Skip to main content

Szlak Wieliszewski

Informacje o trasie
Oznaczenie w terenie kolor szlaku  
Trasa zweryfikowana NIE  
Długość trasy 45.5 km   
Trasa dla roweru BRAK INFORMACJI  
Poziom trudności trasy BRAK INFORMACJI  
Serwis informacyjny powiatu Legionowskiego
Kup akcesoria rowerowe
Informacje z pliku GPX   
Długość z GPX   
Minimalna wysokość   
Maksymalna wysokość   
Suma podjazdów   
Suma zjazdów   
Pobierz plik GPX
Przebieg trasy:

Brzeg Jeziora, za centrum w Wieliszewie - rejon skrzyżowania ul. Modlińskiej i ul. Kościelnej

Szlak Wieliszewski, to mozaika nastrojów i krajobrazu. Trasa prowadzi zarówno przez tereny zurbanizowane, leśne, jak i otwarte przestrzenie. Dociera do wielu osobliwości przyrodniczych i kulturowych. Odsłania uroki malowniczych łąk Wieliszewa, ale również kameralnych polan i jezior. Przebiega przez tereny zabudowy letniskowej, które stanowią istotny element nadnarwiańskiego krajobrazu. Nawierzchnia jest bardzo zróżnicowana, znaczna część to drogi asfaltowe, gruntowe i leśne, nie rzadko pojawiają się odcinki gorszej jakości, ze zwałowiskami piachu, wysoką trawa czy nierównym podłożu. Są to jednak niedogodności, które warto pokonać, aby zasmakować malowniczego krajobrazu.

Trasa rozpoczyna się na asfaltowej drodze wojewódzkiej nr 631 we wsi Wieliszew, obok urzędu gminy przy ul. Modlińskiej. W trasę wyruszamy na wschód ul. Modlińską, z której po 100m zjeżdżamy w prawo w najbliższą drogę gruntową, (300m). Jedziemy równolegle do szosy, a następnie skręcamy w prawo, przed pomnikiem przyrody(po drugiej stronie szosy), w kierunku Jez. Kwietniówka. Dalej jedziemy prosto, drogą polną, następnie skrajem lasu, aż docieramy do jeziora, przy którym, skręcamy w prawo na wysokości wąskiego przesmyku (900 m). Jedziemy leśną drogą, przez las sosnowy do krzyżówki z ul. Leśną w miejscowości Wieliszew – Kolonia (900m). Skręcamy w lewo, następnie po łuku dwukrotnie w prawo. W trakcie jazdy wjeżdżamy na asfalt i mijamy nieczynny przystanek kolejowy w Wieliszewie (400m). Nie przekraczamy torów i jedziemy dalej asfaltowym odcinkiem ul. Długiej wzdłuż pieszego szlaku turystycznego. Następnie dojeżdżamy do torów kolejowych biegnących do zakładu MPWiK, przekraczamy je i docieramy do skrzyżowania z drogą techniczną zakładów wodociągowych. (1200m). W tym miejscu nasz szlak krzyżuje się z trasą EuroVelo R11, która biegnie drogą techniczną wzdłuż torów. Po przekroczeniu skrzyżowania jedziemy prosto ul. Piaskową, a następnie skręcamy w lewo, w ul. Kościelną. (400m). Jadąc asfaltową ul. Kościelną mijamy skrzyżowanie z drogą 621 (ul. Nowodworska), gdzie należy zachować szczególną ostrożność, potem przejeżdżamy przez mostek na kanale Bródnowskim i skręcamy w drugą drogę w prawo, przed ogrodzonym terenem składów, podążając dalej czerwonym szlakiem pieszym (800m). Dalej jedziemy cały czas prosto ul. Kolejową, wzdłuż nasypu nieistniejącej kolei, aż docieramy do lasu i skrzyżowania z Trasa Pułtuską (2,3km). Skręcamy w lewo, zgodnie z przebiegiem szlaku pieszego i kierujemy się na południe w stronę miejscowości Legionowa. Na wysokości piątej przecinki leśnej skręcamy w prawo, nie dojeżdżając do ul. Grzybowej na granicy z Legionowem (ok. 1200m). Dalej na pierwszej przecince leśnej skręcamy w lewo i zaraz w prawo. Następnie jedziemy prosto przez ciekawy las o dużych deniwelacjach terenu. Po drodze ponownie wjeżdżamy na czerwony szlak pieszy (ok. 2,3km). Po wyjechaniu z lasu, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, i kierujemy się do kolejnej krzyżówki na skraju Chotomowa (690m). Tutaj skręcamy w prawo w drogę szutrową. Mijamy ogródki działkowe, a następnie skręcamy w lewo, jadąc drogą polną wzdłuż linii energetycznej, która skręcając pod kątem 90 stopni w lewo, prowadzi nas do zabudowań wsi Olszewica Stara (1700m). We wsi wjeżdżamy na ul. Warszawską, skręcamy w prawo, i kolejno w lewo. W tym miejscu szlak zbiega się ze szlakiem rowerowym koloru żółtego (400m). Po zjechaniu w drogę gruntową polną jedziemy prosto przez pola, następnie skrajem lasu. Po wjechaniu do lasu skręcamy w pierwszą drogę w prawo (1,3km). Po wjechaniu do lasu skręcamy w lewo w mało wyróżniający się dukt leśny a następnie w pierwsza drogę w prawo. Jedziemy odcinkiem o mocno zróżnicowanej topografii, aż do czwartego skrzyżowania z drogą leśną, gdzie skręcamy w lewo (ok. 1.5km). Na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w lewo i jedziemy długim prostym odcinkiem, przez las, do torów kolejowych. Po prawej mijamy stadninę koni „Mandragora” (ok. 2km). Drogą gruntową, wzdłuż linii kolejowej docieramy do skrzyżowania z ul. Dworcową w Janówku Pierwszym. Mijamy po prawej stronie Grupę Forteczną Janówek (wchodzącą w skład twierdzy Modlin), a po lewej przestanek kolejowy (2030m). Na krzyżówce skręcamy w prawo i drogą asfaltową, którą przebiega również szlak żółty, kierujemy się do centrum miejscowości. Po dojechaniu do ul. Nowodworskiej (drogi krajowej nr 631) (1510m), skręcamy w prawo. Jedziemy przez 760m wzdłuż zabudowy mieszkaniowej, a następnie skręcamy w lewo, na łąki. Dojeżdżamy do drogi gruntowej i kierujemy się w stronę lasu, za którym docieramy do komercyjnego Łowiska „Okoń” – Janówek Żwirownia. Jest to malowniczy zakątek, w którym możemy odpocząć przed dalszą jazdą (1150m). Po krótkiej przerwie jedziemy dalej w kierunku kolejnego zbiornika, Jez. Góra. Nieco piaszczystą drogą docieramy do rozwidlenia szlaków, skąd rozpościera się malowniczy widok na łąki, z nieco zadrzewionym akwenem na pierwszym planie (430m). Tu skręcamy w prawo. Przekraczamy ciek wodny, po lewej stronie mijamy jezioro i wjeżdżamy w otwartą przestrzeń krubińskich łąk. Nieco po łuku, kierujemy się w lewo, dojeżdżamy do rozdroża i odbijamy w prawo. Prostym odcinkiem gruntowej drogi kierujemy się w stronę niewielkiego kompleksu leśnego usytuowanego na osi drogi. Okazuje się, że za ścianą zieleni znajduje się kolejny zbiornik - Jez. Drzązewo (2500m). Zerkamy w jego kameralne wnętrze i jedziemy dalej. Tym razem kierujemy się na wschód, do miejscowości Kałuszyn. Drogą wśród łąk docieramy do pasa zieleni, w którym znajduje się zespół pomników przyrody (2370m), następnie przekraczamy ciek wodny i wzdłuż niego kierujemy się dalej na wschód. Po prawej stronie mijamy malownicze Łaki Krubińskie, a po stronie lewej, w oddali, zabudowę-głównie rekreacyjną. Docieramy do krzyżówki na styku miejscowości: Nowa Olszewnica, Sikory i Skrzeszew (2200m). Z tego miejsca możemy dojechać do Jez. Klucz lub Szlaku Zachodniego, do którego prowadzi odcinek łącznikowy. My jednak jedziemy dalej naszą trasą, i skręcamy w lewo, w stronę miejscowości Sikory. Po lewej stronie mijamy zabudowę rekreacyjną, a po stronie prawej las, do którego wjeżdżamy na najbliższej krzyżówce (123m). Dalej jedziemy leśną drogą w stronę Topoliny. Mijamy polanę, docieramy do ściany lasu i kierujemy się w prawo. Wśród zabudowy rekreacyjnej, zatopionej w zieleni docieramy do asfaltowej drogi (2330m). Skręcamy w lewo i jedziemy dalej na północny-wschód (w Topolinie nasza trasa biegnie wspólnie ze Szlakiem Zachodnim). Po drodze przejeżdżamy dawny nasyp kolejowy, zabudowę rekreacyjną i docieramy do wału biegnącego wzdłuż Narwi, którym przebiega szlak o randze wojewódzkiej: Trasa Obwodowa (1490m). Dalej kierujemy się w stronę miejscowości Poddębie. Skręcamy w prawo, przejeżdżamy ponownie dawny nasyp kolejowy i trasą wśród lasów, łąk i zabudowy letniskowej, docieramy do ostrego zakrętu (1700m). Skręcamy w prawo, następnie po łuku kierujemy się w lewo, do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 621 (1050m). Wjeżdżamy w prawo na ruchliwą szosę i po 300m skręcamy ponownie w drogę, o niższej randze. Docieramy do miejscowości Komornica. Przejeżdżamy teren zainwestowany, i na skraju zabudowy letniskowej skręcamy w lewo do lasu (droga zagrodzona szlabanem)(1650m). Leśną drogą skręcającą w prawo docieramy do skrzyżowania ze szlakiem R11 (biegnącego drogą tech. MPWiK) (990m). Mijamy go, następnie przekraczamy przejazd kolejowy i dalej kierujemy się w stronę Wieliszewa. Przejeżdżamy przez kolejny kompleks leśny i na skrzyżowaniu z wyżwirowaną drogą skręcamy w lewo. Wyjeżdżamy z lasu i docieramy do kolejnego rozdroża, na którym skręcamy w prawo. Z tego miejsca widzimy panoramę Wieliszewa wraz z otaczającymi ją łąkami i rozlewiskami, tworzącymi malowniczą kompozycję krajobrazu (1300m). Dalej, po łuku kierujemy się do centrum miejscowości. Jedziemy polną drogą, po lewej stronie mijamy jezioro, a po stronie prawej zabudowę centrum Wieliszewa z górującym kościołem. Następnie ścieżką docieramy do gruntowej drogi i skręcamy w prawo do skrzyżowania, skąd rozpoczął się nasz szlak (2800m).

Wykaz atrakcji.

Grupa forteczna „Janówek”.
Zespół rozległych fortów wchodzących w skład umocnień twierdzy Modlin. Grupa forteczna powstała w latach 1883-1888 – obiekt ceglano-ziemny i 1912-1915 – obiekty żelbetonowe. Obecnie zniszczone obiekty służą wspinaczkom skałkowym jako ścianki treningowe.
Zespół pomników przyrody na Łąkach Krubińskich: topola biała zrośnięta z wiązem polnym.
Zespół pomników przyrody na Łąkach Krubińskich: topola biała
Organistówka z końca XIX w. w Wieliszewie.
Pomnik przyrody w Wieliszewie: jesion wyniosły.
Pomnik przyrody w Wieliszewie: jesion wyniosły.
Pomnik przyrody w Wieliszewie: jesion wyniosły.