżówki z drogą wojewódzką nr 632 (ul. Strużańska), gdzie skręcamy w lewo, w kierunku Rembelszczyzny (1850m). Przekraczamy most na Kanale Żerańskim, a następnie docieramy do skrzyżowania z kolejną drogą wojewódzką (nr 633) (870m). Skręcamy w lewo i po przejechaniu 1420m docieramy do skrzyżowania, na którym odbijamy w prawo do miejscowości Michałów-Grabina. Wjeżdżamy w ul. Przyrodniczą, następnie skręcamy w lewo (870m) w ul. Leśną, która będzie nas prowadziła aż do Józefowa. Po przejechaniu przez teren o niewielkim zainwestowaniu wjeżdżamy do lasu. Jest to odcinek o dość mocno zróżnicowanej rzeźbie terenu. Po przejechaniu kilkuset metrów skręcamy w prawo na północ, docieramy do polany. Dalej jedziemy skrajem lasu, mijając po lewej stronie wzniesienia, zaś po prawej rozległe łąki (podczas jazdy tym odcinkiem uciążliwością jest stan nawierzchni, ponadto od czasu do czasu będziemy zmuszeni przejechać przez zwałowiska piasku). Po wyjechaniu z terenu zalesionego, mijamy kolejno skrzyżowanie z ul. Sienkiewicza i pomnik przyrody. Docieramy do terenu zabudowanego w Józefowie, przed którym skręcamy w lewo, zjeżdżając z ul. Leśnej (4,6km). Dalej kierujemy się w stronę drogi technicznej MPWiK, w oddali mijamy pomnik przyrody i dojeżdżamy do nieczynnego wyrobiska na skraju którego, skręcamy w lewo, kierując się na południe (840m). Po przejechaniu 2,6km leśną drogą wyłożoną betonowymi płytami, docieramy do Choszczówki, leżącej już na terenie Warszawy (tutaj znajduje się przystanek kolejowy trasy, łączącej Warszawę z Nowym Dworem Mazowieckim). Wjeżdżamy w ul. Chlubną, przekraczamy piesze przejście kolejowe i na skraju zabudowy odbijamy w prawo do lasu. Po przejechaniu łącznie 3,5km nieutwardzoną nawierzchnią, docieramy do osiedla Słoneczna Polana w gminie Jabłonna. Dalej dojeżdżamy do nowopowstałego osiedla, wjeżdżamy w ul. Leśną i kierujemy się w stronę Jabłonny. Następnie przekraczamy ul. Przyleśną, i polną drogą docieramy do ul. Szkolnej, którędy przebiega również szlak pieszy (29-30) (1400 m). Tutaj skręcamy w prawo, mijając po drodze szkołę z basenem i docieramy do drogi krajowej nr 61 (500 m). Z tego miejsca, w kierunku południowym prowadzi odcinek łącznikowy do Trasy Nadwiślańskiej Prawobrzeżnej. My jednak skręcamy w prawo, w stronę Jabłonny. Po 600 m docieramy do zespołu pałacowo-parkowego wraz z kościołem. Po drodze mijamy urząd gminy i przekraczamy niebezpieczne skrzyżowanie ul. Modlińskiej i Zegrzyńskiej. Dalej jedziemy prosto przez 150m, a następnie skręcamy w lewo, w ul. Zespołową. W ten sposób, od zachodu, objeżdżamy całe zabytkowe założenie (360m). Dalej jedziemy ul. Instytucką do końca, mijając po lewej stronie Instytut Żywienia Zwierząt PAN, następnie wjeżdżamy w ul. Jesienną o gruntowej nawierzchni i docieramy do ul. Wałowej (1050m). Stąd kierujemy się w stronę Rezerwatu Jabłonna, po drodze mijamy zabudowę mieszkaniową, łąki, następnie przekraczamy niebieski szlak pieszy i docieramy do lasu (1700m). Jadąc w kierunku Rajszewa, mijamy po drodze łącznik do Trasy Nadwiślańskiej Prawobrzeżnej, i drogą na skraju lasu docieramy do skrzyżowania, na którym odbijamy w prawo (jadąc w lewo możemy dotrzeć do pól golfowych) (2,9km). Po 450m docieramy do drogi krajowej nr 630. przejeżdżamy nią 50m i skręcamy w lewo do lasu. Następny odcinek naszej trasy prowadzi Drogą Rajszewską. Jest to droga leśna, gruntowa, z dopuszczonym ruchem kołowym. Kierujemy się nią na północ. Przecinamy pieszy szlak niebieski i czerwony, aż docieramy do skrzyżowania, do którego również dociera Szlak Wieliszewski (2010m). Tutaj skręcamy w prawo w kierunku Chotomowa. Przed dotarciem na teren zabudowany zjeżdżamy z naszej drogi i odbijamy w lewo do lasu. Docieramy kolejno do ul. Leśnej, następnie do zakrętu pod kątem prostym (580m). Tutaj skręcamy w prawo i zaraz w lewo (w drogę, wyłożoną betonem komórkowym). Następnie docieramy do ul. Kolejowej, gdzie skręcamy w prawo, jedziemy wzdłuż trakcji. Dalej dojeżdżamy do zbiegu z ul. Strażacką, i dalej kierujemy się prosto, do Legionowa (720m). Po drodze mijamy stację kolejową, ul. Partyzantów i wjeżdżamy w ul. Gdańską o gruntowej nawierzchni. Po przejechaniu ok. 1100m skręcamy w prawo, w ul. Wrzesińską. Mijamy skrzyżowanie z ul. T. Kościuszki, i na następnym rozwidleniu skręcamy w lewo, w ul. Górnośląską. Jedziemy dalej do skrzyżowania z ul. Gnieźnieńską, gdzie skręcamy w prawo. Dojeżdżamy do końca ulicy (1010m), i dalej ścieżką przez park, wzdłuż ogrodzenia szkoły. Przekraczamy ul. Parkową i wjeżdżamy w ul. Kordeckiego. Po przejechaniu 630m docieramy do kościoła, gdzie skręcamy w lewo. Objeżdżamy kościół, i ul. Ks.J.Skorupki docieramy do ul. Kościuszki, biegnącej wzdłuż torów (740m). Tutaj skręcamy w prawo i kierujemy się w stronę dworca PKP w Legionowie. Meandrujemy nieco ul. Kościuszki ,ul. Chopina, Al. 3-go Maja i ponownie Kościuszki (którą biegnie również Trasa Pułtuska), na odcinku 1,2km, aż docieramy do miejsca, skąd rozpoczęliśmy naszą wycieczkę.

Wykaz atrakcji.

Zespół pałacowo-parkowy w Jabłonnie.
Od bramy wjazdowej, po bokach znajdują się domki odźwiernego, prowadzi aleja dojazdowa obejmująca dwoma ramionami podjazd na planie wydłużonego owalu, po bokach którego bliżej bramy mijamy dwa pawilony. Przed pałacem, po bokach zlokalizowane są dwie oficyny, do prawej przylega wydłużone skrzydło oranżerii, a w jej pobliżu altana chińska na pagórku. Na płd.-wsch. od pałacu na osi elewacji bocznej stoi łuk triumfalny, dalej za nim ruiny stajni i wozowni. Na płd.-wsch. od łuku triumfalnego zlokalizowane są ruiny groty.

Rezydencja założona przez bpa płockiego Michała Jerzego Poniatowskiego. Budowa pałacu i oficyn rozpoczęta w 1774r. wg projektu arch. Dominika Merliniego. Od 1778 w pracach przy urządzaniu wnętrz zatrudniony arch. Szymon Bogumił Zug. Od schyłku lat siedemdziesiątych XVIII w. wg projektu Sz.B. Zuga przekształcenie i upiększenie rezydencji. w 1794 r. rezydencja przechodzi w posiadanie księcia Józefa Poniatowskiego. w latach 1827-51 przekształcanie pałacu i parku przy udziale arch. Henryka Marconiego. Spalony przez Niemców w 1944r. Odbudowany po wojnie wg proj. arch. Mieczysława Kuzmy. Pałac klasycystyczny, murowany z cegły i otynkowany, podpiwniczony, na planie wydłużonego prostokąta, z pięcioosiowym ryzalitem od frontu, parterowy z górującą nad budynkiem dwukondygnacyjną bryłą rotundowej sali balowej, czworoboczną, równą jej wysokości wieżą.
Pierwotnie ogród położony na krawędzi tarasu nad Wisłą, założony w XVII w. Od 1778 r przekomponowanie założenia parkowego przez Szymona Bogumiła Zuga. W latach 1827-37 kolejne przekształcenia wg koncepcji projektantów właścicielki Anny z Tyszkiewiczów. W końcu XIX w. budowa wału przeciwpowodziowego na zamknięciu parku od strony Wisły. Park rekonstruowany w latach 1955-56 wg projektu arch. Gerarda Ciołka. Liczny starodrzew i pomniki przyrody: lipy, dęby, wiązy, graby, modrzewie, topole i klony.

Rezerwat „Jabłonna”.
Od północnej najwyżej wyniesionej części rezerwatu teren obniża się w kierunku południowym tworząc wąwozy erozyjne, gdzie występują zbiorowiska grądowe z drzewostanami dębowo – sosnowymi. Warstwa dolna to grab z domieszką lipy drobnolistnej, dębu szypułkowego, klonu i wiązu polnego. w części północnej rezerwatu występują zbiorowiska borowe z fragmentami świetlistej dąbrowy. Dominują tu 140-letrnie drzewostany sosnowe z udziałem dębu.

Pola golfowe w Rajszewie.
Pierwsze w Polsce pełnowymiarowe 18-dołkowe pole golfowe – elitarny klub golfowy. Należą do niego znane polskie postacie show-biznesu, politycy i biznesmeni

Pomnik przyrody w Legionowie: dąb szypułkowy.

Kościół Niepokalanego Poczęcia N.M.P. fundacji Jana Kazimierza na pl.Wolności w Niepopręcie.

Figura Matki Boskiej Pocieszycielki Strapionych z 1863 r. na pl.Wolności w Niepopręcie.

Dąb wolności 1935 r. na pl.Wolności w Nieporęcie: dąb szypułkowy.

Pomnik przyrody w Nieporęcie:
dąb szypułkowy.
lipa drobnolistna.
sosna pospolita
2 sosny pospolite o 2 pniach i o 3 pniach.

„Puszcza Słupecka” i „Łęgi Czarnej Strugi” w Stanisławie Pierwszym:
Puszcza Słupecka leży po obu stronach rzeki Czarnej, bogate zbiorowiska łęgowe, grądowe i borowe z roślinami chronionymi i zagrożonymi wyginięciem. „Łęgi Czarnej Strugi” leży na południe od Puszczy Słupeckiej. Największą wartość przyrodniczą ma środkowa część rezerwatu, gdzie górne piętro rezerwatu tworzą: olsza czarna, wiąz szypułkowy i jesion wyniosły w wieku ponad 80 lat.

Pomnik przyrody w Stanisławie Pierwszym: dwa dęby szypułkowe.

Kościół przy ul. Kordeckiego i Kościelnej w Legionowie.

Kościół pw św. Jana Kantego przy ul. Kordeckiego w Legionowie:
Kościół posiada współczesną, interesującą bryłę oraz wolnostojąca dzwonnicę.