Białystok, Królowy Most, góra Świętej Anny, Cieliczanka, Supraśl, Czarna Białostocka (szlak niebieski)

Serwis internetowy "Wrota Podlasia"

Białystok (ul. 27-Lipca) - Czarna Białostocka

Białystok (ul. 27-Lipca) - Królowy Most - góra św. Anny - góra św. Jana - Kłodno - Cieliczanka - Supraśl - Budzisk - Czarna Białostocka

Początek trasy na końcowym przystanku linii 13 przy ulicy 27 Lipca w Białymstoku. UWAGA! Droga gruntowa do Królowego Mostu jest mocno zapiaszczona. Warto uzbroić rower w szerokie opony.
Skrzyżowanie szutrówek po 1,7 km – jedziemy prosto (tak jak wskazuje niebieski szlak). Przed krzyżówka stoi słup wysokiego napięcia. Szlak przebiega właśnie pod tą linia. Po lewej stronie warto zwrócić uwagę na duży obszar porośnięty charakterystyczną rośliną – żarnowcem.
Skrzyżowanie z asfaltówką na 5,6 km – łączące Supraśl z drogą na Bobrowniki. W pobliżu na dębie i sośnie dwie ludowe kapliczki. Jedziemy prosto, trzymając się niebieskiego szlaku rowerowego. Za skrzyżowaniem łagodny, długi zjazd.
Opuszczona leśniczówka – 12,5 km – przed budynkiem dzikie pole biwakowe, miejsce na ognisko, stara studnia.
Królowy Most – 14,3 km – kierujemy się drogą do góry, wciąż niebieskim szlakiem.
14,5 km z tablicą graniczną miejscowości – jedziemy prosto na drogę szutrową zgodnie z czerwonym szlakiem pieszym. Wspinamy się mocno pod górę.  500 m dalej po prawej stronie – stary cmentarz. Pod koniec podjazdu skręcamy w lewo w wąską ścieżkę, która prowadzi na górę św. Anny. Szczyt ma 209 m.n.p.m. i jest jednym z najwyższych wzniesień w naszym regionie.  Mimo widocznych rębni pozostało tam dużo dorodnych dębów i sosen. Przemieszczamy się czerwonym szlakiem w kierunku drugiego szczytu – góry św. Jana – 210 m.n.p.m.
Góra św. Jana – 16,9 km – krzyż i obelisk upamiętniający powstańców z 1863 roku. Skręcamy w lewo w drogę w dół (czerwony szlak). Zjazd jest dość stromy i kręty, ale dosyć szeroki. Ma kilkaset metrów długości, więc można się rozpędzić.
Kołodno – 18,1 km – osada letniskowa. Jesteśmy znowu na niebieskim szlaku. Skręcamy w prawo w kierunku Cieliczanki.
Most nad rzeką Płaską – 19,6 km – z widokiem na rozległą śródleśną dolinę rzeczną (za wsią Kołodno droga zatacza łuk w lewo, można też odbić w kierunku wsi Zasady, która leży nad samą Supraślą). Jedziemy dalej w kierunku Cieliczanki niebieskim szlakiem rowerowym. Droga staje się mniej piaszczysta.
Cieliczanka – 25 km – wieś letniskowa.  Zabytkowy do drewniany z 1897 roku. W okolicy wsi nad rzeka Supraśl stanowiska archeologiczne.
Supraśl – 27,9 km – kierujemy się niebieskim szlakiem, asfaltową drogą do Krynek. Potem odbijjamy w lewo.
39 km – krzyżówka z torami kolejki wąskotorowej z 1916 roku.
Budzisk – 42 km – rezerwat przyrody o powierzchni prawie 330 ha, utworzony w 1970 roku.
Czarna Białostocka – 52 km – wycieczkę kończymy przy jeziorze Czapielówka.