„Śladami Józefa Wybickiego”

Miejski Portal Informacyjny

srem - Śrem

Śrem – Nochowo – Błociszewo – Wronowo – Gołębin Stary – Gorzyce – Słonin – Czempiń – Sucharzewo - Iłówiec – Grzybno – Brodnica – Przylepki – Manieczki – Gaj – Śrem

Szlak rozpoczyna się w Śremie przy skrzyżowaniu ul. Kilińskiego z Mickiewicza i Kolejową. Jedziemy ul. Kolejową. W tym samym kierunku biegnie jeszcze szlak niebieski i żółty. Po ok. 50 metrach towarzyszący nam szlak niebieski wiedzie prosto, my natomiast skręcamy w lewo. Ulicą Fabryczną dojeżdżamy do ul Sikorskiego, skręcamy w prawo. Uważajmy na duży ruch samochodów szczególnie przy skręcaniu w ul Grunwaldzką. Na wysokości ul Chełmońskiego szlak rozwidla się tworząc w ten sposób pętlę. Jedziemy prosto ul Grunwaldzką aż do ul. Puchalskiego i skręcamy w prawo by za chwilę skręcić w ul Kopernika. Teraz kończy się droga i jedziemy przy starej żwirowni do ul. Nowowiejskiego. Wjeżdżamy w prawo w ul. Śremską prowadzącą w kierunku Leszna. Zaraz skręcamy w lewo na ścieżkę rowerową. Taka droga poprowadzi nas aż do Nochowa, osławionego przez Długosza z racji „rodzących się” na polach garnków. Przy przystanku autobusowym ścieżka rowerowa kończy się i musimy wjechać na drogę. Trzeba zachować szczególna ostrożność ze względu na duży ruch na drodze. Przy ostatnich zabudowaniach Nochowa szlaki rozchodzą się. Żółty biegnie w lewo, a czerwony którym jedziemy skręca w prawo. Polna droga wiedzie aż do lasu. Po drodze mijamy pozostałości drewnianego wiatraka. Polna droga porośnięta wierzbami prowadzi nas do lasu. Przy jednej z leśnych krzyżówek znajduje się miejsce postojowe. Kończy się las, mijamy leśniczówkę i po chwili dojeżdżamy do drogi asfaltowej. Skręcamy w lewo i wśród okazałych drzew uznanych za pomniki przyrody docieramy do Błociszewa. Przy Szachulcowym kościele św. Michała wybudowanym w I poł. XVIII wieku skręcamy w prawo. Wewnątrz świątyni w ołtarzu głównym z 2 poł XVIII wieku znajduje się obraz MB z Dzieciątkiem. Naprzeciw kościoła znajduje się park krajobrazowy z przełomu XVIII i XIX wieku, a w nim neobarokowy pałac z 1895 roku - obecnie sanatorium reumatologiczne. Na końcu wsi skręcamy w lewo w polną drogę. Pośród rozproszonych zabudowań docieramy do drogi asfaltowej. Taka nawierzchnia towarzyszyć nam będzie przez kilometr. Dojeżdżamy do kolejnego skrzyżowania. Spotykamy tutaj żółty szlak łącznikowy „Najpiękniejszymi Alejami”. Jedziemy prosto pozostawiając asfalt. Droga z początku rozjeżdżona później jest dość mocno zarośnięta. Wśród pól docieramy do kilku zabudowań Wronowa. Pozostawiamy wieś za sobą. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej. Skręcamy w prawo, przed nami widać już zabudowania wsi Gołębin Stary. Mijamy dom kultury z drewnianymi rzeźbami dudziarzy. Przystajemy przy drewnianym kościele Wniebowzięcia NMP z 1670 roku. Na rozwidleniu dróg skręcamy w prawo. Jadąc aleją dębową mijamy budynek szkolny z tablicą poświęconą Florianowi Marciniakowi. Wśród pól docieramy do Gorzyc. Spotykamy tutaj pomnik – głaz z tablicą w kształcie krzyża harcerskiego upamiętniający miejsce w którym urodził się twórca Szarych Szeregów Florian Marciniak. Na końcu wsi kończy się asfalt. Droga biegnie znów wśród pól. Dojeżdżamy do Słonina. Znów pod kołami bicykla mamy asfalt. Taka droga poprowadzi nas aż do Czempinia. Przejeżdżamy przez tory kolejowe i kawałek dalej mijamy po lewej dworzec PKP. Przy Urzędzie Gminy skręcamy w prawo. Teraz droga staje się dość ruchliwa. Mijamy rynek i neoromański kościół Michała Archanioła z XIX w, a także troszkę dalej barokowy pałac Szołdrskich z XVIII wieku. Na skrzyżowaniu opuszczamy główną drogę by chwilę później wyjechać z Czempinia. Polną drogą wjeżdżamy do lasu. Czeka nas tutaj piękny odcinek drogi wśród bujnej zieleni. Kiedy kończy się las dojeżdżamy do drogi asfaltowej. Skręcamy w lewo, pozostawiając z boku zabudowania Sucharzewa. Jedziemy w kierunku wsi Iłówiec. Przy krzyżu szlak skręca w prawo w aleję kasztanowców. Jedziemy jednak do wsi aby przystanąć chwilkę przy klasycystycznym kościele św. Andrzeja z 1841 roku. Warto również zajrzeć do wnętrza. Znajduje się tam w ołtarzu głównym gotycka rzeźba Matki Bożej z Dzieciątkiem z 1400 roku. Jest tutaj także eklektyczny dwór z dużym parkiem krajobrazowym. Wracamy na szlak. Aleja kasztanowców prowadzi nas aż do lasu. Po chwili dojeżdżamy do drogi asfaltowej. Skręcamy w prawo i docieramy do Grzybna. W centrum wsi w dużym parku krajobrazowym mieści się dwór z 1920 roku, budynek obecnego Zespołu Szkół Rolniczych. Na końcu wsi skręcamy w prawo. Teraz czeka nas długi odcinek prostej asfaltowej drogi. Zgodnie ze znakami w lesie skręcamy w lewo. Dojeżdżamy do Brodnicy. Skręcamy w prawo i docieramy do kościoła św. Katarzyny. Neogotycka świątynia wzniesiona została w 1870 roku. Znajdują się tutaj epitafia Chłapowskich, Moraczewskich i Mańkowskich. Wysmukła wieża kościoła góruje nad całą okolicą. Przy kościele znajduje się pusty grób Józefa Wybickiego. Jego prochy przeniesiono do kościoła św. Wojciecha w Poznaniu w 1923 roku. Tuż za kościołem znajduje się eklektyczny dwór z 1890 roku, do którego prowadzi aleja złożona z kasztanowców i lip. Przy kościele na przystanku PKS spotykamy żółty szlak łącznikowy „Najpiękniejszymi Alejami”. Jedziemy prosto zjeżdżając z głównej drogi by dojechać do Przylepek. Dojeżdżamy do żółtego szlaku łącznikowego „Kasztanowego” i skręcamy w prawo. Przed dworem otoczonym parkiem krajobrazowym skręcamy w prawo i zaraz w lewo. Po chwili kończy się asfalt. Wśród pól dojeżdżamy do cmentarza, to znak że jesteśmy w Manieczkach. Szlak przecina szosę Śrem – Mosina (Uwaga na samochody!) oraz linię kolejową. My jednak skręcamy w lewo i jedziemy obejrzeć dworek z 1894 roku w którym znajduje się muzeum poświęcone J. Wybickiemu. Jeszcze spacer po parku i ruszamy dalej. Wracamy na szlak. Zgodnie ze znakami przez las docieramy do Gaju. Wjeżdżamy w lewo na drogę Śrem – Kościan i ul. Chełmońskiego wjeżdżamy do Śremu. Skręcamy w lewo w ul. Grunwaldzką i ulicą Sikorskiego i Fabryczną wracamy do początku szlaku.