Szlak czerwony Biedrzychowice-Czerniawa

Serwis Urzędu Miasta i Gminy Mirsk

Olszyna - Świeradów Zdrój

Olszyna - Leśna - Mirska - Świeradów Zdrój

Przebiega przez gminy: Olszyna, Leśna, Mirsk i Świeradów Zdrój. Ma długość 23,2 km. Z Biedrzychowic poprowadzony jest szlak czerwony wiodący malowniczą trasą łącząc jeziora przełomu Kwisy z podnóżem Gór Izerskich. Szlak rozpoczyna się na głównej drodze, przed pałacem należącym niegdyś do Augusta II Mocnego, a następnie do rodu Schaffgotschów i wiedzie w kierunku południowo-wschodnim. Biegnie obok barokowego kościoła p. w. św. Antoniego, a dalej w stronę Karłowic, dochodzi do brzegu jeziora i nim doprowadza do tamy. Od tamy złotnickiej asfaltową drogą przez dwa tunele drogowego węzła szlaków przy OW Elektrowni "Turów". Stąd szlak obchodzi południowo-zachodni zakątek jeziora, wchodzi na szosę Leśna - Gryfów Śląski i doprowadza do Złotnik Lubańskich. Za kościołem kierujemy się w prawo i wkrótce w lewo w kierunku lasu. Za lasem w lewo przez łąki do mostka nad potokiem w przysiółku Augustów. Dotąd 10,5 km. Na skrzyżowaniu dróg szlak skręca w prawo i wśród zabudowań doprowadza do następnego skrzyżowania, na którym kierujemy się w lewo ku skałom. Są to Mokry Kamień i Sicina. Stanowią one wybitny punkt widokowy na Góry i Pogórze Izerskie, Karkonosze oraz Góry Kaczawskie z Pogórzem. Od skałek schodzimy do drogi, którą w prawo po 100 metrach przekraczamy szosę z Gryfowa Śl. do granicy państwa, następnie dalej do wsi Giebułtów. To duża wieś położona na wysokości 345 - 450 m. na Pogórzu Izerskim, lokowana na ok. 1328 r. W 1431r. przeciągnęli tędy husyci. W 1632 r. założono szkołę. W okresie II wojny światowej istniał tu obóz kobiecy, stanowiący filie obozu Gross Rosen. Kobiety pracowały w zakładach włókienniczych. We wsi pałac barokowo - klasycystyczny z 1760 r. otoczony parkiem ze starodrzewiem, w którym kilka drzew stanowi pomniki przyrody. Ciekawostką jest dąb rosnący nad stawkiem, który złożony jest z doskonale zrośniętych ze sobą trzech dębów o obwodzie ponad 10 m. dalej szlak prowadzi do kościoła św. Michała Archanioła z 1508 r. Z tego okresu zachowała się jedynie wieża, na której jest zegar słoneczny z 1727 r. Kościół był przebudowany na ewangelicki i w 1668 r. był kościołem granicznym, w latach 1703 - 1705 zbarokizowany. Koło kościoła szlak skręca w prawo i lokalną drogą przez Giebułtówek doprowadza do Wolimierza. Szlak prowadzi przez wieś, do wyraźnego zakrętu w lewo i dalej do zbiegu potoków. Za potokiem w prawo. Dotąd od początku szlaku 17,4 km. Za kościołem w lewo do torów dawnej linii kolejowej Mirsk - Nowe Mesto pod Smrekiem. Za torami dalej w kierunku południowym dochodzimy do szlaku niebieskiego biegnącego z Pobiednej do Rębiszowa. Razem z nim wkrótce dochodzimy do szosy Leśna - Pobiedna i następnie do przystanku PKS przy pałacu. Pobiedna to duża wieś nad Granicznikiem na Przedgórzu Izerskim, leżąca na wysokości 401 - 476 m tuż u stóp kopuły Smreka (1123 m). Szlak czerwony prowadzi dalej ul. Dworcową, po 200 m, po prawej stronie cmentarz z ruinami kościoła. Przed kościołem skręca w lewo i wchodzi do rynku, a następnie w prawo i wśród rozproszonej zabudowy wychodzi z Pobiednej. Dalej drogami wśród pól w kierunku południowo-wschodnim i południowym doprowadza do Czerniawy Zdroju.