Szlak rowerowy zielony

Długość trasy 27.9 km
Starostwo powiatowe w Ostrudzie

Łukta - Łukta

Łukta – Dragolice – Florczaki – Nowaczyzna – Swojki – Żabi Róg – Gubity – Kozia Góra – Gucin – Kolonia Mostkowo - Łukta

Szlak w dużej mierze widokowy z różnicą wzniesień ok. 50 m między najniższym i najwyższym punktem trasy. Można nim dostać się z Łukty do Żabiego Rogu przecinając jedynie dwukrotnie ruchliwą szosę Olsztyn-Morąg. Szlak styka się ze szlakiem niebieskim, dzięki czemu można wydłużyć lub skrócić sobie wycieczkę. Mijając za Florczakami niewielką osadę Nowaczyzna, tuż za skrętem w lewo po prawej stronie w zaroślach stoi ogromny Dąb będący pomnikiem przyrody. Po przekroczeniu pierwszego wiaduktu szlak prowadzi w prawo, jadąc w lewo po kilkuset metrach dotarlibyśmy do asfaltu, którym prowadzi morąski szlak czerwony dookoła jeziora Narie, a po następnych kilkuset metrach jadąc asfaltem w prawo, dotarlibyśmy do kąpieliska gminnego nad tym właśnie jeziorem, w gorący letni dzień warto zrobić sobie taki wypad.  We wsi Kozia Góra również jest kąpielisko gminne, nad jeziorem Marąg można do niego dojechać jadąc prosto przy przejeździe kolejowym. Za Gucinem w okolicy Kolonii Mostkowo możemy podziwiać widoki na pradolinę Pasłęki, która szczególnie przed zachodem słońca warta jest obejrzenia. Za osadą jest niestrzeżony przejazd kolejowy na którym trzeba zachować szczególną ostrożność. Gdyby dopiero pod koniec trasy przyszła komuś ochota na kąpiel to 2 km przed Łuktą trzeba skręcić w prawo do Ramot i tam po dwukrotnym skręcie w prawo i kilkuset metrach polnej drogi znajdziemy bardzo przyjemne miejsce do kąpieli na gminnym kąpielisku wyposażonym w pomost i piaszczyste zejście.