Trasa „Morenowa”

Oznaczenie w terenie brak oznakowania lub trasa łaczy wiele szlaków
Urząd Miasta I Gminy Czarne

Czarne - Przechlewo

Czarne – Przyrzecze – Breńsk – Gockowo – Zalesie – Grodzisko – Gwieździn – Rzewnica – Pakotulsko – Przechlewo

Główne atrakcje: kościół w Czarnem p. w. Wniebowzięcia NMP, głaz narzutowy w grodzisku, OW w Rzeczenicy, kościół w Gwieździnie p. w. Św. Marcina Biskupa

Wyjeżdżamy z Czarnego ulicą Szosową. Za ostatnim domem skręcamy w lewo w drogę żużlową. Po chwili przejeżdżamy przez drewniany most na Czernicy. Na pierwszym skrzyżowaniu za mostem skręcamy w prawo, mijamy z lewej strony leśniczówkę, jedziemy prosto przez las, aż do szosy Czarne Międzybórz, przejeżdżamy ja i znów zagłębiamy się w sosnowe bory. Jedziemy cały czas prosto, przejeżdżamy pod linią energetyczną, chwilę potem przez przepust na strumyku,. 1,5 km dalej mijamy z lewej strony stary poniemiecki cmentarzyk, dojeżdżamy do drogi prostopadłej i skręcamy w prawo. Przejeżdżamy obok starego młyna w m. Przyrzecze, pokonujemy mosty na dwóch odnogach Czernicy. Jedziemy prosto brukową drogą. Po ok. 1,5 km docieramy do szosy Czarne Rzeczenica w m. Breńsk. Skręcamy w prawo, jedziemy szosą jakiś 100m, po czym skręcamy w lewo w szosę prowadzącą do Gockowa. Po dwóch kilometrach jazdy przez pola i lasy dojeżdżamy do wsi, z prawej strony zostawiamy szosę do Wyczech, z lewej mijamy park podworski. Jedziemy dalej wąską, mało uczęszczaną szosą. Doprowadzi nas ona do m. Zalesie. Przejeżdżamy przez wieś, przy przystanku autobusowym skręcamy w lewo, jedziemy chwilę drogą wyłożoną płytkami betonowymi, potem zjeżdżamy w prawo w polna drogę wysadzoną drzewami. Droga wspina się pod górę. Wjeżdżamy na teren o urozmaiconej rzeźbie. Wkrótce zagłębiamy się w bukowym lesie. Droga staje się kręta, pagórkowata i gliniasta. Prowadzi nas ona do m. Grodzisko. Na rozjeździe przed pierwszymi zabudowaniami, skręcamy w lewo. Docieramy do drogi brukowej. Trasa prowadzi w prawo, my jednak proponujemy zboczyć z niej nieco by zobaczyć potężny głaz pomnik przyrody. Aby dotrzeć do niego, należy skręcić  w lewo, jechać chwilę drogą wysadzoną okazałymi dębami i skręcić w mało uczęszczaną drogę na skraju łąki. Doprowadzi nas ona wprost do głazu. Wracamy na nasz szlak, dojeżdżamy do szosy Olszanowo Gwieździn. Kierujemy się w lewo. Jedziemy krętą szosą przez pagórkowaty teren. Po ok. 4 km dojeżdżamy do wsi Gwieździn, Musimy tu skręcić w prawo, przejechać ok. 100 m ruchliwą szosa  23, potem skręcić w lewo w brukówkę. Wyjeżdżamy ze wsi i kierujemy się polną drogą w stronę widocznego w oddali lasu. Wjeżdżamy do lasu, skręcamy na rozjeżdżoną, piaszczystą drogę w lewo, w dół. Dojeżdżamy w pobliże jeziora Szczytno, skręcamy w lewo i jedziemy blisko brzegu jeziora u stóp stromego zbocza porośniętego lasem bukowym. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej prowadzącej do ośrodka wypoczynkowego w Rzewnicy z plażą, wypożyczalnia sprzętu wodnego . Przejeżdżamy asfalt i jedziemy dalej prosto. Mijamy domki letniskowe. Pokonujemy mostek na potoku, jedziemy pod górkę wyjeżdżoną drogą gruntową, po czym skręcamy w prawo w mało uczęszczaną polną drogę. Jedziemy nią ok. 1,5 km, przejeżdżamy przez skrzyżowanie z drogą leśną, chwilę potem przez mostek na kolejnym potoku. Za mostkiem jedziemy w lewo i podjeżdżamy ostro pod górkę. Docieramy do m. Koprzywnica. Skręcamy w lewo, objeżdżamy ogrodzony teren prywatny. Docieramy do drogi brukowej, która wiedzie nas do szosy Rzeczenica Przechlewo. Tu skręcamy w prawo. Po przejechaniu ok. 2 km mijamy z lewej strony drogę dojazdową do Pakotulska, z prawej zaś miejsce postojowe, gdzie możemy odpocząć. Po przerwie ruszamy dalej szos, zjeżdżamy długim, stromym zjazdem nad rzekę Brdę. Z lewej strony, w dole, pomiędzy bukowymi pniami prześwituje toń jeziora Szczytno. Przejeżdżamy przez most na Brdzie w m. Dolinka. Za nim zaczyna się męczący podjazd. Z prawej mijamy drogę do Szczytna (drogowskaz). Wyjeżdżamy na pola i pokonujemy ostatni, łatwy odcinek trasy do widocznego z oddali Przechlewa. Do wsi wjeżdżamy ulica Rzeczecicką.