Rowerem na Albrechtówkę - Kazimierz Dolny

Kazimierski Portal Internetowy

Albrechtówka - Kazimierz Dolny

Trasa: ul. Nadrzeczna – Wąwóz Małachowskiego – ul. Słoneczna – Albrechtówka

Z Rynku udajesz się na ulicę Nadrzeczną i kierujesz się na Opole Lubelskie. Mijasz skrzyżowanie z ulicą Plebanka i jedziesz dalej. Tuż przed posterunkiem Policji skręcasz w prawo w ulicę Małachowskiego. Po minięciu zabudowań zauważysz, że znajdujesz się w wąwozie. Wąwóz Małachowskiego, bo taką nosi nazwę, określa się mianem najbardziej romantycznego. Po
dnie wąwozu ciągnie się przez brukowana aleja, która później przechodzi w szeroką drogę. Jadąc w górę wąwozu, mijasz Dom Dziennikarza i „Kuncewiczówkę” – przedwojenną willę Marii i Jerzego Kuncewiczów zaprojektowaną w 1936 roku przez Karola Sicińskiego. Willa – obecnie oddział Muzeum Nadwiślańskiego – pełni także funkcję domu spotkań artystów i pisarzy.

Jadąc dalej, znajdziesz tablicę upamiętniającą hrabiego Juliusza Małachowskiego, który podczas powstania listopadowego zginął bohatersko właśnie tutaj. Gdy miniesz nagrobek, jedź cały czas prosto. Po prawej stronie zobaczysz sady rozciągnięte na długości kilkuset metrów. Gdy je miniesz, skręć w prawo w drogę, która poprowadzi Cię wprost do ulicy Słonecznej.

Skręć w prawo w kierunku Męćmierza. Przez ponad kilometr będziesz napawał się widokiem pól i łąk. Tuż przed lasem jest skręt w prawo w kierunku przeprawy przez Wisłę do Janowca. Ty jedź prosto. Po przejechaniu pół kilometra dotrzesz w lesie do skrzyżowania. Jadąc prosto trafisz do starej flisackiej osady – Męćmierza.  Skręć w prawo i jedź prosto, do następnego
skrzyżowania, przy którym stoi Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy Ministerstwa Sprawiedliwości „Albrechtówka”. Gdy dojedziesz do ośrodka, skręć w lewo w drogę prowadząca wprost na malowniczą skarpę – Albrechrówkę, skąd rozpościera się panorama na dolinę Wisły i Równinę Radomską.

Z Albrechtówki do Kazimierza najszybciej się dostaniesz, schodząc powoli w dół po skarpie do ścieżki, która łączy Męćmierz z Kazimierzem. Udając się w kierunku północnym wzdłuż rozlewiska Wisły, dojedziesz do kamieniołomów, a stamtąd chodnikiem po wale rzecznym trafisz z powrotem do Kazimierza.