Szlak czerwony - przez Wzgórza Trzebnickie

Strona Główna

Oborniki Śląskie - Trzebnica

Oborniki Śląskie - Masyw Grzybka - Dębowy Wąwóz - Kuraszków - Kozie Czuby - Piekary - Przecławie - Rzepotowice - Malczów - Farna Góra - Kapliczne Wzgórze - Trzebnica

Spod dworca PKP w Obornikach Śląskich szlak prowadzi ul. Dworcową a następnie ul. Kościuszki w stronę basenu i hotelu Olimp , od basenu znaki prowadzą przejściem w stronę ul. Wyszyńskiego , dalej obok kościoła p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa z 1901 r. pod górkę , obok nowego osiedla do ul. Orkana. Stąd ścieżką przez stary sad i łąkę (tutaj ze znakami niebieskimi) szlak prowadzi na szczyt Góry Holtei'a (219 m n.p.m.) (1,5 km) w Masywie Grzybka. Ze wzniesienia znaki niebieskie i czerwone wiodą razem przez ok. 450 m , po czym znaki czerwone doprowadzają do Polany Siedmiu Dębów (2,1 km) , na której rosną jeszcze dęby o obw. 3,6 , 3,8 , 4,05 , 4,6 , 4,9 m , położonej w suchej dolince w parku leśnym "Grzybek". Do 1945 r. jeden z dębów nosił nazwę "Kőrner Eiche" na cześć romantycznego poety niemieckiego Theodora Kőrnera (23 wrzesień 1791 , Drezno - 26 sierpień 1813 , Wőbbelin) , który pisał patriotyczne wiersze w okresie walki wyzwoleńczej z wojskami napoleońskimi , zaciągnął się do formującego się pod Sobótką Korpusu Lűtzowa (przyjechał z Wiednia do Wrocławia , a drogę do Sobótki przeszedł pieszo) , zginął od przypadkowej kuli , jego grób znajdował się pod dębem.

Po ok. 200 m znaki czerwone łączą się ponownie z niebieskimi i prowadzą przez malowniczą dolinę strumienia Sitówki , aby tuż za nią rozdzielić się - szlak czerwony skręca w lewo i drogą leśną przez Las Sitowie doprowadza do rozległej polany i dalej do drogi biegnącej krawędzią głębokiego wąwozu strumienia Żłobnik (ściany do 10 m) , w którym znajduje się Źródło Wolfganga (3 km) (nazwa na cześć założyciela uzdrowiska Wolfganga Schauberta) z resztkami zrujnowanej obudowy . Żłobnik i Sitówka to źródliskowe strumienie Obornickiego Potoku . Znaki czerwone prowadzą ponownie ulicami Obornik Śląskich - ul. Rycerską obok kawiarni "Leśnej"" i ul. Wolności obok domków z lat trzydziestych , nowego osiedla i stadionu klubu piłkarskiego "Bór" Oborniki Śląskie . Droga wiedzie obok potężnego dębu i wyprowadza na pola pomiędzy Obornikami Śląskimi a Kuraszkowem. Na przełęczy "W polu" (203 m n.p.m.) (4,2 km) podziwiać możemy piękne widoki na Kotlinę Żmigrodzką i wzgórza otaczające Kuraszków - Kozie Czuby i Gnieździec. Przełęcz rozdziela Pasmo Kowalskiej Góry z Masywem Grzybka od Siemianickiego Grzbietu , szlak skręca tu w lewo i doprowadza do drogi wiejskiej z Siemianic do Kuraszkowa. Droga prowadzi do Dębowego Wąwozu (5 km) lessowego o stromych ścianach do 10 m wysokości porośniętych karłowatymi dębami i ciekawymi roślinami.

Tuż po opuszczeniu wąwozu szlak czerwony doprowadza do Kuraszkowa (5,3 km) w miejscu skąd znaki niebieskie prowadzą w stronę schroniska młodzieżowego. Szlak skręca w lewo i drogą do Prusic (aleją lipową) biegnie w dół wsi. Na zakręcie drogi skręca w prawo w ul. Jesionową - drogę wiejską do Piekar , po ok. 100 m. szlak skręca w lewo i prowadzi polną drogą w stronę Pasma Kozich Czubów. Szlak prowadzi północnym ramieniem Kozich Czubów (238 m n.p.m.) (7,1 km) , pasma wzgórz o stromych zboczach i wąskim grzbiecie z kilkoma kulminacjami , porośniętych lasem mieszanym i doprowadza do Przełęczy Piekarskiej (220 m n.p.m.) (8 km) , tutaj spotykamy ponownie znaki niebieskie. Znaki czerwone prowadzą w lewo w dół malowniczą drogą leśną do Piekar , po opuszczeniu lasu otwiera się widok na wzgórza otaczające Piekary. Szlak dochodzi do drogi asfaltowej i skręca w lewo w stronę wsi. Piekary (9,5 km) słyną z malowniczego i zacisznego położenia , pięknych sadów i upraw. Ze wsi szlak biegnie drogą wiejską w stronę Przecławic pośród sadów i wzgórz. Ten odcinek szlaku może ulec zmianie, gdyż niedawno droga została zagrodzona przez sadowników.

W Przecławicach (11,1 km) szlak dociera brukowanymi uliczkami dawnego majątku do drogi Kowale - Trzebnica i podąża tą drogą do Rzepotowic (12,5 km). Wąska droga asfaltowa biegnie w pięknym krajobrazie północnych zboczy Gór Kocich. Szlak przekracza tu granicę gminy Oborniki Śląskie i od Rzepotowic Doliną Pasterskiego Potoku prowadzi do Malczowa , stąd podchodzi na Farny Upłaz i dalej na Farną Górę aby przez Kapliczne Wzgórze sprowadzić turystów do Trzebnicy.