Trasa zielona

Stargard - Stargard

Stargard - Klępino - Grabowo - Kiczarowo - Stargard

0 km
Cmentarz wojenny - pomnik mahometRozpoczynamy podróż z parkingu przy Międzynarodowym Cmentarzu Wojennym (opis: Trasa 2) przy ul. Reymonta.

0,66 km
Skrzyżowanie ul. Reymonta z drogą z płyt betonowych. Skręcamy w prawo.

1,35 km - Most na rzece Ina.
Była ona od najdawniejszych czasów związana z dziejami Stargardu. Wypływa z torfowiska położonego koło Ińska, na wysokości ok. 105 m.n.p.m., uchodzi do prawego ramienia ujściowego Odry - Domiąży. Jej długość wynosi 129 km, zaś powierzchnia dorzecza 2189,4 km2. W swym biegu przepływa przez kilka jezior. W pobliżu wsi Bytowo w wyniku bifurkacji jej nurt rozdziela się na rzekę Pęzinka, która zabiera ok. 50% wody. Do Iny uchodzą cztery dopływy: Stobnica przepływająca przez Choszczno; licząca 63 km długości Krąpiel, Pęzinka – 27 km, i Mała Ina – 54 km. Od miejscowości Recz wykorzystywana jest jako szlak kajakowy. Szczególnie malowniczy jest odcinek rzeki przez Puszczę Goleniowską. Najważniejsze miejscowości położone nad Iną to Krzemień, Recz, Stargard, Goleniów.

1) rozdzielenie się rzeki na dwa lub więcej ramion, które dalej płyną w różnych kierunkach i należą do różnych dorzeczy

1,67 km
Skrzyżowanie z drogą asfaltową, skręcamy w lewo. Jesteśmy we wsi Klępino. Przed 1229 rokiem stała się ona własnością stargardzkich Joannitów. Tutejszy kościół został wzniesiony na przełomie XV i XVI w. z kamienia polnego i cegły na planie prostokąta, zamkniętego od wschodu półkolistą ścianą. W wyniku działań wojennych w 1945 r. został poważnie zniszczony. W 1989 z inicjatywy mieszkańców wsi rozpoczęto jego odbudowę, korzystając z zachowanej ikonografii.

2,10 km
Rozwidlenie dróg – skręcamy w prawo.

2,30 km
Zjeżdżamy z asfaltu w prawo w drogą polną - w kierunku Grabowa.

2,70 km
Osiągamy najwyższe wzniesienie w okolicy – 49 m. n.p.m.

4,30 km
Skrzyżowanie dróg polnych.

5,85 km
Grabowo - skrzyżowanie z drogą nr 106. Skręcamy w lewo.
We wsi na uwagę zasługuje zabytkowy kościół z drewnianą wieżą. Obok rośnie cis a w parku stary dąb o obwodzie 5m. Udajemy się dalej na północ poprzez szereg dużych zagłębień terenowych.

7,80 km
Znajdujemy się na południowym krańcu jeziora Grabowskiego, zwanego również Łabędź. Ma ono charakterystyczny kształt, przypominający kijankę. Powierzchnia jego wynosi 60 ha, długość 1,7 km, szerokość 350 m. Brzeg jeziora w dużej części zajmują trzciny . Występują na nim pływające wyspy które są swoistymi oazami dzikiej roślinności oraz ptactwa . Między szosą a jeziorem wznosi się wysoki wał ozowy porośnięty lasem sosnowym. Jezioro otaczają pola i lasy . Jest to wspaniałe miejsce to wypoczynku i relaksu.

8,60 km
Skrzyżowanie z drogą lokalną-skręcamy w prawo. Przed nami wieś Kicko o charakterystycznej zabudowie, z domami zwróconymi szczytem do ulicy. W środku wioski zabytkowy kościół z XV w. z cennym wyposażeniem wnętrza. Przed kościołem dzwonnica, romańska kropielnica z wapienia i stare lipy.

9,70 km
Zjeżdżamy z drogi asfaltowej na gruntową i kierujemy się na południe.

11,95 km
Dojeżdżamy do wsi Kiczarowo. Wjeżdżamy ponownie na drogę asfaltową.

12,30 km
Skrzyżowanie we wsi. Skręcamy w prawo asfaltem.

12,50 km
Zjeżdżamy z asfaltu w lewo w drogę brukową.

13,30 km
Przesmyk między jeziorkami Kiczarowskimi.

13,40 km
Rozwidlenie dróg polnych. Kierujemy się w lewo, w kierunku Kolonii Kiczarowo. Dla bardziej wytrwałych proponujemy skierować się na rozwidleniu w prawo, gdzie droga jest bardzo uciążliwa, ze względu na piaszczyste podłoże.

14,55 km
Dojeżdżamy do drogi nr 20. Skręcamy w prawo.

14,80 km
Rezerwat geologiczny „Ozy Kiczarowskie”. Wały ozowe zbudowane z piasków i żwirów usypały wody w szczelinach lodowcowych; materiał ten z kolei został wymieszany na skutek nacisku krawędzi lodowych, co widoczne jest w odsłonięciu przy drodze. Warstwy piasku i żwirów postawione są pionowo, zamiast leżeć poziomo zgodnie z działalnością wody. Wały ozowe porośnięte są żarnowcem, rokitnikiem i roślinami nie wymagającymi żyznej gleby i większej wilgotności.

17,00 km
Wjeżdżamy w granice Stargardu.

18,25 km
Stargard - skrzyżowanie dróg nr 20 i 106. Po prawej stronie widać duży, kamienny krzyż pokutny, wykuty z jednej bryły wapienia o wysokości 377 cm, z czego ok. 90 cm znajduje się w ziemi. Na krzyżu od strony wschodniej wyryte są litery INRI, rysunek ukrzyżowanego Chrystusa oraz napis w języku dolnoniemieckim: "Boże bądź łaskaw dla Hansa Billeke w roku 1542". Po drugiej stronie: krzyża widnieje napis: "W roku 1542 Hans Billeke został zabity żelaznym prętem przez Lorentza Madera jego matki siostry syna (kuzyna)". Średniowieczne prawo zobowiązywało zabójcę do własnoręcznego wykonania w ramach pokuty, kamiennego krzyża. Do dzisiaj na Pomorzu przetrwało niewiele takich zabytków, a ten stargardzki jest największym i najlepiej zachowanym.

19,10 km
Wjeżdżamy w obręb Starego Miasta przez Bramę Wałową.
Stargard - Brama Wałowa

19,30 km
Koniec wycieczki na parkingu przy Szkole Podstawowej nr 5.