TRASA 1 - "Pszczyńskie parki"

Pszczyńskie Biuro Informacji Turystycznej

Park Pałacowy - Wyjazd z parku naprzeciw XVIII-wiecznej kapliczki "Bądź wola Twoja"

Trasa, którą dzisiaj pojedziemy pozwoli nam poznać dokładniej piękno dawnej puszczy pszczyńskiej. Jej fragmenty w postaci otaczających Pszczynę parków i ukrytych w nich atrakcji architektonicznych nadają się zarówno do wędrówek pieszych, jak i rowerowych. Urzeczeni urokiem szumiących lasów nawet nie spostrzeżemy się jak pokonamy te 18 km (w 1/3 droga będzie przebiegała po utwardzonych leśnych traktach). Ruszajmy!

Rozpoczynamy główną aleją z Parku Pałacowego, który stanowi integralną część rezydencji książąt, rozciąga się na przestrzeni ponad 150 ha wzdłuż biegu rzeki Pszczynki. Park powstał w II połowie XVIII wieku a obecny jego kształt krajobrazowy typu angielskiego pochodzi z drugiej połowy ubiegłego stulecia. Park Pałacowy, Park Zwierzyniec i Park Dworcowy to trzy części kompozycji. Najciekawszy pod względem kompozycji jest Park Pałacowy, w którym wśród rozlewisk rzeki oraz bogatego starodrzewia i krzewów wkomponowano liczne elementy architektury.

My na swej drodze, po skręceniu przed cmentarzem w lewo, napotykamy wieżę widokową, która latem pełniła funkcję piwnicy lodowej - magazynowano tutaj lód wycinany ze stawów. Tuż obok znajduje się cmentarz rodu niemieckiego, książąt na Anhalt . Projekt płyt i obelisku powstał po 1808 roku. Osobny grobowiec z żeliwnym krzyżem i miedzianym wężem posiada książę Ludwik von Anhalt - Koethen - Pless.

Przekraczając ulicę Żorską znajdujemy się w drugim parku tzw. Dzikiej Promenadzie. Podążając malowniczą leśną drogą mijamy historyczne miejsce z czasów I Powstania Śląskiego tzw. Trzy Dęby , zaś po chwili, skręcając w prawo odkrywamy pomnik walczących harcerzy. Wracając do głównego szlaku skręcamy ponownie w prawo tuż za terenem pola golfowego. Jedziemy wzdłuż potoku Młynówka.

Na widocznym rozwidleniu dróg wybieramy tą biegnącą w prawo i po krótkim zjeździe jesteśmy obok Stawu Cyranka. Kontynuujemy wycieczkę wzdłuż zacisznego czerwonego szlaku, który zaprowadzi nas do tzw. Łąckiej Grobli - konstrukcji ziemnej z końca XV w. Udajemy się w prawo przez rzekę Pszczynkę, przekraczamy ul. Wodzisławską osiągając tym samym następny kompleks leśny - Bażantarnię Jana Henryka. W mieszczącej się tu XIX-wiecznej leśniczówce, po porozumieniu z Nadleśnictwem Pszczyna i Kołem Łowieckim Cyranka, możemy przyjemnie spędzić czas przy ognisku.

Trzymając się drogi oznaczonej znakami szlaku niebieskiego docieramy do ul. Barbórki, która (po skręceniu w prawo) pnąc się lekko w górę doprowadza nas do pałacyku Bażantarnia. Wybudowany około 1800 roku, usytuowany na wzniesieniu stanowił doskonały cel wycieczek i zabaw ówczesnych książąt pszczyńskich. Dzięki dzisiejszej eskapadzie i my możemy podziwiać jego urok. Dogodne położenie (prawie 290 m. n.p.m.) sprawia, że jest to jedyne miejsce, z którego oglądanie panoramy Pszczyny i jej okolic dostarcza nam tyle przyjemności. Kiedy już poznamy piękno tego miejsca ruszamy dalej za szlakiem niebieskim - szutrowa droga prowadzi ponownie lasem. Dojeżdżając do asfaltu (ul. Narutowicza) odbijamy w prawo i po dwóch zakrętach jesteśmy przy ul. Świerczewskiego. Teraz w lewo i w dół do szosy Pszczyna - Pawłowice. W sklepie na rogu możemy się nieco posilić, po czym ruszamy przed siebie w ulicę Wodną. Jadąc tą spokojną uliczką już po chwili oglądamy panoramę Zbiornika Łąckiego i wału zapory.

Skręcamy w prawo by zjechać na kilometrowy wał. Następnie kierujemy się w stronę tzw. Kasztanówki (ul. Karola Goi). Skręcamy w lewo wg znaku na Porębę a po chwili w prawo w leśną drogę - żółty szlak. Jedziemy wzdłuż Młynówki i docieramy do znanych już okolic. Dojeżdżając do pola golfowego udajemy się w drogę na wprost. Wyjeżdżamy z parku naprzeciw XVIII-wiecznej kapliczki "Bądź wola Twoja". Tych, którzy pragną poznać inną bażantarnię i kolejny fragment pszczyńskich lasów zapraszam do jednej z następnych wycieczek.