Szlak saren

Strona Urzędu Miaasta W Sopocie

Osiedle Mickiewicza – Stawowie

Osiedle Mickiewicza (ul. Żeromskiego) – Mała Gwiazda – Dolina Świemirowska – Dąb Esperantystów – Stawowie (ul. Smolna)

Początek szlaku znajduje się w Dolinie Siedlisko, w miejscu gdzie zabudowa ul. Żeromskiego graniczy z lasem. Przy ścieżce trzy głazy narzutowe. Na stojącym – zwanym Diabelskim Kamieniem – dostrzegamy zatarty napis Herrn Otto Gerike, 1924–1933 Zoppoter Stadtverordneter (Panu Otto Gerike, sopockiemu radnemu miejskiemu w latach 1924–1933). Otto Gerike (1861–1933), gdański kupiec i przedsiębiorca, od 1921 roku mieszkaniec Sopotu, w latach 1922–1924 członek sopockiego Magistratu, a wkrótce prezes założonego w 1881 roku Towarzystwa Upiększania Sopotu. Zajmował się wytyczaniem i znakowaniem szlaków turystycznych, urządzaniem na stokach wysoczyzny miejsc widokowych, budową leśnych altanek, ławeczek, ustawianiem tablic z mapami, wydawaniem map turystycznych. Opodal 200-letniego dębu bezszypułkowego (obwód pnia 3,5 m) – pomnika przyrody – wkraczamy do lasu i Dolinką Daglezjową udajemy się w kierunku zachodnim. Starodrzew tej partii lasu stanowią daglezje zielone (15 egzemplarzy o statusie pomników przyrody przy ścieżce) – wiek ponad 100 lat, wysokość ok. 45 m i obwód pni 2,1–3,1 m – sosny zwyczajne, buki, świerki.
Wąską ścieżką Wilczego Parowu wspinamy się na Małą Gwiazdę gdzie spotykamy turystyczne szlaki czarny (Sopot – Wieżyca – Kamienica Królewska) i zielony (Sopot Kamienny Potok – Skarszewy). Skręcamy w lewo i wraz z tym ostatnim wspólnie pokonujemy ok. 50 m. Tu przecinamy biały szlak spacerowy (Sanatorium „Leśnik” – Stadion SKLA) i schodzimy w ścieżkę biegnącą poniżej grzbietu. Po wykonaniu bardzo ciasnej pętli w lewo, skręcamy stromo w dół wyraźną drogą w towarzystwie okazałych sosen i buków. Osiągamy Dolinę Świemirowską i z biegiem ul. Reja kierujemy się w lewo, spotykając dorodne sosny i świerki. Ponownie spotykamy szlak zielony i wraz z nim (między ogrodami działkowymi) dochodzimy do Dębu Esperantystów (pamiątka Światowego Kongresu Esperantystów – Gdańsk 1927). Opodal źródliska skręcamy w lewo w szeroką drogę, biegnącą w sąsiedztwie ujęcia wody „Nowe Sarnie Wzgórze”. Następnie drogą wzdłuż ogrodów działkowych, w towarzystwie napotykanych okazałych sosen, osiągamy ul. Smolną. Szlak kończy się przy Al. Niepodległości w sąsiedztwie przystanków autobusowych.