Trasa rowerowa Handzlówka - Albigowę

Handzlówka - Albigowę

Handzlówka - Albigowę - Honie - Cierpisz - Hraczkowę - Albigowę

Malownicza trasa rowerowa (ok. 30 km) przebiega przez
Planowane jest rozszerzenie trasy na pozostałe miejscowości gminy. Poczatek i zakończenie trasy znajduje się w centrum Handzlówki. Parkingi: obok Domu Kultury, kościoła i plebani, obok mleczarni.

Handzlówka - Stadion 4,6 km t - 0:45 h
Wycieczkę rowerową rozpoczynamy w centrum Handzlówki. Znajdują się tu: pomnik Grunwaldu, Dom Kultury, kapliczka na miejscu starego kościoła. Na wzgórzu stoi neogotycki kościół p.w. św. Piotra i Pawła i stara plebania, gdzie powstaje Wiejskie Muzeum Etnograficzne. Stąd tylko 500 m do narciarskiego wyciągu orczykowego.

Wyruszamy spod pomnika Grunwaldzkiego drogą asfaltową na południe, po lewej mijamy Dom Rencisty Rolnika, a następnie krzyż i przydrożną kapliczkę. Droga wspina się lekko pod górę. Mijamy sklep spożywczy po prawej, a następnie kolejny po lewej stronie. Obok drugiego sklepu znajduje się końcowy przystanek autobusowy. Zaraz za nim droga przechodzi z asfaltowej w kamienistą (0,9 km).

Przejeżdżamy przez mostek, droga skręca w lewo, a następnie w prawo pod górkę (1,5km). Rozpoczynamy dość trudny odcinek. Pod górę i w dodatku po bardzo kamienistej drodze. Jedziemy wzdłuż kompleksu leśnego, który rozciąga się po naszej lewej stronie. Gdy nareszcie osiągniemy szczyt (1,9 km) naszym oczom ukaże się piękna panorama Handzlówki i okolic. Przed nami rozjazd: w lewo prowadzi droga do miejscowości Husów, my natomiast kierujemy się w prawo. Znajdujemy się na wysokości 397.1 m n.p.m. Po przejechaniu 1,5 km docieramy do kolejnego rozjazdu, wybieramy drogę na wprost, w stronę kapliczki przydrożnej. Po zakręcie w prawo (4,2 km) rozpoczynamy lekki zjazd, aż do stadionu sportowego HKS GROM (4,6 km), na którym możemy po raz pierwszy urządzić sobie małą przerwę. Droga w prawo, tuż przed stadionem doprowadziłaby nas ponownie do centrum Handzlówki.

Stadion - Cierpisz Górny 6,4 km (11 km) t-0:50h (1:35 h)
    Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej, kamienista droga wspina się lekko pod górkę, co może sprawić mniej zaawansowanym wycieczkowiczom nieco kłopotu. Rekompensatę naszego wysiłku stanowią piękne widoki rozpościerające się dookoła. Ponownie dojeżdżamy do skrzyżowania (6,7 km), tym razem z drogą asfaltową, którą przekraczamy i jedziemy prosto wjeżdżając w kolejną drogę asfaltową. Znajdujemy się obecnie w przysiółku Albigowej-Honie. Kiedy po 800 m droga zmienia się w utwardzoną, po prawej ręce otwiera się nam wspaniały widok, skąd przy dobrej pogodzie możemy zobaczyć Przeworsk, kościoły w Markowej i Kosinie, wieżę Ciśnień w Podlesiu k. Grodziska Dolnego, kościoły w Żołyni i Medyni Głogowskiej. Przez następne 2 km jedziemy wzdłuż lasu. Las się kończy (9,4 km), a nas ponownie witają wspaniałe widoki (357.3 m. n.p.m.). Znajdujemy się na terenie wsi Cierpisz. Jedziemy nadal prosto, teren wznosi się stopniowo, dojeżdżamy do przysiółka Dwór (10,5 km), gdzie na krzyżówce skręcamy w prawo. Znowu kolejny mały podjazd, nieco piaszczysty, ale gwarantujący nam niezapomniane widoki na szczycie (11,0 km).

Cierpisz Górny - Kraczkowa Dolna 6,2 km (17,2 km) t-0:25 h (2:00 h)
    Nasza trasa prowadzi w prawo w dół do Cierpisza, jednak dla wytrwałych proponujemy wjazd na szczyt wzgórza Maria Magdalena (393.8 m.n.p.m) z którego rozpościera się wspaniały widok na dolinę Wisłoka. Należy wtedy jechać prosto i wspiąć się na ten najwyższy w okolicy szczyt. Znajduje się tam barokowy kościółek z I poł. XVIII w. Powrót na trasę tą samą drogą. Na tych, którzy nie odważą się na dodatkowe kilometry, czeka 4 km odpoczynku w czasie zjazdu. Radzimy jednak uważać na wyboje i innych uczestników ruchu (samochody, ciągniki, furmanki). Sam zjazd prowadzi początkowo drogą bardzo kamienistą, po kilkuset metrach przechodzi w asfaltową. Kolejno przejeżdżamy obok świetlicy wiejskiej, szkoły podstawowej, kościoła. Po drodze mijamy sklepy spożywcze oraz kilka gospodarstw agroturystycznych, gdzie można zatrzymać się na nocleg lub posiłek. Znajdujemy się w najniższym punkcie Cierpisza, droga skręca ostro w lewo (15,3 km) i znów czeka nas podjazd, a następnie zjazd do Kraczkowej Dolnej (17,2 km).

Kraczkowa Dolna - Albigowa Centrum 5,0 km (22,2 km) t - 0:20 (2:20 h)
    Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo (obok sklepu). Teren staje się płaski, z niewielkimi tylko podjazdami i zjazdami, mijamy mały mostek (jest to najniższy punkt na naszej trasie 203 m n.p.m), droga zakręca w lewo, aż do kolejnej krzyżówki już w Albigowej (20,2 km). Droga w lewo doprowadziłaby nas do Łańcuta, na wprost do Markowej, my skręcamy w prawo w kierunku Dynowa. Jedziemy wzdłuż słynnych sadów albigowskich, aż docieramy do centrum Albigowej.

Albigowa Centrum - Handzlówka 5,3 km (27,5 km) t-0:25 (2:45 h)
    Za wysokim budynkiem dawnego pawilonu handlowego skręcamy w lewo, przejeżdżamy obok Domu Kultury i 100-letniej Szkoły Ogrodniczej, na rozjeździe skręcamy ponownie, tym razem w prawo obok szkoły. Przejeżdżamy przez mostek na rzeczce Sawie (będzie ona nam towarzyszyć do końca wycieczki) mijamy secesyjną plebanię po lewej, i neoromański kościół po prawej. Przed nami Ośrodek Zdrowia. Za kościołem skręcamy w prawo i krętą drogą dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą do Handzlówki (22,8 km). Kierujemy się lekkim łukiem w lewo i mkniemy już cały czas prosto. Mijamy dwa przystanki autobusowe (obok nich sklepy) i jest nareszcie tablica z napisem Handzlówka (25,0 km). Po prawej stronie (50 m) zaprasza nas gospodarstwo agroturystyczne i Galeria Twórców Ludowych. Jedziemy kierując się do centrum Handzlówki wzdłuż znanej nam już rzeki Sawy, aż dojedziemy do wiejskiego parku im. F. Magrysia, miejsce na odpoczynek, z ławeczkami, miejscem na grilla, boiskiem do siatkówki. Latem organizowane są tu zabawy taneczne na świeżym powietrzu. Kilkanaście metrów dalej droga rozwidla się, jadąc w lewo dotarlibyśmy do miejscowości Husów. Jedziemy prosto. Po ostatnim odpoczynku został nam jeszcze tylko jeden ostatni podjazd i już widać miejsce początku naszej wyprawy.