Szlak turystyczny żółty

Żary - serwis miejski

Gorzupia - Lubsko

Gorzupia - Bieniowo - Szyszyna - Lubsko

Szlak rozpoczyna się w Gorzupii. Warto zobaczyć tu Kościół i płyty nagrobne oraz drewnianą wieżę przeciwpożarową. Szlak biegnie przez most drewniany na Bobrze w kierunku zachodnim drogą brukową. Mijamy starorzecze Bobru porośnięte lasem łęgowym. Następnie "kocim brukiem" wspinamy się na skłon terasy Bobru. Na drugim kilometrze napotykamy pozostałości poniemieckiego cmentarza z przełomu XIX i XX wieku. Idziemy dalej w kierunku Bieniowa drogą śródleśną, poprzez bór sosnowy i tereny bogate w leśne runo. Na czwartym kilometrze warto przyjrzeć się pięknej sośnie z rozdzielonym pniem.

Docieramy do Bieniowa, na początku wsi znajduje się leśniczówka, a przy niej leciwy dąb. Wędrując dalej napotykamy na siódmym kilometrze rzeźbę Chrystusa oraz stary dąb przy stawie przeciwpożarowym. Sto metrów dalej wznosi się pałac, a przy nim folwark. We wnętrzu pałacu, na ścianach, można obejrzeć dwie namalowane panoramy Bieniowa oraz 12 obrazów
kobiet, symbolizujących 12 miesięcy roku. We wsi znajduje się szkoła, parafia, telefon, poczta i sklep.

Na ósmym kilometrze, w pobliżu skrzyżowania dróg Żary - Zielona Góra, stoi stary, konny wóz strażacki. Idąc dalej mijamy zabytkową plebanię oraz kościół, w ściany którego wmurowane są płyty nagrobkowe. Na dziewiątym kilometrze napotykamy stodółkę z zw. pruskiego muru, a kilometr dalej, po przecięciu drogi z rzeczką Szyszyną, kończy się Bieniów. Zaraz za granicą wsi znajduje się zjazd do starego młyna, w piękną dolinę Szyszyny, gdzie napotkać można rośliny chronione, takie jak polypodium vulgare czy konwalijka dwulistna, ponadto piękny starodrzew a nawet ślady grodziska. Na jedenastym kilometrze
rozpoczyna się wieś Biedrzychowice, gdzie możemy obejrzeć piękny park dworski z licznymi pomnikami przyrody - niestety budynek dworu nie zachował się do naszych czasów, pozostały jedynie zabudowania gospodarcze. Przy parku, nad Szyszyną, podziwiać można ruiny młyna wodnego. W samym parku ponadto można świetnie wypocząć pod wiekowym, mającym w obwodzie
niemal 6 metrów, dębem. Na dwunastym kilometrze napotykamy na budynek dawnej szkoły, pomnik ku czci żołnierzy Wehrmachtu poległych w I wojnie światowej oraz zabytkowy kościółek w stylu romańskim. Nieco dalej zwraca uwagę piękna chata łużycka o konstrukcji szachulcowej, z datą budowy 1789. Na dwunastym kilometrze skręcamy w prawo na drogę gruntową i posuwamy się dalej, przez mostek na Szyszynie.

Nieco dalej napotykamy rozwidlenie dróg obok zabytkowego kościółka, obecnie nie użytkowanego - tu idziemy dalej prosto. Na końcu wsi napotykamy jeszcze na leśniczówkę, następnie po dwóch kilometrach zanurzamy się w sosnowy las. Na piętnastym kilometrze, na rozdrożu dróg gruntowych, znajdujemy kamienny drogowskaz ze śladami poniemieckich napisów Jehsen i Rodstock. Tu skręcamy w lewo, mijamy piękne miejsce do ewentualnego wypoczynku - mostek i jaz wodny. Idąc dalej, na siedemnastym kilometrze napotykamy wieś Roztoki i tu skręcamy w lewo, na brukowaną drogę. Na następnym skrzyżowaniu natomiast skręcamy do Wiciny. Wędrujemy dalej drogą brukową, poprzez pola, łąki i
zagajniki. Kilometr dalej droga zamienia się w asfaltową, roztacza się stąd piękna panorama Guzowa oraz Wiciny - widać wieżę kościoła. Na dziewiętnastym kilometrze, we wsi Wicina, znajdujemy zabytkowy kościół, a w centrum, tuż za mostkiem, napotykamy "Dąb Lutra", posadzony w roku 1888. Koło pnia leży głaz z wyrytymi datami 1488 - 1888. Na dwudziestym kilometrze zjeżdżamy koło krzyża w prawo na drogę gruntową. Idąc dalej, w odległości ok. 150-200 m od drogi, napotykamy grodzisko kultury łużyckiej. Posuwamy się dalej i na 24 kilometrze mijamy wieś Białków, trzy kilometry dalej po prawej
stronie widzimy grodzisko i stadion sportowy OSiR. Przejeżdżając przez most na Lubicy, docieramy do dworca PKS i PKP w Lubsku, gdzie nasz szlak łączy się ze szlakiem zielonym Żary - Gubin oraz szlakiem czerwonym Lubsko - Krosno Odrzańskie.