„Szlak Templariuszy i Joannitów”

Długość trasy 40,5 km
Urząd Miejski w Dębnie

Namyślin - Pszczelnik pomnik

Namyślin, Chwarszczany, Dargomyśl, Dębno, Mostno, Barnówko, Dolsk, Pszczelnik – pomnik

Nawierzchnia szlaku: asfalt, bruk, drogi gruntowe, dukty leśne.

0,00 km Namyślin – wieś nad rzeką Myślą. W 1560 r. zbudowano młyn. Kościół neogotycki z 1903 – 04 r. Początek szlaku. Połączenie ze szlakiem „Zielona Odra”.
Kaplica Templariuszy w Chwarszczanach7,20   Chwarszczany – wieś nad rzeką Myślą. Od 1232 r., komandoria templariuszy (zamek z kaplicą). Od 1320r. do 1538 r. w posiadaniu joannitów (komandoria). Zachował się gotycki kościół (kaplica zamkowa) obronny z początku XIV w.
Kościół w Dargomyślu10,20   Dargomyśl – wieś przy ujściu Sienicy do Myśli również czasowo w rękach templariuszy, potem joannitów. Późnoromański kościół z ciosów granitowych z ok. 1260 r. (rozbudowany w XVIII w.). Zabytkowa elektrownia wodna i młyn.
13,30 Jezioro Duszatyń (leśnictwo, parking), ścieżka przyrodnicza wokół jeziora (rowerowo – piesza).
16,60     Dębno – miasto, siedziba władz miejskich.
Od 1232 r. Dębno jest w posiadaniu zakonu templariuszy (nadanie śląskiego księcia Henryka Brodatego). W latach 1337 – 1540 należało do zakonu joannitów. Ograniczone prawa miejskie w 1562 r., pełne 1731 r. Rozwój miasta w XIX w. (włókiennictwo). Zniszczenia w 1945 r. wynosiły 30%.
22,00   Mostno – wieś nad rzeką Myślą. W pobliżu głaz narzutowy. 26,00   Kopalnia ropy naftowej i gazu ziemnego.
28,00   Barnówko – dawna osada słowiańska (zapis z 1300 r.). W 1317r. prawa miejskie (margrabiua Waldemar) utracone w 1608r. Zabytkowy park z drugiej połowy XVIII w. (pozostałości pałacu spalonego w 1945 r.). W parku starodrzew (m. in. dwa dęby „Guślarze”, klony, sokora chińska, choina kanadyjska).
33,50 Dolsk – dawna osada słowiańska. Zespół parkowo – pałacowy z XVIII w. Park w stylu angielskim. Barokowy kościół p. w. M. B. Częstochowskiej zbudowany w latach 1740 – 41, drewniana ryglowa konstrukcja młyna wodnego z pierwszej połowy XIX w., Dom Ogrodnika z przełomu XIX i XX wieku.
38,90    Jezioro Zielin (parking, miejsce odpoczynku).
40,50   Pszczelnik – w lesie na wschód od drogi nr 129 pomnik lotników litewskich – Stepasa Dariusa i Stasysa Girenasa, którzy tu zginęli 17.07.1933r. wracając samolotem „Lituanika” z Nowego Jorku do Kowna (pomnik z 1936r., odrestaurowany w 1983r. ). W pobliżu skansen – chata liteska (przeniesiona z Litwy w 1989r.), izba pamięci.

Opis trasy:
Wycieczkę zaczynamy w Namyślinie (początek lub koniec szlaku) we wsi położonej w Gminie Boleszkowice. Kierujemy się drogą 121 w kierunku Chwarszczan. Mijając stacje PKP- Namyślin, przez przejazd, kierujemy się na wprost. Dojeżdżamy do lasu na skrzyżowaniu z duktami leśnymi skręcamy w prawo drogą nr 121. Na skrzyżowaniu w prawo dojazd do wsi, my natomiast jedziemy na wprost drogą asfaltową. Dojeżdżamy do miejscowości Gudzisz na skrzyżowaniu (w prawo dojazd do wsi) my jedziemy prosto zgodnie z oznaczeniami drogowymi w kierunku Chwarszczan dojeżdżamy do drogi nr 31. Przy wyjeździe z Chwarszczan skręcamy w lewo zgodnie z oznakowaniem szlaku kierujemy się na drogę nr 127 do miejscowości Dargomyśl. Przejeżdżamy przez wieś w kierunku Dębna. Przy wyjeździe z Dargomyśla skręcamy w prawo do lasu kierując się drogą żużlową w lesie skręcamy w lewo po pokonaniu kilometrowego odcinka dotrzemy do pięknej leśniczówki nad jeziorem Duszatyń, dookoła jeziora wyznaczona jest ścieżka dydaktyczna, z ciekawymi informacjami dotyczącymi fauny i flory.

Mijając leśniczówkę kierujemy się prosto, przed skrzyżowaniem jeszcze w lesie skręcamy w lewo kierując się na drogę rowerową (pokrycie nawierzchni dr. gruntowa, polbruk) Jazda prosto w kierunku Dębna. Przy wjeździe do Dębna kierujemy się ul. Kostrzyńską na skrzyżowaniu z kapliczką skręcamy w ul. Słowackiego. Dojazd do skrzyżowania ul. Waryńskiego, kierujemy się prosto, początkowo drogą asfaltową, a następnie brukową w lewo w kierunku ul. Baczewskiego. Mijając stację PKS dojeżdżamy do ul. Mickiewicza, gdzie na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w ul. Gorzowską. Jadąc ul. Gorzowską mijamy kolejno skrzyżowanie z ul. Poprzeczną, następnie ul. Sportową (Stadion),  zmiana nawierzchni (bruk/ asfalt) kierujemy się prosto do Mostna. Przy wjeździe do Mostna kierujemy się prosto do centrum wsi na skrzyżowaniu dróg skręcamy w lewo w kierunku Więcławia. Na trasie Mostno- Więcław mijamy osadę Łazy w centrum skręcamy w prawo. Wjeżdżamy do Więcławia na wysokości zakładu produkcyjnego skręcamy w lewo. Na końcu miejscowości za przystankiem autobusowym skręcamy w prawo kierując się do lasu- w lesie skręcamy w prawo (za zabudowaniami), po przejechaniu kilku metrów na odcinku leśnym na rozwidleniu duktów jedziemy prosto. Dojazd do kopalni Ropy naftowej i gazu, na skrzyżowaniu dróg, skręcamy w lewo. Po pokonaniu ok. 1,5 km na skrzyżowaniu z drogami leśnymi, jazda na wprost do miejscowości Barnówko, na przejeździe przez skrzyżowanie jazda na wprost kierunku wsi Dolsk. Wędrując w kierunku wsi Dolsk dostrzeżemy liczne wieże wiertnicze z charakterystycznymi palącymi się „świeczkami". Po pokonaniu odcinka ok. 6 km droga asfaltowa dojazd do Dolska. Przy wjeździe skręt w lewo. Dolsk- centrum. Wjazd na zielony szlak pieszy. Jazda na wprost w kierunku miejscowości Mystki, na rozwidleniu dróg jazda na wprost drogą gruntową przez las. Po lewej stronie jez. Dolskie. Kierujemy się prosto drogą leśną na skrzyżowaniu dróg leśnych, skręcamy w prawo. Dojazd do Jez. Zielin- przejazd przez parking, skręcamy w lewo w kierunku miejscowości Pszczelnik. Tu dojeżdżamy do pomnika lotników litewskich, gdzie ma swój koniec lub początek szlaku.