Z widokami na Tylicz

Długość trasy 19,3 km
Urząd Miasta Krynica Zdrój

Krynica - Krynica

Krynica - Tylicz - Huzary - Mochnaczka - Tylicz - Mochnaczka - Mochnaczka Niżna - Tylicz - Krynica

Całą trasę wynoszącą 19,3 km, którą z licznymi postojami pokonaliśmy w ciągu 3 godzin, należy zaliczyć do średnio trudnych. Różnica wysokości między najniżej, a najwyżej (Huzary 864 m n.p.m.) położonym miejscem na trasie, wynosi około 280 metrów. Wyruszamy z centrum Krynicy podobnie jak podczas wcześniejszych wycieczek, w kierunku Tylicza. Mijamy po lewej Dom Pracy Twórczej, z usytuowanym tuż za bramą wjazdową Kopcem Piłsudskiego i dwieście metrów dalej (3 km) skręcamy z drogi w lewo w ścieżkę, którą poprowadzono czarny szlak pieszy, którym przez Huzary można dotrzeć do Tylicza. Nierówna wyboista ścieżka, przez las, ostro wspina się na grzbiet, co zmusza nas niestety ;) do prowadzenia roweru. Z prawej strony dołącza żółty szlak pieszy (3,6 km) i z tego miejsca już znacznie łagodniej jedziemy na szczyt Huzary (864 m n.p.m.) (4,2 km). Tu pojawiają się kolejne dwa szlaki: zielony i czerwony. Ze szczytu kontynuujemy jazdę czarnym szlakiem, a towarzyszy nam zielony szlak. Droga lekko opada, a po kilkuset metrach zielony szlak skręca w lewo kierując się w stronę Mochnaczki. Nierówna wymyta przez wodę ścieżka zaczyna ostro opadać (6,2 km), więc decydujemy się na prowadzenie roweru. Wyjeżdżamy na polanę (6,8 km), a po lewej roztacza się piękny widok na Tylicz i otaczające go szczyty. Jest lato, ale po licznych wyciągach widać, że zimą musi odbywać się tu masowe szusowanie w dół. Dojeżdżamy (7,2 km) do ulicy Biskupa Tylickiego, nią w lewo i po kilkuset metrach znajdujemy się na zabytkowym rynku w Tyliczu. O jego urokach i zabytkach wspominaliśmy we wcześniejszych wycieczkach. Z Tylicza jedziemy ulicą Sportową ostro w dół i dojeżdżamy do ulicy Kazimierza Wielkiego (8,8 km) prowadzącej w kierunku Mochnaczki doliną potoku Mochnaczka. Przejeżdżamy (11,4 km) przez betonowy mostek na bocznym dopływie potoku. W tym miejscu drogę przecina zielony szlak, którego fragmentem wcześniej jechaliśmy. Dwieście metrów dalej drogowskaz informuje, że zaczyna się Mochnaczka Niżna. Mijamy odchodzącą w prawo betonową drogę prowadzącą do Izb. Wzdłuż drogi coraz gęstsza zabudowa. Po lewej stronie za potokiem warto obejrzeć (13,1 km) miniaturową XVIII-wieczną cerkiew znajdującą się na terenie ośrodka pomocy dla dzieci prowadzonego przez siostry zakonne. Po prawej stronie drogi już widać wieże XIX-wiecznej cerkwi, a my dojeżdżamy do dużego pawilonu handlowego (13,5 km). Tuż przed nim odchodzi w lewo bita droga, którą zamierzamy jechać. Przed nami długi łagodny podjazd. Wzdłuż drogi wąski szpaler drzew i krzewów, a za nimi pola i łąki. W dole za nami dolina Mochnaczki i doskonale widoczne wieże cerkwi, położonej w centrum wsi. Zaczyna się krótki zjazd, następnie lekki podjazd (15,1 km), przed nami widać ścianę lasu i pojedyncze gospodarstwa. Jesteśmy na grzbiecie (15,7 km), wokół dużo nowych domów. Tu zaczyna się droga asfaltowa prowadząca do Krynicy. Mijamy odejście w prawo do ujeżdżalni koni „Jakubik”. Droga prowadzi przez las. Jedziemy szybko w dół i po kilkuset metrach zaczyna się zwarta zabudowa. Ulica Zieleniewskiego, którą jedziemy doprowadza nas do głównej drogi prowadzącej na Tylicz (17,6 km), skąd już znaną trasą wracamy do punktu startu.