Trasa brązowa

Strona Urzędu Miasta

Stargard - Stargard

Stargard - Strachocin - Dolina Krąpieli - Pęzino - Ulikowo - Stargard

0,00 km - Początek trasy na parkingu przy Szkole Podstawowej nr 5.
Stargard - InaPrzez Bramę Wałową wyjeżdżamy poza obręb Starego Miasta. Po 100 metrach skręcamy w prawo w Aleję Spacerową i jedziemy wzdłuż Iny. Przecinamy ul. Kazimierza Wielkiego i przez park jedziemy do ul. Jagiellońskiej.

1,25 km - Skrzyżowanie ul. Jagiellońskiej i Wiejskiej.
Skręcamy w lewo i jedziemy dalej ulicą Nowowiejską.

2,00 km
Przejazd kolejowy przy ul. Nowowiejskiej.

2,80 km - Dojeżdżamy do mostu na rzece Krąpieli.
W tym miejscu drogi rozchodzą się. W lewo do Strachocina, zaś przez most - w kierunku pól nad rzeką Ina i dalej do Witkowa. Udajemy się w lewo. Droga prowadzi cały czas wzdłuż Krąpieli, która wije się w swym biegu.

4,80 km - Wieś Strachocin.
Skrzyżowanie z drogą krajową nr 10. Przecinamy ją i 100 metrów dalej skręcamy w lewo.

5,00 km
Po prawej stronie zabytkowy kościół z XIII w., zbudowany z kamiennych ciosów, zniszczony po 1945 roku, odbudowany w latach 1992-2003 staraniem mieszkańców wsi, przy wsparciu dawnych niemieckich mieszkańców. Na portalu szachownica, prawdopodobnie znak średniowiecznej strzechy budowlanej oraz krzyż joannicki. Przy placu przykościelnym częściowo zachowały się kamienne mury.Za kościołem skręcamy w prawo.

5,50 km - Koniec wsi Strachocin.
Po prawej stronie ogródek, gdzie można odpocząć, zjeść posiłek czy wypić napój. Ogródek został wykonany przez dzieci i młodzież miejscowej szkoły podstawowej.

6,30 km
Droga z płyt betonowych prowadzi w prawo w dół w kierunku rzeki Krąpiel. My jedziemy prosto, lekko pod górę i po przejechaniu 150 m, jesteśmy na szczycie wzniesienia. Stąd rozciąga się piękna panorama Stargardu.

8,50 km
Krapiel - drzewoPrzysiółek Bębnikąt -most i stopień wodny na rzece Krąpieli. Dolina rzeki jest głęboka, o stromych zboczach osiągających do 30 metrów; na zakolach zbocza są strome a nawet urwiste. Kręty bieg rzeki znaczy cały szereg pętli i zakoli. Spadek Krąpieli jest duży, na dnie doliny i koryta rzecznego znajduje się dużo głazów i kamieni. Koryto jest wąskie o zmiennym nurcie. Ze zboczy doliny wycieka cały szereg źródeł zasilanych przez wody z rozciętych warstw wodonośnych. W dolinie Krąpieli rośnie bujna roślinność, w drzewostanie przeważają gatunki liściaste, od olchy, osiki, brzozy do wiązu, dębu i grochodrzewu. Odcinek Krąpieli od Strachocina do Pęzina zaliczany jest do najciekawszych rezerwatów krajobrazowych.
Niestety piękne krajobrazy są zmącone widokiem dzikich wysypisk śmieci w dolinie rzeki. Po odpoczynku jedziemy dalej. Cofamy się i po przejechaniu 200 m, skręcamy w prawo w kierunku Ulikowa. Podjazd jest dość męczący, lecz po 300 metrach nasz wysiłek jest wynagrodzony wspaniałymi widokami okolic

10,90 km - Dojeżdżamy do krzyżowania dróg we wsi Ulikowo.
Skręcamy w prawo. Wieś ma kształt owalnicy, w środku której stoi zabytkowy kościół granitowy z XV w., przebudowany w XIX w; zniszczony w połowie. XX wieku; odbudowany w latach 1982-1985. Oprócz kościoła uwagę przykuwają budynki gospodarcze z XIX wieku (gorzelnia pofolwarczna z 1867 r., stodoła z 1862 r. obora i magazyn), budynki mieszkalne nr 3 i 4 z przełomu XIX i XX wieku. W dolinie Krąpieli około 1,5 km od wioski znajduje się grodzisko o rozmiarach 200x50 m. Wysokość wałów grodziska dochodzi do 10m.

11,80 km - Koniec wsi Ulikowo.
Jedziemy w kierunku Pęzina.

13,90 km
Przejazd kolejowy na linii kolejowej Stargard - Kalisz Pomorski.

15,10 km
Skrzyżowanie na którym skręcamy w prawo.

15,30 km - Centrum wsi.
Stoimy w rozlewisku rzek Krąpieli i Pęzinki, obok zamku wzniesionego przez Templariuszy po tym jak książę Barnim I ofiarował im wieś w XIII wieku. Następnie miejscowość przeszła w ręce zakonu Joannitów, potem rodu von Borck i w końcu Puttkamerów. Zamek jest późnogotycki, ceglany o założeniu regularnym. Najstarszą jego częścią jest wieża z XIII w. Ok. 1600 r. zbudowano pałac renesansowy, przebudowany częściowo w 1853 r. w stylu neogotyckim.
Obecnie zamek jest własnością prywatną. Od kilku lat odbywają się w jego murach Ogólnopolskie Warsztaty Piosenki Artystycznej. Z innych zabytków na uwagę zwraca kościół późnogotycki z XVI w. oraz młyn zamkowy o tradycjach średniowiecznych. Po odpoczynku ruszamy w dalszą drogę w kierunku wsi Krąpiel.

15,50 km
Skrzyżowanie na którym skręcamy w prawo.

15,70 km
Przejazd kolejowy i 200 metrów dalej opuszczamy wieś Pęzino.

17,50 km - Wieś Trzebiatów.
Początki wsi sięgają późnego średniowiecza. Do 1569 roku była własnością klasztoru Cysterek z Marianowa. Po rozwiązaniu zakonu przeszła w ręce książęce. Od XVII w., własność skarbu państwa pruskiego. W środku wsi wznosi się XV wieczny kościół, zbudowany na planie prostokąta z kamieni narzutowych. Nie posiada wieży, od jego zachodniej strony dobudowano kruchtę. II wojnę światową przetrwał w niezłym stanie, by po kilku latach popaść w ruinę. W latach 90-tych XX wieku został odbudowany z inicjatywy mieszkańców wsi i wyświęcony p.w. Narodzenia NMP. Całość terenu otoczona jest kamiennym murem. Z innych obiektów, godne uwagi są: dwukondygnacyjny pałac z 1855 r., murowany spichlerz z końca XIX w., stajnia - wozownia, oraz owczarnia z lat 20-tych XX wieku.

20,00 km - Krąpiel -skrzyżowanie dróg.
Wieś znana już w średniowieczu jako lenno rodu von Weddel. Pośrodku owalnicy wznosi się XIII wieczny kościółek, pw. Św. Maksymiliana Kolbe, zbudowany z kostki granitowej. Po 1945 roku był częściowo zrujnowany, w 1980 r. został odbudowany. Jest to świątynia salowa, bez wieży, z dobudowaną zakrystią od strony południowej. Brakujący wschodni szczyt wzniesiono z cegły, przywracając mu wygląd i dekoracje XIX wieczne. Z obiektów gospodarczych, zachowały się: fragmenty gorzelni z 1921 r., spichlerz z lat 1920-30, obora i owczarnia z końca XIX w., oraz pałac w stylu neorenesansowym z 1859 roku z tarasem widokowym i wieżą narożną, przykrytą hełmem. Po zwiedzeniu wsi, skręcamy w prawo w kierunku Stargardu. Dalej jedziemy wzdłuż drogi krajowej nr 10. Należy zachować szczególną ostrożność, ze względu na duży ruch samochodowy.

23,40 km
Skrzyżowanie dróg: prawo 2 km do Sułkowa, w lewo 1 km do Tychowa. W pobliżu skrzyżowania po obu stronach drogi widoczne są skupiska wysokich (do 15 m.) pagórków. Są to pagórki polodowcowe określane nazwą moren martwego lodu, ponieważ tworzyły się w okresie zamierania mas lodowych.

26,30 km
Most na Krąpieli - granica Świętego i Strachocina.

30,00 km
Koniec trasy przy siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Stargardu przy Ratuszu.