Wokół jezior Ryńskiego i Tały

Strona Urzędu Miasta

Ryn

Ryn - Rybical - Wejdyki - Notyst - Skorupki - Ryn

Przepiękna krajobrazowo trasa "wychodzi" poza teren gminy, żeby otoczyć jeziora Ryńskie i Tałty z zachodniej i południowej strony. Do Mikołajek droga biegnie znakowanym , czerwonym szlakiem pieszym. Z Rynu udajemy się w kierunku Mrągowa. Po przejechaniu ok. 2,5 km docieramy do obszernego parkingu nad zatoką Rominek. Nieopodal stał niegdyś młyn wodny, nad strumykiem, zasilającym wody zatoki. Można odnaleźć jeszcze jego fundamenty. Droga wspina się pod górę i wkrótce skręcamy w lewo do Wejdyk (drogowskaz Wejdyki 3 km). Po lewej stronie, między drogą a zatoką wrzynającą się w ląd
półtorakilometrowym jęzorem, istniała tam przed laty wieś. Pozostały po niej jedynie zdziczałe drzewa owocowe. Jadąc dalej przez las dojeżdżamy do pola namiotowego, położonego na wysokiej skarpie, skąd roztacza się piękny widok na jezioro Ryńskie i malownicze wyspy. W oddali, po lewej stronie widoczny jest Ryn, a naprzeciw wieś Rybical. W Wejdykach znajduje się głaz poświęcony ofiarom I wojny światowej i obelisk z czasów napoleońskich. Jadąc za czerwonymi znakami, skręcamy w prawo i otaczając jezioro Ryńskie dojeżdżamy do Notystu. W miejscowości znajduje się kopiec strażniczy nad jez. Notyst. Dobra droga i czerwone znaki zaprowadzą nas bez problemów do Mikołajek. Urocze pejzaże, wspaniałe punkty widokowe nad jez. Tałty, to bezsprzeczne atuty tej trasy. W Mikołajkach, po przejechaniu przez most w centrum miasta, kierujemy się w stronę Giżycka i tuż za miastem skręcamy w lewo, do wsi Tałty. Droga biegnie wysoką skarpą nad leżącym w dole jeziorem
Tałty. Za wsią odbijamy w prawo i docieramy do Kanału Tałckiego. Po jego przekroczeniu, na rozwidleniu dróg skręcamy w lewo, do Skorupek. Od Skorupek do Rynu poruszamy się tak, jak w szlaku nr I - tylko w odwrotnym kierunku.