szlak zielony II

Oznaczenie w terenie brak oznakowania lub trasa łaczy wiele szlaków
Długość trasy 4.5 km
UM Kielce

Klub Sportowy "Stella" - Rezerwat "Biesak-Białogon"

Kielce Słowik przyst. MPK [nr 19, 31 na ul. Krakowskiej] przy Klubie Sportowym "Stella" - połączenie ze szlakiem spacerowym żółtym (3,3 km) - Rezerwat "Biesak-Białogon" (4,5 km).

Szlak prowadzi przez tereny Chęcirisko-Kieleckiego Parku Krajobrazowego. W obrębie Kielc jego obszar obejmuje część zalesionych pasm: Zgórskiego, Posłowicko-Dymińskiego i Grzbietu Kadzielniańskiego.
Wycieczkę rozpoczynamy w dzielnicy Kielc - Słowiku, malowniczo położonej w przełomowej dolinie Bobrzy. Tu przełom oddziela pasma: Zgórskich Gór od Posłowickiego. Wykorzystując obniżenie poprowadzono tędy linie kolejową (1885 r.) i drogową (1835 r.) z Krakowa do Warszawy. Tym właśnie traktem 12 VIII 1914 r. wchodziły do Kielc oddziały Józefa Pilsudskiego. Dowódcą l Kompanii Kadrowej był Kazimierz Piątek, ps. "Herwin", stąd też most, przez który będziemy przekraczali Bobrzę nosi jego imię.
Dziś znajduje się tu zespół obiektów sportowych klubu "Stella", m.in. tory łucznicze, hala sportowa, hotel.
Z przystanku wspólnie ze szlakiem niebieskim, kierując się w stronę centrum Kielc, mijając z lewej pomnik upamiętniający 10 Polaków rozstrzelanych przez Niemców 24 X 1943 r., na pierwszym skrzyżowaniu skręcając w prawo, przecinamy tory kolejowe (przyst. PKP Kielce Słowik). Mijając z lewej zachowaną po części drewnianą zabudowę z czasów, gdy Słowik był letniskiem, na łuku drogi za wiaduktem kolejowym skręcamy w leśną drogę w lewo, którą osiągamy lokalny grzbiet. Tu szlak niebieski skręca w prawo, my natomiast idziemy prosto. Leśną dróżką, utrzymując dotychczasowy kierunek marszu przecinając lokalne garby terenowe, wśród gęstego drzewostanu dochodzimy do szerokiej wyjeżdżonej drogi, gdzie spotykamy szlak żółty. Skręcając nią w prawo, nie dochodząc do kulminacji wzniesienia, obchodzimy je z prawej strony. Po dojściu do przecinającej naszą drogę wąskiej dróżki (ścieżki) skręcamy nią w prawo wchodząc przez obniżenie (w nim odkrywka geologiczna) w obręb wyrobiska kamieniołomu w rezerwacie Biesak-Białogon, gdzie koniec szlaku. Dawny kamieniołom otaczają drzewostany sosnowe i mieszane (sosnowo-dębowo-jodłowe).
Wędrówkę możemy zakończyć w Bialogonie na przyst. MPK (nr 1,19, 28, 29, 31, 39) obok stacji paliw (dojście tą samą trasą do połączenia szlaków i dalej prosto szlakiem żółtym) lub powędrować do centrum Kielc (przy tym wariancie skręcamy szlakiem żółtym w prawo i po dojściu do ul. Biesak wędrujemy nią, w kierunku centrum), ok. 5 km.