Trasa Bolesławów – Przejście graniczne Nowa Morawa/Stare Miasto

Długość trasy 14,8 km
Oficjalny serwis Gminy Stronie Śląskie

Bolesławów

Bolesławów – Nowa Morawa – turystyczne przejście graniczne (Przełęcz Płoszczyna) – Kamienica – Bolesławów

Przybliżony czas przejazdu: ok. 1,5 – 2 godz.
Stopień trudności: średni, trasa rekreacyjna,
Nawierzchnia: asfaltowa, tłuczniowa

Z przystanku autobusowego w Bolesławowie ruszamy drogą asfaltową w kierunku wsi Nowa Morawa. Jedziemy doliną rzeki
Morawki, na prawo roztaczają się piękne widoki na Góry Bialskie. Mimo małego natężenia ruchu samochodowego, należy
pamiętać o zachowaniu ostrożności na jezdni. Dojeżdżamy do rozwidlenia (4,20 km), a nasza droga zaczyna wspinać się wśród
lasów w stronę granicy państwa. Tam po trudach pedałowania pod górkę będziemy mogli odpocząć. Przełęcz Płoszczyna (817 m
n.p.m.) dawniej zwana Morawską rozgranicza Masyw Śnieżnika i Góry Bialskie. Jest to najdogodniejsze przejście przez
Sudety w tym rejonie, a do XX w. wiódł tędy szlak handlowy z Dolnego Śląska na Morawy.

Wracamy tą samą drogą, którą dojechaliśmy do granicy i przy pierwszym rozwidleniu  skręcamy w lewo wjeżdżając na Drogę
Staromorawską. Jedziemy odcinkiem stokowym, by w punkcie 8,90 km osiągnąć najwyższą wysokość na trasie 825 m n.p.m. Droga
nadal prowadzi przez las, nawierzchnia utwardzona zmienia się na tłuczniową. Nachylenie powoli spada. Docieramy do
Przełęczy Staromorawskiej, gdzie na rozwidleniu skręcamy w lewo i jedziemy zgodnie z niebieskim szlakiem ok. 1,5 km. W
ciągu drogi między wysokimi świerkami, przy dobrych warunkach pogodowych, widać Śnieżnik (1425 m n.p.m.). Tam śnieg leży
nawet do końca maja.  Zjeżdżamy do wsi Kamienica i dalej kierując się drogą asfaltową docieramy do punktu wypadowego w
Bolesławowie.

Ciekawostki na trasie:
Bolesławów - Barokowy kościół Św. Józefa Oblubieńca z reminiscencjami gotyckimi z 1598 r. Budowla świątyni pochodzi z
1672 r. i stoi w miejscu starszej gotycko-renesansowej. Kościół został zbudowany zgodnie z orientacją wschód-zachód.
Jednonawowy, z bardzo bogatym wyposażeniem. W środku znajdują się rzeźby dłuta Michała Klahra (słynny śląski rzeźbiarz
okresu baroku), m.in. św. Barbara i św. Jan Nepomucen z 1710-40 r.  Na fasadzie kościoła znajduje się zegar słoneczny.
Na Rynku kamienna figura Św. Franciszka Ksawerego w otoczeniu aniołków (1716 r.) upamiętniająca tragiczne wydarzenia -
epidemię zarazy. U wjazdu do wsi stoi niewielki Św. Jan Nepomucen (1828 r.)
Powyżej kościoła, na stoku Zawady pomiędzy starymi drzewami znajdują się kamienne postacie apostołów.