szlak rowerowy zielony

Oznaczenie w terenie brak oznakowania lub trasa łaczy wiele szlaków
Długość trasy 68.4 km
Starostwo Powiatowe w ostrudzie

Ostróda - Ostróda

Ostróda – Lubajny – Stare Jabłonki – Szyldak – Kraplewo – Brzydowo – Smykowo – Turznica – Samborowo – Rogowo – Liwa - Ostróda

Bardzo długi szlak, przeznaczony raczej do zdobywania na dwie wycieczki. Można przejechać połowę i od Kraplewa lub Brzydowa wrócić asfaltem do Ostródy a drugiego dnia zacząć w tym samym miejscu i przejechać druga część. Inne sposoby można oprzeć na przewiezieniu roweru pociągiem do Starych Jabłonek lub Samborowa. Gdy przed Starymi Jabłonkami pojawi się po prawej jezioro Szeląg Mały, zbocze po lewej to sztucznie usypany nasyp linii kolejowej Toruń-Olsztyn. W miejscu gdzie droga prowadzi tuż przy brzegu było kiedyś jezioro, nasyp kolejowy przedzielił je na dwie części zwane od tej pory Szeląg mały i Szeląg Wielki. Tuż przed stromym podjazdem warto się zatrzymać i zejść do zabytkowego tunelu o impomującej długości ponad 50 m. Kanał dla którego wybudowany tunel jest ostatnim odcinkiem kanału Ostróda-Elbląg, który łączy obie części przedzielonego niegdyś jeziora. W Starych Jabłonkach po prawej stronie mijamy „Hotel Anders” położony nad brzegiem jeziora a na końcu wsi pole biwakowe. W lesie za Starymi Jabłonkami docieramy do dużej polany zwanej Łąkami Gąsiorowskimi z charakterystyczną wyspą na środku. Było tu kiedyś jezioro ale bobry budujące na rowach melioracyjnych tamy usilnie starają się je odtworzyć. Za kolonią Ostrówin ponownie szlak prowadzi leśnymi duktami. Zjeżdżamy w dół i po lewej mijamy śródleśne jeziorko Obst z górującym nad nim wzniesieniem - Górą Obst. Po prawej wyłania się pradolina Drwęcy. Za mostkiem na Drwęcy stromy podjazd a skręcając w pierwszą na górze droge w prawo po ok. 200 m znajdziemy wieżę widokową, z której widok z pewnością zapiera dech w piersiach. W Szyldaku ostrożnie przekraczamy ruchliwą trasę międzynaraodową E-7. Za mostkiem na rzeczce Grabiczek, w połowie podjazdu po lewej stronie niedaleko szosy można odnaleźć duży głaz narzutowy, który jest pomnikiem przyrody. Patrząc od kamienia za rzeczką Dylewką, na pokaźnym wzgórzu, znajdują się pozostałości grodziska staropruskiego. W Kraplewie dochodzi z lewej strony szlak czerwony  prowadzący z Dylewskej Góry, a za wsią na rozdrożu przy kapliczce dochodzi z prawej szkal żółty prowadzący z Ostródy. Odtąd przez ok. 2 km wszystkie trzy szlaki biegną wspólnie. Na końcu Brzydowa odchodzi w lewo czerowny szlak prowadząc przez Pietrzwałd na Dylewską Górę i w prawo szlak żółty prowadzący przez Ornowo do Ostródy. Za Nastajkami szlak skręca w lewo w mało używaną polną drogę w kierunku Turznicy, w sezonie może ona być trudno przejezdna z powodu wysokich traw. Jadąc taką dziczą wśród pól ma się wrażenie odkrywania na nowo zapomnianych dawnych traktów. Za Turznicą  szlak prowadzi nasypem nieczynnej linii kolejowej Samborowo-Działdowo. Jest to jedonocześnie odcinek wspólny ze szlakiem pieszym prowadzacym z Samborowa przez Pola Bitwy Grunwaldzkiej do Waplewa. Za Samborowem i mostem na Drwęcy szlak prowadzi kilkaset metrów ruchliwą drogą krajową nr 16.  W centrum wsi Liwa jest pomnik poświęcony poległym w I Wojnie Światowej. Po przekroczeniu mostu na Kanale Ostróda-Elbląg dłuższy odcinek prowadzi przez las. Po kilku kilometrach docieramy do jeziora Czarnego, które jest rezerwatem utworzonym dla ochrony szeregu rzadkich roślin takich jak poryblin jeziorny, grzybień biały, grążel drobny i mech wodny. Można tu odpocząć bo jeziorko stwarza wyjątkowo urokliwy klimat. Jadąc obok nasypu nieczynnej linii kolejowej Ostróda-Morąg docieramy do grobli rozdzielającej dwie odnogi jeziora Drwęckiego i kładką przy tzw. Żelaznym Moście kolejowym przejeżdżamy przez jezioro Drwęckie w kierunku stacji kolejowej. Grobla i most oddzielają całą długą zachodnią część jeziora od dwóch pozostałych – w kierunku Ostródy i w kierunku Piławek. Przed mostem napotykamy na znaki niebieskiego szlaku pieszego prowadzącego od stacji w Ostródzie do Piławek zachodnim brzegiem jeziora.