Pętlą przez dwie nekropolie - Kazimierz Dolny

Długość trasy km
Kazimierski Portal Internetowy

Kazimierz Dolny - Kwaskowa Góra

ul. Nadrzeczna – Czerniawy – cmentarz żydowski – Cholewianka – cmentarz żołnierzy radzieckich – Jeziorszczyzna –

Kwaskowa Góra

Z centrum jedziesz do ul. Nadrzecznej i kierujesz się na Opole Lubelskie. Gdy dotrzesz do skrzyżowania przy ośrodku wypoczynkowym Arkadia, skręcasz w prawo w ul. Czerniawy. Droga wchodzi wąwóz, w którym jazda w upalne letnie dni jest czystą przyjemnością. Po przejechaniu kilkuset metrów dojeżdżasz do cmentarza żydowskiego położonego tuż przy ulicy.
Kirkut został założony w 1851 roku. Zachowanych zostało kilkadziesiąt nagrobków, z których najstarszych pochodzi z połowy XIX wieku. W czasie II wojny światowej nekropolia została niemal doszczętnie zdewastowana przez Niemców. Po wojnie wydobyto z ziemi kilkaset potłuczonych nagrobków i wybudowano z nich na cmentarzu lapidarium. Pęknięta ściana ułożona z
kamiennych macew wg projektu T. Augustynka przypominać ma jerozolimską Ścianę Płaczu.

Jadąc dalej w górę Czerniawami, mijamy skrzyżowanie z ulicą Słoneczną. Jedziemy dalej w kierunku Opola. Mijamy końcowy przystanek autobusu linii 12. Tu kończy się Kazimierz. My od razu wjeżdżamy do Cholewianki. W tej miejscowości tuż przy trasie do Opola znajduje się cmentarz żołnierzy Armii Czerwonej. Spoczywają tu żołnierze polegli podczas forsowania rzeki
Wisły. Ciała żołnierzy sprowadzano tu w latach 1950-1953. Na centralnym miejscu cmentarza znajduje się „głaz-pomnik”.

Gdy wrócimy na trasę i udamy się dalej, w końcu dojedziemy do Jeziorszczyzny. Tu już na początku miejscowości skręcamy w lewo w drogę, która z czasem zamienia się w wąwóz. Jest on jednym z najdłuższych w okolicach Kazimierza – ciągnie się na długości 2 km. Wąwóz ma strome, niemal pionowe ściany. Na zboczach dołu rosną drzewa, których wystające korzenie przybierają rozmaite kształty działające na wyobraźnię. Korony drzew tworzą naturalne zadaszenie.  W wąwozie jest przyjemnie chłodno. Jest to więc idealne miejsce, by latem schować się na dłużej przed wysokimi temperaturami. Wąwóz
kończy się przed ulicą Kwaskowa Góra. Dojeżdżając do ulicy i skręcając w lewo, wrócimy do centrum Kazimierza.