Trasa I - okolice Kluczy

Długość trasy 40.4 km
Serwis Informacyjny Związku Gmin Jurajskich

Klucze - Klucze

Klucze (Osiedle) - Kwaśniów - Ryczów - Złożeniec - Smoleń - Krzywopłoty - Bydlin - Cieślin - Gołczowice - Klucze

Trasa I ma ponad 40 km długości i w niektórych fragmentach posiada najwyższy stopień trudności.

Rozpoczynamy w Kluczach-Osiedlu skąd proponujemy wyruszyć po zapoznaniu się z atrakcjami turystycznymi, jakie znajdują się w Kluczach i najbliższej okolicy. Pozostałością po eksploatacji rud żelaza jest XIX-wieczny szyb "Rudnica". Na zachód od wsi rozciąga się jedyna w Polsce pustynia (dł. ok. 9 km i szer. od 2 - 5 km). Warto również obejrzeć pałacyk z XIX w., który jest obecnie siedzibą władz gminnych. Kierujemy się główną drogą na północ, a na rozwidleniu skręcamy w prawo i zostawiając po prawej stronie stawy hodowlane jedziemy przez las do Kwaśniowa. We wsi skręcamy w prawo w pierwszą asfaltową drogę i po dojechaniu do żółtego szlaku kierujemy się w lewo. Mamy przed sobą długi fragment trasy wzdłuż żółtego szlaku, którym dojedziemy aż do Ryczowa. Przed Ryczowem czeka nas długi i trudny podjazd z uwagi na piaszczyste podłoże. Co warto w tej wsi zobaczyć przedstawiono w opisie do mapy G. Po wyjeździe z Ryczowa (czarny szlak) czeka nas ładny odcinek leśnej drogi wśród pięknych ostańców. Dojeżdżamy do asfaltu i skręcamy w lewo do Złożeńca - malowniczej wsi - o której pierwsze przekazy historyczne pochodzą z XIV w.

Mijamy Złożeniec i i po ostrym zjeździe docieramy do Smolenia, nad którym góruje wzgórze zamkowe ze wspaniałymi ruinami zamku z XIII w. Na pewno warto opuścić trasę wycieczki by zwiedzić zamek i poznać jego historię. Szczególnie okazale prezentuje się - wyraźnie wyodrębniony - zamek górny. Zwraca również uwagę ostrołukowa brama gotycka oraz owiana legendami studnia. Niestety do naszych czasów przetrwała w Smoleniu tylko drewniana dzwonnica, będąca pozostałością po spalonym w 1945 r. kościele. Jeszcze rzut oka na dworek z fragmentami zachowanego parku oraz starą aleję i możemy udać się w dalszą drogę kierując się oznaczeniami czerwonego szlaku.

W Bydlinie, będącym kolejnym przystankiem naszej wycieczki, najbardziej wytrwali mogą wspiąć się na szczyt wzgórza, na którym stoją ruiny kościoła św. Krzyża wybudowanego na bazie XIV w. zamku obronnego. Samo wzgórze poprzecinane jest licznymi okopami i transzejami będącymi pozostałościami po bitwie stoczonej z wojskami carskimi. Na cmentarzu, po drugiej stronie wzgórza, stoi kaplica z XVIII w. wykonana z kamienia wapiennego. Znajduje się tam również mogiła legionistów J. Piłsudskiego.

Po wyjeździe z Bydlina wzdłuż oznakowań czerwonego szlaku rowerowego zmierzamy do Gołczowic.
Dla upamiętnienia walk w 1863 r. postawiono we wsi pomnik powstańców. Dalej trasa wycieczki poprowadzona jest drogą asfaltową w kierunku Kluczy. Bardziej zmęczeni mogąjechać tą drogą do końca zaplanowanej wycieczki. My jednak proponujemy na koniec zjazd z asfaltu i przejazd leśnymi drogami wzdłuż urokliwej doliny Białej Przemszy.