Szlak czerwony - przez Wzgórza Trzebnicke

Strona Główna

Oborniki Śląskie - Wołów

Oborniki Śląskie - Długie Wzgórze - Osola - Płaski Kamień - Bagno - Godzięcin - Wołów

Szlak czerwony spod dworca PKP biegnie nieczynnym peronem kolejowym i po schodkach sprowadza do wiaduktu nad drogą do Wołowa , przechodzi pod wiaduktem (wraz ze znakami zielonymi) i zaraz skręca w prawo w ul. Powstańców Warszawy i następnie w lewo w stronę lasu. Dalej prowadzi dróżką na tyłach ulic osiedla "Trzech Rzędów" z lat 30-tych XX w. Poprzez osiedle widać panoramę Obornik Śląskich na tle Masywu Grzybka. Znaki prowadzą dróżką pomiędzy lasem a domkami ośrodka wypoczynkowego , w połowie tej dróżki szlak skręca w prawo do lasu i ścieżką wśród sosen trawersuje zbocza Wiciokrzewowej Góry (195 m n.p.m.) (rośnie tu wiciokrzew pomorski) i dochodzi do skarpy wąwozu (1,4 km) , którym biegnie linia kolejowa na Poznań. Po drugiej stronie wąwozu widać panoramę północnej części Obornik Śląskich na tle Bekasiego Wzgórza (212,1 m n.p.m.). Szlak prowadzi ścieżką przez las mieszany obok pomnikowego graba z licznymi konarami , rosnącego na skarpie i doprowadza do rozdroża na zakręcie (1,9) drogi asfaltowej do Wielkiej Lipy , szlak skręca w drogę leśną w kierunku Osoli.

Szlak biegnie przez las mijając koryto Jarskiego Potoku (2,5 km) i skrzyżowanie z Murzycką Drogą (Jary - Morzęcin Wielki) (2,8 km), tuż za rozwidleniem dróg
leśnych szlak skręca w lewo w dróżkę pomiędzy oddziałami leśnymi i przecina malowniczą suchą dolinkę z nielicznymi krzewami wrzosów, tuż za nią skręca w
prawo w wyraźny dukt leśny , którym podchodzi na zbocza Długiego Wzgórza (211 m n.p.m.) (3,8 km). Znaki prowadzą dalej prawie poziomo , omijając jedynie stare wyrobisko piasku . Za wyrobiskiem znaki dochodzą do skrzyżowania dróg a po lewej stronie otwiera się widok na pola otaczające Wielką Lipę. Szlak biegnie dalej prosto przez las aby po ok. 1 km skręcić w prawo i doprowadzić do drogi wiejskiej z Obornik Śląskich do Osoli , tuż na początku osady. Znaki prowadzą ul. Leśną do skrzyżowania , na którym skręcają w prawo w ul. Główną i doprowadzają do stacji kolejowej w Osoli (6,2 km). Od stacji kolejowej szlak biegnie początkowo drogą w kierunku Osolina (ul. Kolejowa) lecz po ok. 200 m. skręca w lewo w ul. Sosnową i wyprowadza z osady kierując się do lasu. Droga leśna prowadzi na spłaszczone Sosnowe Wzgórze (181 m n.p.m.) i dalej prosto przez las do drogi asfaltowej Wielka Lipa - Osolin tuż przed początkiem Osolina (7,7 km). Szlak skręca jednak w lewo aby po ok. 50 m. skręcić w prawo w dukt leśny i doprowadza do potężnego i oryginalnego w kształcie Płaskiego Kamienia (8,1 km) - głazu narzutowego o obw. 12,3 m i wysokości 1,1 m (dla porównania - głaz narzutowy w Jodłowicach posiada obwód 13,4 m i wysokość 2 m).

Szlak wiedzie dalej przez las na stromą skarpę po przejściu której skręca w prawo i doprowadza do drogi leśnej z Osoli do Bagna a następnie szosy z Osolina do Bagna (10 km). Prowadzi teraz wzdłuż całej wioski obok neoromańskiego kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP (tu dochodzą znaki zielone) i pałacu (Seminarium Salwatorianów). Na rozdrożu na końcu wsi znaki pomocnicze prowadzą do grodziska położonego w lesie , a szlak główny skręca w lewo w drogę wiejską do Godzięcina - odcinek prowadzący w lesie pod górę jest wybrukowany zabytkowymi "kocimi łbami", zapobiegało to erozji drogi przez pojazdy i opady. Dalej szlak prowadzi do Godzięcina i Wołowa przez Uskorz Wielki.