Szlakiem "młynów nadmrożańskich" część północna

Strona miasta Głowno

Głowno - Głowno

Głowno - Waliszew - Bielawy - Sopel - Boczki Domaradzkie - Psary - Waliszew - Skubiki - Głowno

Szlakiem "młynów nadmrożańskich"  - część północna

Północna część szlaku młynów nadmrożańskich jest nieco krótsza i łatwiejsza, dlatego też bardziej zaawansowanym rowerzystom warto polecić rozszerzenie trasy wycieczki kontynuując podróż szlakami wyznaczonymi na terenie gminy Bielawy.

Z Placu Wolności udajemy się na północ ulicą Strażacką, a następnie pod górę ulicą Bielawską. Po dwóch kilometrach dojeżdżamy do miejsca, w którym można wybrać alternatywną lewobrzeżną trasę ze wsi Ziewanie do Waliszewa. Wybierając ten wariant należy z ul. Bielawskiej skręcić w lewo przed granicą lasu i kilometr dalej, już po drugiej stronie doliny skręcić w pierwszą drogę w prawo.

Przekraczając dno doliny miniemy po drodze miejsce, w którym do roku 1977 funkcjonował młyn zwany "Patyki". Był on zlokalizowany kilkadziesiąt metrów od mostu na Mrodze w górę rzeki. Do dziś dnia miejsce to zwane jest Patykami.

Jadąc dalej drogą do Bielaw po 2km las po lewej stronie się kończy. Z tego miejsca ruszmy dalej drogą biegnącą po skosie łagodnie w dół doliny. 1100m od tego miejsca znajduje się zjazd do młyna w Soplu. Miejsce to otoczone jest zewsząd stawami rybnymi. Dziś funkcjonuje w tym miejscu nowoczesny młyn elektryczny zlokalizowany na drugim brzegu Mrogi.

Wracając do szosy i jadąc niecałe 2km dalej w dół doliny, mijając po drodze wieś Gawronki, dojedziemy do zjazdu do zabytkowego już młyna Marksa w Boczkach Domaradzkich.

To urokliwe miejsce znane jest również z niewielkiego źródełka, które bije na samym środku gospodarstwa obok młyna. Wody źródełka płyną maleńką stróżką po brukowanej drodze i wpadają do Mrogi nieopodal mostu. Po powrocie do głównej drogi udajemy się w dalszą drogę w dół doliny. Po przejechaniu 3,5km dojedziemy do kresu naszej trasy na tym odcinku doliny Mrogi.

W miejscowości Psary, w pobliżu dużego gospodarstwa rybnego, wyjedziemy na drogę Waliszew-Bielawy. Skręcamy w lewo i po przejechaniu 300m po lewej stronie za stawem znajduje się wjazd na teren psarskiego majątku, w którym zlokalizowany był niegdyś wodny młyn. Obecnie funkcjonuje w tym miejscu turbina maleńkiej elektrowni, a po młynie pozostały jedynie fundamenty.

Opuszczamy Psary i udajemy się do oddalonego o 600m stąd Waliszewa. W centrum tej miejscowości znajduje się zabytkowy drewniany kościółek. Na głównym skrzyżowaniu w Waliszewie na rogu cmentarza skręcamy w lewo, w szosę prowadzącą z powrotem do Głowna.

Kilometr od tego miejsca w miejscowości Skubiki w otoczeniu łąk, znajduje się niedziałający już młyn zbożowy. Młyn w Skubikach jest ostatnim na naszej trasie wzdłuż tego odcinka Doliny Mrogi. Dalsza podróż w stronę Głowna doprowadzi nas do Ziewanic, w których skręcając w lewo dojedziemy do mostu na Patykach i dalej do ul. Bielawskiej na granicy miasta.

Dla podróżników, którzy nie zdążyli nasycić swoich oczu pięknem mrożańskiej przyrody można zaproponować nieco okrężna drogę do Głowna. Skręcając w Ziewanicach w prawo, a następnie w lewo w pobliżu Antoniewa dojedziemy do lasu. Na jego skraju przywita nas tablica informująca o tym, iż mamy przed sobą rezerwat przyrody "Zabrzeźnia". Do Głowna dojedziemy jadąc dalej prosto. Po przejechaniu pod wiaduktem należy natychmiast skręcić w lewo w ul. Piątkowską, którą dojedziemy do ul. Swoboda. Za nią naszym oczom ukaże się zalew "Mrożyczka". Wzdłuż zalewu ścieżką rowerową dojedziemy do Plac Wolności.

Opisany wyżej odcinek szlaku "młynów nadmrożańskich" to około 24km mało ruchliwej drogi, pełnej niezapomnianych widoków.