Skip to main content

Trasa czarna, "Królowej Jabłoni"

Informacje o trasie
Oznaczenie w terenie kolor szlaku  
Trasa zweryfikowana NIE  
Długość trasy 10 km   
Trasa dla roweru BRAK INFORMACJI  
Poziom trudności trasy BRAK INFORMACJI  
Strona Urzędu Miasta
Kup akcesoria rowerowe
Przebieg trasy:

Gubin

Przejście graniczne - most graniczny na Nysie Łużyckiej - Aleje Łużyckie - Hugona Kołłątaja - Śląska i Nowa - II Armia WP - Budziszyńska - Fryderyka Chopina - Obrońców Pokoju - Zygmunta Starego - Westerplatte - Kinowa - Basztowa - 3-go Maja - Juliusza Słowackiego - Jarosława Dąbrowskiego - Park Mickiewicza - Stanisława Wyspiańskiego - Stanisława Kunickiego - Kresowa i Rycerska - Gdańska - Żwirki i Wigury - Różana - Wzniesienia Gubińskie - Jana Kasprowicza - Miodowa - Wojska Polskiego -1-go Maja - Piastowska - Wyspa Teatralna - Bolesława Chrobrego

IV. Trasa czarna, "Królowej Jabłoni"  jest polską częścią trasy na cześć Święta Jabłoni odbywającego się w Gubin. Stanowi doskonały przekrój historii i
rozwoju miasta od czasów jego lokacji do dnia dzisiejszego oraz możliwości przyszłego rozwoju. Wiodąc po dolnej i górnej części miasta doskonale przedstawia kompozycję "starego" i "nowego". Trasa, choć preferowana dla osób o słabszej kondycji, nie stanowi uszczerbku w atrakcyjności względem innych tras.

 Długość trasy: ok. 10 km, czas przejazdu ok. 2 godziny.

Ważniejsze obiekty trasy:

1. Most Graniczny
 Wielki Most na Nysie Łużyckiej odbudowany po zniszczeniach wojennych w 1946 roku zastąpił nowoczesny, na ówczesne czasy, pierwszy most stalowo - betonowy wybudowany w 1923roku. W 1897 roku wielka powódz zniszczyła drewniany most na Nysie i hotel Prinz Carl von Preußen." Na jego miejscu powstaje kawiarnia "Schöneberger" a później Hotel Centralny. Dzis jest to siedziba niemieckich służb granicznych i celnych. Elektrownia wodna, wcześniej młyn miejski oraz budynek ostatniej przedwojennej siedziby władz miejskich, Obecnie internat szkolny. Za nim - tuż przy przejściu granicznym (samochodowym) siedziba oddziału Miejskiego PTTK i Hotel Turystyczny z barem. Budynek ten powstał w 1910 roku jako łaźnia miejska z 9- cioma wannami i 16- cioma natryskami. Tę funkcję pełnił też przez pewien czas po wojnie.

2. Spółdzielnia Inwalidów " Pokój"
 W oddali zabytkowy budynek dawnego browaru G. Krölla. po wojnie wielobranżowy zakład Spółdzielni Inwalidów "Pokój". Spółdzielnia powstała w 1951 roku a w budynkach dawnego browaru rozpoczęła działalność w 1955 roku. Produkowała wino owocowe i soki. W latach 60- tych zajmowała się też obróbką metali, produkcją opakowań i kształtek styropianowych oraz izolacyjnch płyt budowlanych. Wykonywała też usługi stolarskie.

3. Straż pożarna
 straz pożarna powstaje w mieście w 1864 roku, jako straż zawodowa zaczyna funkcjonować od roku 1920. Gubińska straż mieści się w zabytkowym budynku z 1930 roku. Jest to jedna z instytucji, która bardzo ściśle od dawna współpracuje ze swoim niemieckim odpowiednikiem.

4. Krzyże pokutne
 Trzy średniowieczne krzyże pokutne zostały opisane przy prezentacji trasy niebieskiej "Dziewięciu mostów". Kilkadzisiąt metrów na północ od nich znajduje się targowisko przemysłowe natomiast w kierunku przeciwnym - zespół budynków szpitala powiatowego z pogotowiem ratunkowym.

5. Pływalnia
 Centrum rehabilitacji z pływalnią miejską oddane do użytku po modernizacji na przełomie roku 2003-2004. Miejsce zostało opisane przy prezentacji trasy niebieskiej "Dziewięciu mostów".

6. LZPS "Carina"
 Budynki największe jeszcze w latach 80-tych gubińskiego zakładu pracy a przed wojną zakłady Wolfa. Zakład rozpoczął produkcje w 1957 roku. W najlepszym okresie pracowało tu ok.2 tysiące osób a produkcja przekraczała 4 tys. par ubuwia rocznie. Na dawnym parkingu zakładowym dzis stoi restauracja Mc Donald'a.

7. Rynek miejski
 Rynek, Ratusz Miejski i ruiny Kościoła Farnego zostały przedstawione w opisie poprzednich tras. W 1987 roku na rynku miejskim powstaje studnia - pomnik
"Dwóch cesarzy" ku czci cesarza Wilhelma I i Fryderyka. Jest to okazała budowla utrzymana, w stylu strzelistego gotyku wykonana z czerwonego piaskowca. W 1898 roku w budynku przy Rynek 12, otwarto bibliotekę miejską i czytelnię a w dwa lata później znajduje tu swoją siedzibę Muzeum Miejskie prowadzone przez prof. H. Jentsch'a.

8.Fortyfikacje miejskie
 Wieża Ostrowska (Gruba), pozostałośc po Bramie Ostrowskiej i fragmenty murów miejskich a po przeciwnej stronie okazały budynek przedwojennego muzeum miejskiego. Dzięki staraniom fabrykanta sukna, Adolfa Wolfa, Muzeum Miejskie zostaje przeniesione z Rynku do nowej obszerniejszej siedziby. Otwarcia dokonał sam fundator w 1913 roku. W 2004 roku na ostatnim piętrze powstała Izba Regionalna.

9. Wieża Dziewicza
 Przykład dawnej zabudowy miasta oraz Wieża Dziewicza (przedstawione w opisie poprzednich tras).

10. Park Mickiewicza
 Park Mickiewicza z okzałaym drzewostanem z fontanną z maszkaronami, również opisany przy prezentacji poprzednich tras.

11. Główne skrzyżowanie w mieście tzrykrotnie przebudowane w czasach powojennych

12. Przedszkole miejskie i żłobek
 Dawna willa fabrykanta Schemels'a z najciekawszymi okazami dendrologicznymi miasta, opisane przy prezentacji trasy czerwonej - "Głównej"

13. Plac Bolesława chrobrego
 Plac ten powstał w latach 20-tych XXw. Zarówno w czasach powojennych jak i przedwojennych plac ten zmieniał swoją nazwę  w zależności
od "wiatrów politycznych". Zawsze jednak miał takie samo przeznaczenie - festyny, defilady, wiece, zabawy, turnieje, sport i rekreacja. Zimą
urządzano tu lodowisko i funkcjonował (odpłatny) tor saneczkowy. Nad placem na Wzgórzach Lubszy (Lubstbergen) w południowym jego krańcu wznosiła się
restauracja Friedrischshöhe. Po północnej stronie natomiast był browar. Na przeciwległym brzegu Lubszy przed wojną znajdował się urząd skarbowy, obecnie jest to hotel.

14. Skrzyżowanie ulic przy moście na Lubszy
 Miejsce opisane przy prezentacji trasy czerwonej - "Głównej" i trasy niebieskiej - "Dziewięciu mostów".

15. Współczesne osiedle willowe.
 Osiedle powstałe w czasach 'bumu handlowego" lat 90-tych. Jest dobrym przykładem "nowych" czasów miasta.

16. Budynek Wilhelma Piecka
 Jeszcze w latach 70-tych znajdowało się tu muzeum. Miejsce opisane przy prezentacji trasy niebieskiej - "Dziewięciu mostów".

17. Wzgórze Engelmanna
 Mijesce opisane przy prezentacji trasy czerwonej - "Głównej".

18. Wieża Bismarcka
 Miejsce opisane przy prezentacji trasy czerwonej - "Głównej" i zielonej - "Górskiej".

19. Miejsce Park między ul. Władysława Sikorskiego a Batalionów Chłopskich
 Niegdyś w rozwidleniu tych ulic stał lokal "Lindengarten" Theodora Fettke z największą w prowincji salą balową.

20. Ulica Wojska Polskiego
 Kamienice z przełomu XIX i XX stulecia dobrze oddające charakter dawnej świetności miasta. Stanowią one przykład nowego trędu w przedwojennej historii miasta zabudowy powtarzalnej ale o formie dopasowanej do otoczenia. Przykładów takiej formy zabudowy w mieście jest kilka.

21. Wjazd na ścieżkę rowerową
 Sćieżka rowerowa przebiega po niedawnym pasie granicznym wzdłuż Nysy Łużyckiej. Teren między ścieżką a rzeką w tym miejscu na dziewiętnastowiecznych mapach oznaczony był jako "Ogrody Bismarcka", w stronę północną rozciągał się Park Koeniga.

22. Urząd Miasta
 Urząd Miasta, Urzad Gminy, Liceum Ogólnokształcące, Państwowa Szkoła Muzyczna - przedstawione w opisie poprzednich tras.

23. Wyspa Teatralna
 Podobnie jak wyżej przedstawiona została w opisie poprzednich tras. Widoczne po drugiej stronie Nysy Łużyckiej Kościół Klasztorny i budynek sądu z czerwonej cegły stoją na terenie dawnego klasztoru benedyktynek. Klasztor założony w roku 1157 prawdopodobnie przez cesarza Barbarossę. W roku
1564 umarłą ostatnia mieszkanka i jednoczesnie przełożona klasztoru, Margaret von Werdeck.