Trasa nr 10

Gmina i Miasto Czerwionka - Leszczyny

Rybnickie Błonie - Pszczyna

Rybnickie Błonie - Gotartowice - Szczejkowice - Żory - Pszczyna

Trasa rozpoczyna się na Błoniach i prowadzi niebieskim szlakiem w kierunku południowo-wschodnim. Po przejechaniu 1,6 km na śródleśnym skrzyżowaniu znajduje się znak początku szlaku zielonego. Trasę zieloną rozpoczyna podjazd leśną drogą. Na wierzchołku wzniesienia do ścieżki dochodzą tory kolejowe linii piaskowo-węglowej. Jadąc lasem mieszanym, z przewagą sosny i świerka dojeżdża się do skrzyżowania dróg. Należy skręcić w prawo, a przed przejazdem kolejowym w lewo. Szlak prowadzi przez pewien czas równolegle do torów kolejowych leśną dróżką. Po drugiej stronie torów znajduje się jeden z najciekawszych przyrodniczo obszarów Rybnika tzw. Kencerz. Oprócz ciekawej roślinności, kwalifikującej ten obszar do objęcia ochroną, można tu także napotkać objęte ochroną: zimorodka, gąsiorka, żmiję zygzakowatą, bobra europejskiego. Opuszczamy granice Rybnika i jadąc wciąż lasem dojeżdżamy do pierwszych zabudowań Nowej Wsi, przysiółka Szczejkowic. Po krótkiej jeździe polną drogą dojeżdżamy do wyasfaltowanej ul. Wiejskiej, dalej ulicą Piaskową do ulicy Gliwickiej. Jedziemy chwilę ulicą Gliwicką, następnie skręcamy w lewo i wjeżdżamy w lasy nadleśnictwa Kobiór i wzdłuż Stawów do Żor i dalej do Pszczyny.