- WOKÓŁ GMINY IŁOWA -

Iłowa

Iłowa-Kowalice-Czerna-Żaganiec (droga leśna)-Wilkowiska-Jankowa Żag.-

-Witoszyn-Wymiarki-Gozdnica-Rychlinek-Klików-Kowalice-Iłowa

Stopień trudności: średnia, bardzo trudna (w zależności od etapu)

Ogólna charakterystyka:

Etap - polna droga Iłowa Kowalice – ubita; droga leśna Kowalice-Czerna w 80 % piaszczysta, średnio trudna.

Etap - droga leśna Czerna-Żaganiec w 99% piaszczysta, bardzo trudna; można ją przejechać tylko “góralem”; dla mniej zaawansowanych rowerzystów

alternatywą jest droga asfaltowa Czerna-Żaganiec.

Etap - droga z Żagańca do Jankowej - asfaltowa w niezłym stanie; wyjątek - Wilkowiska (droga żwirowa, dużo dołów tzw. tarka);

Etap - droga z Jankowej do Witoszyna: początkowa żwirówka w bardzo dobrym stanie (częste podjazdy i zjazdy); w okolicach Lubieszowa rozmokła i
rozjeżdżona (duże kałuże) - brak możliwości objazdu; za Lubieszowem podjazd pod górę - zaczyna się dobra leśna żwirówka aż do samego Witoszyna.

Etap - droga z Witoszyna do Wymiarek - asfaltowa (początkowo podjazd, potem w 90% zjazd); droga z Wymiarek do Gozdnicy, potem do Klikowa – bardzo dobra żwirówka; z Klikowa do Iłowej przez Kowalice - dobra droga leśna (wyjątek: fragment drogi koło stawów - po deszczu może być błoto i kałuże)

Opis trasy:

Il. km    Punkty charakterystyczne:    kierunek:    droga:
(dystans)
0    Urząd Miejski w Iłowej (ul. Żeromskiego). Jedziemy ul. Drzymały, potem prosto drogą polną.    prosto    asfalt,
0            polna
2,98    Kowalice (skrzyżowanie: w prawo - Iłowa; prosto - Klików; w lewo Nowoszów i Czerna).    w lewo    polna
-2,98
3,15    Most na Czernej Wielkiej (po prawej ruiny najprawdopodobniej młyna w Kowalicach); za rzeką rozwidlenie dróg: w lewo - Czerna; w prawo - droga do autostrady i Nowoszowa.    w lewo    polna
-0,17
6,85    Rozwidlenie dróg: w lewo odbija droga do Dolanowa; prosto – Czerna; w projekcie parking leśny.    prosto    leśna
-3,7
7,32    Wiadukt nad autostradą E36 (jedziemy przez wiadukt).    prosto    leśna
-0,47
8,14    Dojeżdżamy do czarnej, żwirowej drogi; widać pierwsze zabudowania Czernej (ok. 50 m).    w prawo    żwirowa
-0,82
8,85    Skrzyżowanie dróg żwirowych w Czernej: w prawo - poligon wojskowy; w lewo - Iłowa i Żagań; prosto - leśna droga do Żagańca (skrajem poligonu);
z lewej widać ruiny dawnego pałacu.    prosto    żwirowa
-0,71
9,8    Z lewej mijamy leśnictwo “Kowalice” (w Czernej); zaraz za leśnictwem rozwidlenie dróg: w prawo - b. dobra droga żwirowa na poligon wojskowy; w lewo - gorsza droga leśna do Żagańca (wzdłuż poligonu).    w lewo    leśna
-0,95
13,19    Rozwidlenie leśnych dróg: w lewo i prosto; obydwie prowadzą do Żagańca.    prosto    leśna
-3,39
13,69    Skrzyżowanie dróg leśnych: w prawo - poligon wojskowy; w lewo - Żaganiec; prosto - leśna, wg mapy, do Żagania.    w lewo    leśna
-0,5
14,55    Z lewej mijamy leśnictwo w Żagańcu. 0,25 km dalej dojeżdżamy do drogi asfaltowej Żagań–Iłowa. Jedziemy prosto przez drewniany most nad Czerną do Wilkowisk. 900 m dalej koniec - Żagańca.    prosto    leśna
-0,86            polna
            asfalt
18,05    Wilkowisko. Jedziemy cały czas główną drogą (przez Wilkowisko żwirową dalej asfaltową). 0,68 km dalej - koniec Wilkowisk.    prosto    żwirowa
-3,5            asfalt
19,4    Rozwidlenie asfaltowych dróg (w lewo - Konin; w prawo - Szczepanów).    w prawo    asfalt
-1,35
19,92    Szczepanów. Jedziemy nadal główną drogą do Jankowej Żagańskiej.    prosto    asfalt
-0,52
21,88    Jankowa Żagańska. 180 m dalej przejazd przez tory kolejowe Węgliniec-Żary    prosto    asfalt
-1,96
22,18    Skrzyżowanie dróg w Jankowej Żag.: w lewo - Konin i Wymiarki; w prawo – Żary; prosto - żwirówka w kierunku Mirostowic i Witoszyna    prosto
żwirowa
-0,3
23,6    Przejazd pod słupami wysokiego napięcia; za słupami rozwidlenie dróg: główna droga żwirowa skręca w prawo (Mirostowice); prosto - polna droga do
Witoszyna.    prosto    leśna
-1,42
24,11    Skrzyżowanie z drogą leśną Konin-Mirostowice.    prosto    leśna
-0,51
24,63    Rozwidlenie dróg: w lewo - leśna; w prawo - Witoszyn (dębowa aleja)    w prawo    leśna
-0,52
26,23    Rozwidlenie dróg: w lewo - Lubieszów; prosto – Witoszyn; 500 m przed i 500 m za rozwidleniem rozjeżdżona przez ciągniki, pełna dużych kałuż droga;
brak możliwości objazdu (jedyne wyjście - góralem po czołgowemu).    prosto    polna
-1,6
27,04    Skrzyżowanie dróg leśnych: w lewo - autostrada; w prawo - Stawnik; prosto - wiadukt nad autostradą.    prosto    leśna
-0,81
27,51    Środek wiaduktu nad autostradą E36. Z wiaduktu zjeżdżamy w lewo leśną drogą.    w lewo    leśna
-0,47
27,9    Skrzyżowanie leśnych dróg: w lewo - autostrada; w prawo –Witoszyn (żwirówka w b. dobrym stanie, zjazd w dół).    w prawo    leśna
-0,39
29,17    W lewo droga do glinianki – wg projektu parking leśny.    prosto    leśna
-1,27    0,67 km dalej pierwsze zabudowania Witoszyna
30,26    Witoszyn – dojeżdżamy do drogi asfaltowej Żagań-Wymiarki.    w prawo    asfalt
-1,09
30,62    Skrzyżowanie dróg: w lewo - Czyżówek (4 km); prosto - Wymiarki;    prosto    asfalt
-0,36    ok. 0,56 km dalej mijamy z prawej Gimnazjum w Witoszynie
32,19    Wymiarki - rozwidlenie dróg (przed sklepem): w lewo - stadion w Wymiarkach; w lewo-skos - droga do Lipnej i Gozdnicy (leśna); w prawo-skos - do Lutynki i Straszowa.    w lewo-skos    asfalt
-1,57            kocie łby
33,18    Skrzyżowanie z figurą Matki Boskiej; w lewo - do kościoła, prosto - droga do Lipnej i Gozdnicy (leśna); z lewej mijamy SP w Wymiarkach.    prosto
-0,99
33,53    Droga asfaltowa odbija w prawo na przejazd kolejowy (dalej do Lutynki); w lewo - droga żwirowa do Gozdnicy i Lipnej.    w lewo    żwirowa
-0,35
33,83    Skrzyżowanie żwirowych dróg: w prawo -Lipna 11 km (dojazd pożarowy 8, 10, 6); prosto- Gozdnica (ul. Polna; dojazd pożarowy 3).    prosto    żwirowa
-0,3
34,28    Skrzyżowanie dróg - Gozdnica 6,5 km; ok. 200 m dalej koniec Wymiarek.    prosto    żwirowa
-0,45
36,77    Skrzyżowanie leśnych dróg - w lewo Borowe 2 km. 0,92 km dalej droga - dojazd pożarowy 3 skręca w lewo    prosto    leśna
-2,49
38,58    Skrzyżowanie leśnych dróg; w prawo - Spalona Leśniczówka.    prosto    leśna
-1,81
38,76    Główna, leśna, żwirowa droga skręca w lewo; przed szkółką leśną. 300 m dalej - po prawej punkt czerpania wody.    w lewo    leśna
-0,18
41,84    Po lewej - jedna z cegielni w Gozdnicy    prosto    żwirowa
-3,08
42,12    Gozdnica - droga żwirowa przechodzi w asfaltową; rozwidlenie dróg; 0,52 km dalej - przejazd przez tory kolejowe Ruszów-Gozdnica.    w lewo

-0,28
43    Skrzyżowanie przy stacji paliw CPN: w lewo – Iłowa; prosto – Ruszów i Lipna (z prawej minęliśmy SP w Gozdnicy).    prosto    asfalt
-0,88
43,4    Plac Wolności w Gozdnicy: w lewo - Ruszów; w prawo - Lipna i Polana.    w lewo    asfalt
-0,4
43,58    Główna droga skręca w prawo (ul. Mickiewicza).    w prawo    asfalt
-0,18    0,49 km dalej - koniec Gozdnicy.
44,72    Skrzyżowanie z drogą żwirową (w lewo 0,3 km Leśnictwo Dębówek); prosto – Ruszów (droga asfaltowa).    w lewo    żwirowa
-0,65
46,38    Przejazd przez tory kolejowe Ruszów-Gozdnica; dość ostry podjazd pod górę a następnie długi zjazd w dół.    prosto    leśna
-1,66
47,98    Skrzyżowanie dróg leśnych: w prawo - Polana; prosto- Leśnictwo Rychlinek (droga p-poż nr 2); wg projektu parking leśny.    prosto    leśna
-1,6
49,4    Mijamy z prawej Leśnictwo Rychlinek; przed nim w prawo droga do cegielni.    prosto    leśna
-1,42
49,6    Główna droga żwirowa skręca w lewo; przez drzewa (z prawej) widać cegielnię w Rychlinku (w prawo – droga do wsi Rychliek).    prosto    leśna
-0,2
50,95    Przejazd przez tory kolejowe Węgliniec-Żary; przed torami rozwidlenie dróg: w lewo - Borowe, Czyżówek i Klików; prosto – zalew klikowski.
prosto    leśna
-1,35
52,36    Skrzyżowanie drogi leśnej z drogą asfaltową Iłowa-Lubań (za zielonym szlabanem).    w lewo    asfalt
-1,41
52,8    W prawo - droga żwirową wokół zalewu (prosto – asfaltowa do Iłowej). Wg projektu parking leśny. Jedziemy wokół zalewu przez tamę.    w prawo
żwirowa
-0,44
53,3    Skrzyżowanie dróg leśnych: w prawo - Kościelna Wieś; po łuku w lewo Klików; z prawej, w lesie, gruzy dawnego gospodarstwa    w lewo    leśna
-0,5
54,6    skrzyżowanie w Klikowie: w lewo - Borowe i Czyżówek; w prawo - Kowalice i Nowoszów. Z lewej widać wieżę p-poż; wieś Klików położona jest z lewej
strony drogi.    w prawo    leśna
-1,3
54,78    Rozwidlenie leśnych dróg: w lewo – Kowalice; prosto - Nowoszów.    w lewo    leśna
-0,18
56,01    Skrzyżowanie leśnych dróg (po lewej stawy hodowlane): w lewo - Iłowa, ul. Blacharska; w prawo - Nowoszów; prosto – Kowalice.    prosto    leśna
-1,23
57,05    Kowalice; 0,21 km dalej skrzyżowanie koło krzyża: w lewo - Iłowa; w prawo – autostarada, Czerna i Nowoszów.    prosto    polna
-1,04
57,84    Mijamy fermę drobiu; rozwidlenie dróg: w lewo - żwirowa do Iłowej; prosto – polna.    prosto    polna
-0,79
58,61    Rozwidlenie polnych dróg    w lewo    polna
-0,77
59,82    Iłowa; skrzyżowanie drogi polnej z ul. Strzeleckiego.    prosto    asfalt
-1,21
60,27    Urząd Miejski w Iłowej (ul. Żeromskiego) - koniec trasy.