Trasa O - okolice Zabierzowa

Długość trasy 46.1 km
Serwis Informacyjny Związku Gmin Jurajskich

Zabierzów -Zabierzów

Zabierzów - Kleszczów - Brzoskwinia - Chrosna - Mników - Baczyn - Nawojowa Góra - Pisary - Radwanowice - Więckowice - Zabierzów

Trasa O poprowadzona niedaleko Krakowa pozwoli nam odwiedzić miejsca znane większej rzeszy turystów: Las Zabierzowski, Wąwóz Mnikowski, Rez. Zimny Dół, oraz te mniej znane, lecz także warte obejrzenia jak np. Dolina Brzoskwini czy lasy wokół Nawojowej Góry. Liczne podjazdy i miejscami niebezpieczne zjazdy wymagają dobrego przygotowania i kondycji fizycznej.

Początek wycieczki zaproponowano w Zabierzowie, skąd kierując się na południe wzdłuż niebieskiego szlaku docieramy do głównej drogi Kraków - Krzeszowice. Przejeżdżamy skrzyżowanie i jadąc obok kościoła wybudowanego na początku XX w. rozpoczynamy mozolną wspinaczkę. Mijamy radar obsługujący lotnisko w Balicach i wjeżdżamy do Lasu Zabierzowskiego. Jedziemy kilka kilometrów asfaltową drogą przez las do Kleszczowa (czerwony szlak rowerowy "Orlich Gniazd"), a następnie drogą wśród pól zjeżdżamy do Brzoskwini. We wsi skręcamy w lewo do krótkiej, ale bardzo malowniczej Doliny Brzoskwini. Następnie trzymając się niebieskiego szlaku (z małym wyjątkiem ułatwiającym drogę) mijamy Chrosną i przejeżdżamy pod autostradą. Wjeżdżamy do lasu i po kilkuset metrach pędzimy w dół urokliwym Wąwozem Półrzeczki.

Dłuższy postój proponujemy zaplanować w leżącym niedaleko Mnikowa Wąwozie Mnikowskim. Będąc tam od razu zrozumiemy, dlaczego utworzono na tym terenie rezerwat krajobrazowy. Prawdopodobnie zachwycony urokiem wąwozu malarz Walery Eliasz Radzikowski namalował na skale w 1863 r. kilkumetrowej wysokości postać Matki Boskiej. Jadąc dalej przez Mników dostrzeżemy po prawej stronie dawny dwór Kamedułów z Bielan z pocz. XVII w., w którym obecnie mieści się dom zakonny Albertynek. Po dojechaniu do głównej drogi skręcamy w prawo i zmierzamy w kierunku Czułowa. Przejeżdżamy przez wieś i po ok. 1300 m docieramy do czerwonego szlaku. Skręcamy w prawo i wjeżdżamy do rezerwatu Zimny Dół, którego jedną z atrakcji przyrodniczych jest wypływające wprost z jaskini krasowe źródło. Trasa prowadzi w tym miejscu wąską ścieżką i wymaga sporo uwagi i ostrożności.

Po wyjeździe z rezerwatu wjeżdżamy na asfaltową szosę. Po kilkuset metrach czerwony szlak odbija w prawo, a my nieco dalej skręcamy w prawo w wąską asfaltową drogę i rozpoczynamy bardzo trudny podjazd. Asfalt przechodzi w drogę bitą, a następnie w polną ścieżkę. Ponownie spotykamy czerwony szlak, który przeprowadza nas na drugą stronę autostrady do dużego kompleksu leśnego w pobliżu Nawojowej Góry. Na drugim skrzyżowaniu z drogą asfaltową opuszczamy czerwony szlak i skręcamy w prawo. Jedynym godnym odnotowania zabytkiem w Nawojowej Górze jest modernistyczny dwór "Prochownia" wzniesiony w 1935 r.

Dużo więcej zabytkowych obiektów spotkamy w leżących za drogą Kraków - Krzeszowice Pisarach. W zabytkowym parku zachowały się pozostałości dawnego zespołu dworskiego (m.in. murowany lamus z XVII w. oraz spichlerz z l pół. XIX w.). Po prawej stronie przy torach dostrzec można budynki dawnego XIX-wiecznego browaru.

Końcowe kilometry wycieczki wymagają uważnego śledzenia mapy, by przejechać ją bez niepotrzebnego nadkładania kilometrów. W Siedlcach skręcamy w prawo za oznaczeniami zielonego szlaku w kierunku Radwanowic. Widoczny na mapie na północ od trasy zabytek to dawny dwór z przeł. XIX i XX w.

W Radwanowicach opuszczamy szlak i kierujemy się bitą drogą do Brzezinki. Jadąc dalej asfaltem docieramy do Więckowic, w których zobaczyć można stojący w parku krajobrazowym neogotycki dwór z XIX w. Jest to ostatnia wieś na trasie i do powrotu do Krzeszowic zostało nam ok 4 km.