Chmieleńska Trasa Rowerowa

Strona urzędu miasta Kartuzy

Kartuzy – Chmielno

Kartuzy – Kosy – Chmielno

Chmieleńska Trasa Rowerowa rozpoczyna się przy XIV wiecznej Kartuskiej Kolegiacie pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Naszą rowerową wędrówkę rozpoczynamy poruszając się wzdłuż ulicy Klasztornej, dalej prowadzimy rower do przejścia dla pieszych, przecinamy ulicę Wzgórze Wolności (droga wojewódzka) i wjeżdżamy w ulicę Mickiewicza. Wzdłuż ulicy Mickiewicza docieramy do ulicy Reja. Skręcamy w lewo, ulicą Reja dojeżdżamy do ulicy Chmieleńskiej. Skręcamy w prawo i kontynuujemy jazdę ulicą Chmieleńską. Po prawej stronie ukazuje się nam jezioro Mielonko. Następnie skręcamy w lewo w ulicę Ogródki Działkowe, częściowo wyłożoną trelinką, a następnie przechodzącą w drogę gruntową. Zjeżdżamy wąskim przesmykiem nad jezioro Karczemne. Jadąc Aleją Spacerową możemy podziwiać piękną panoramę Kartuz oraz ptactwo wodne zamieszkujące jezioro. Przejeżdżamy około 900 m i docieramy do ulicy Polnej, skręcając w prawo wjeżdżamy do lasu. Jadąc stromym podjazdem docieramy ponownie do ulicy Chmieleńskiej o nawierzchni asfaltowej, skręcamy w prawo. Jadąc lekko pod górkę docieramy do punktu widokowego Ławka Asesora. Ławka Asesora to szczególny punkt widokowy, z którego można podziwiać wspaniałą panoramę miasta. Kiedyś jeden z asesorów miał chętnie i często siadać na tym miejscu, by raczyć się pięknem krajobrazu. W 1911r. Towarzystwo Upiększania Miasta ustawiło tam ławkę do wypoczynku. Kontynuujemy naszą wędrówkę wzdłuż ulicy Chmieleńskiej (długość trasy wytyczonej ulicami miasta wynosi 2,2 km). Skręcamy w lewo i drogą asfaltową jedziemy w kierunku miejscowości Kosy. Po przejechaniu 2 km dojeżdżamy do rozwidlenia dróg w kierunku Smętowa i Chmielna. Obieramy kierunek na Chmielno skręcając w prawo. Dalej drogą wyłożoną płytami wjeżdżamy do lasu. Dalszą podróż około 1,6 km kontynuujemy drogą leśną. Droga jest bardzo przyjemna gdyż nie wymaga dużego wysiłku. Odcinek leśny trasy prowadzi z górki – początkowo lekko, a przy samym wyjeździe z lasu między Tamową i Biskupią górą wiedzie bardzo ostro w dół. Na tym odcinku zalecane jest prowadzenie roweru. W samym Chmielnie przejeżdżamy między trzema jeziorami Rekowo, Kłodno i Białe. Po drodze mijamy ośrodki wypoczynkowe i dojeżdżamy do centrum Chmielna, by zakończyć naszą wędrówkę przy parkingu na przeciwko kościoła. Pokonaliśmy 8,6 km. Istnieje możliwość powrotu do Kartuz tą samą trasą ponieważ jest ona oznakowana w dwóch kierunkach.