Szlak rowerowy "Sine Wiry"

Strona internetowa Bieszczadzkiego Towarzystwa Cyklistów

Cisna - Cisna

Cisna, Dołżyca, Przysłup, Strzebowiska, Kalnica, „Sine Wiry”, Zawój, Buk, Cisna

0,0 kmCisna z parkingu ruszamy w prawo w kierunku Wetliny. Jedziemy Dużą Obwodnica Bieszczadzką
 0,8 km- Bar „Solinka” z wyśmienitymi obiadami domowymi. A przed nami rozciąga się widok na zbocza Łopienika po lewej stronie, i stoki pasma granicznego po prawej. W słoneczne dni pierwszej połowy października jest to widok, który na długo pozostanie w naszej pamięci (kolory, które trudno opisać, można je tylko zobaczyć).
1,6 km - Po prawej stronie pole namiotowe z wiatą
1,9 km  - Po prawej stronie drogi stacja Bieszczadzkiej Kolejki Wąskotorowej.
2,4 km -Dołżyca. Ostry zakręt w prawo będziemy się teraz poruszać wzdłuż torów kolejki wąskotorowej. Przed nami około 5,5 km podjazdu.
62,7 km - Drogą boczna w lewo można dojechać na skróty do Kalnicy strome podjazdy, nieoznakowana
5,2 km - Przed nami piękny widok na pasmo górskie Jasło i Okrąglik, po prawej stronie smażalnia i stawy rybne (możliwość wędkowania na stawach rybnych).
4,7 km - Krzywe – gospodarstwo agroturystyczne.
7,1  km - Przysłup – restauracja oraz gospodarstwo agroturystyczne.
8,0 km -
Jesteśmy na Przełęczy Przysłup skąd roztacza się przepiękny (jeden z najpiękniejszych widoków bieszczadzkich) widok na pasmo połonin, po prawej stronie stacja Bieszczadzkiej Kolejki Wąskotorowej, gospodarstwo agroturystyczne, pole namiotowe, smażalnia pstrąga - teraz możemy odpocząć, przed nami 2 km zjazd.
9,1 km - Strzebowiska – przy drodze odbiegającej w prawo do wsi zachowała się urokliwa kapliczka otulona starymi lipami. W głębi wsi cztery gospodarstwa agroturystyczne.
11,2 km - Kalnica – w łuku głównej szosy, rezerwat przyrody „Olszy łęgowej w Kalnicy”. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, będziemy poruszać się drogą dziurawą, lecz utwardzoną w kierunku północnym wzdłuż rzeki Wetlinki, wciskającej się pomiędzy zalesione zbocza gór.
11,5  km -
Sklep i bar. Przed sklepem boczna droga prowadząca do ośrodka wczasowego „Bogdanka” (około 500m.) i kościoła (obecnie w budowie).
11,7 km - Szkolne Schronisko Młodzieżowe i pole namiotowe.
12,1 km - Most na potoku „Kalnickim”.
12,6 km -
Źródło obudowane. Woda wypływająca z ujęcia nadaje się do bezpośredniego spożycia. Należy też uważać na dość licznie występujące w tych terenach żmije.
14,0 km - Dojeżdżamy do rozwidlenia dróg: Przed nami szlaban ograniczający ruch samochodów omijamy go i jedziemy dalej prosto doliną Wetlinki w kierunku rezerwatu „Sine Wiry”. - Za rzeką, około.300 m na północ od schroniska (na skraju rzeki), zachował się żelazny krzyż na cokole z piaskowca z napisem: „Na pamiątkę zniesienia pańszczyzny 3.5.1848r.” To jedyny namacalny ślad pozostały po wsi „Jaworzec”, o której informacje pochodzą już z 1580 roku.
16,7 km - Po lewej stronie (nieistniejąca wieś Łuh) na małym wzniesieniu cmentarz cerkiewny. Prawie całkowicie zdewastowany. Zachowały się kawałki betonowych nagrobków oraz dębowy krzyż z datami 988 – 1938, ustawiony na pamiątkę 950-lecia Chrztu Rusi.
17,1 km - Za rzeką widoczna wychodnia skalna, tuż pod nią znajduje się doskonałe miejsce do odpoczynku, można nawet popływać
17,3 km - po prawej stronie drogi pomnik przyrody- lipa drobnolistna. Jest to tzw. lipa przycerkiewna, która rosła w pobliżu cerkwi we wsi Łuh.
17,5  km - Dojeżdżamy do rezerwatu „Sine Wiry”, w prawo przez most odbiega droga, którą można dojechać do Rajskiego, za naszymi plecami w całej swej okazałości widnieje Połonina Smerecka. Jedziemy teraz nieznacznie pod górę, a po prawej stronie w kotlinie wije się rzeka, która swym szumem dodaje uroku naszej wycieczce.
19,8  km - Przejeżdżamy teraz przez nieistniejącą miejscowość Zawój, która przed wojną liczyła 31 domów. Teraz przed nami kilka krótkich zjazdów i podjazdów
20,7  km - Ostry zakręt w lewo, dalszy ciąg zjazdu, po lewej stronie uprawy leśne – młode jawory, a po prawej głęboko w wąwozie szumi Wetlina.
21,3 km - Zakręt w lewo. Na zakręcie po prawej stronie leśna ścieżka prowadząca łagodnie w dół do koryta Wetliny, a w tym miejscu rzeka przedziera się przez wąskie gardziele i pieni się na skalnych progach, pod którymi leżą wielkie głębie tzw.badunie. To są owe słynne Sine Wiry. Po obu stronach rzeki strome zalesione zbocza gór. Wracamy na ścieżkę i zjeżdżamy w dół około 1200m
23,5 km - Jesteśmy w miejscu gdzie we wrześniu 1980r., na południowym stoku Połomy, powstało osuwisko, które zatarasowało koryto rzeki, tworząc tzw. Jeziorko Szmaragdowe (uległo już zamuleniu). Uwaga - na rumowisku skalnym można często spotkać żmije.
24 km - Uwaga szlaban. Przed nami około kilometrowy zjazd.
24,8 km - Polanki – koniec rezerwatu „Sine Wiry”, teraz nasza trasa biegnie obok rzeki Solinka do Dołżycy. Skręcając w prawo można dojechać do Terki.
26,4 km - Świetne miejsce do odpoczynku nad wodą, krótki zjazd w lewo do rzeki (50 m).
26,7  km - Po prawej stronie pole biwakowe z wiatą, można odpocząć oglądając kołujące nad nami orły bieliki lub posłuchać głosu derkacza, który gdzieś w pobliżu ma swoje gniazdo. Można też rozbić namiot i przenocować na pewno uda się usłyszeć tu głos puszczyka. Jesteśmy w miejscowości Buk.
28,8 km - Po prawej malowniczy odcinek doliny Solinki z niezwykłymi progami skalnymi.
30,9 km -
Po prawej stronie za rzeką nieczynny kamieniołom.
31,2  km -
Krótki podjazd i jesteśmy na głównej drodze gdzie szlak skręca w prawo w kierunku Cisnej.
32,1 km - Po lewej stronie nad rzeką pole namiotowe.
32,7 km - Bar „Solinka”.
35  km - Jesteśmy znów jesteśmy w centrum Cisnej. Tu jedna z naszych ścieżek dobiega do końca