Szlak Rowerowy Wału Zielonogórskiego + odcinek Szlaku Trzech Muzeów

Oznaczenie w terenie brak oznakowania lub trasa łaczy wiele szlaków
Długość trasy km
UM Zielona Góra

Zielona Góra ul. Dunkowskiego - Kąpielisko "MOSiR"

Zielona Góra ul. Dunikowskiego - Osiedle Cegielnia - Wilkanowo (działki) - podnóże Góry Wilkanowskiej - Wilkanowo - Ośrodek Rekreacji Konnej Podkowa w Ochli - Skansen Muzeum Etnograficzne w Ochli - Kąpielisko MOSiR

Trasa rowerowa zaczyna się od ulicy Dunikowskiego (dojazd najlepiej od ulicy Bułgarskiej). Najpierw przejeżdżamy przez Osiedle Cegielnia i mijamy zbiornik wodny - dawne wyrobisko gliny. Warto wspomnieć, że od starej cegielni do wyrobiska wiodła jeszcze kilka lat temu kolejka wąskotorowa, czego dowodem są maszyny i urządzenia, znajdujące się na osiedlu Cegielnia, tuż przy szlaku rowerowym. Skręcamy w lewo, a później w prawo. Przez jakiś czas towarzyszy nam pieszy czarny szlak turystyczny PTTK. Mijamy ogrody działkowe i polnymi drogami dojeżdżamy do przejścia dla pieszych i rowerzystów na drodze z Zielonej Góry do Wilkanowa w okolicach działek. Od tego momentu towarzyszy nam także zielony pieszy szlak turystyczny PTTK. Cały czas lekko pod górę kierujemy się przez Wał Zielonogórski pod Górę Wilkanowską, którą jednak w ostatnim etapie omijamy (można na nią wjechać zielonym szlakiem pieszym a później kontynuując kierunek wrócić na trakt rowerowy drogą pożarową). Wjeżdżamy do wsi Wilkanowo, aby pod katem ostrym skręcić w lewo i znów lekko pod górę wspinać się drogą, która prowadzi nas do Ośrodka Rekreacji Konnej "Podkowa" w Ochli. Po drodze towarzyszyć nam będzie szlak niebieski i zielony (ten ostatni skręca jednak do skansenu w Ochli). Z "Podkowy" można kontynuować przejażdżkę do Muzeum Etnograficznego - Skansenu w Ochli, bądź drugą ścieżką pojechać do kąpieliska MOSiR (dalej można wrócić do miasta ścieżkami biegnącymi wzdłuż ulicy Botanicznej lub od stawu na potoku Pustelnik (ok. 500 metrów od kąpieliska) za żółtym szlakiem pieszym PTTK dotrzeć do Amfiteatru).

Cała trasę polecam ze względu na ciekawe walory krajobrazowe i duże zróżnicowanie terenu, które pozwoli każdemu spalić kilka zbędnych kalorii.