Skip to main content

Amatorski poradnik dla kupującego rower

Autor: Narty.pl
NORTHTEC Warlock Carbon XTR
NORTHTEC Warlock Carbon XTR

Gdzie kupować rower?
Na pewno nie w supermarkecie, z co najmniej 2 powodów: jakość , rowery „marketowe” zazwyczaj nie są szczytem techniki, poziom obsługi – wiedza sprzedawców zazwyczaj jest bardzo niewielka, zatem z dużą dozą nieufności należy podchodzić do porad udzielanych przez sprzedawców w marketach.

Gdzie zatem kupić rower?
Najlepiej w specjalistycznym sklepie, w którym sprzedawca – FACHOWIEC, wyjaśni ci jaki rower będzie dla ciebie najlepszy. Nie zdziw się jeśli będzie cię szczegółowo wypytywał na temat przeznaczenia roweru, im więcej udzielisz mu informacji tym bardziej będziesz później zadowolony z zakupu.
Nie podejmuj decyzji o zakupie po wizycie w jednym sklepie, odwiedź kilka, porównaj rowery różnych marek, porównaj ceny i targuj się, kupując rower u specjalisty zazwyczaj możesz liczyć na bonus a postaci dodatkowego wyposażenia.

Jaki typ roweru będzie dla mnie najlepszy?

To najważniejsze pytanie, jeśli przez zakupem będziesz potrafił precyzyjnie na nie odpowiedzieć to na pewno będziesz z zakupu zadowolony. Musisz odpowiedzieć sobie na pytania:

  • gdzie (w jakim terenie) będziesz jeździł
  • jak będziesz jeździł
  • jak wiele czasu będziesz spędzał na rowerze

Rowery dzielimy na kilka podstawowych grup:

ROWER GÓRSKI:
Najpopularniejszy obecnie typ roweru. "Teoretycznie" przeznaczony do jazdy w terenie, najczęściej jest używany przez amatorów do jazdy w mieście.

W swojej "prawdziwej" odmianie jest rowerem minimalistycznym jeśli chodzi o wyposażenie (brak mu lamp, błotników i wszelkich innych zbędnych "kilogramów", nacisk natomiast postawiony jest na wytrzymałość materiałów z których jest zbudowany. W wersji "cywilnej" zbliżony jest bardzo do roweru miejskiego. Główna różnica w stosunku do roweru miejskiego to klasa osprzętu - jest wyższa niż w miejskim modelu.

ROWER MIEJSKI:
Powinien być najpopularniejszym rodzajem roweru, w końcu większość rowerzystów najczęściej jeździ po mieście.
Jak sama nazwa wskazuje jest to rower do jazdy po mieście. Posiada pełny osprzęt /błotniki, oświetlenie, bagażnik oraz specyficzną geometrię ramy, zapewniającą wyprostowaną sylwetkę podczas jazdy oraz wygodne oparcie rąk. Zazwyczaj posiadają małą ilość biegów /3-8/.

ROWER TREKKINGOWY:
Rower przeznaczony na wycieczki, zarówno w parku, jak i wielodniowe. Podobnie jak typ miejski jest wyposażony w cały osprzęt. Najbardziej rzucającą się różnicą w stosunku do rowerów górskich są większe oraz węższe koła (zazwyczaj 28") oraz osprzęt wyższej klasy

ROWER CROSSOWY:
Rowery crossowe stanowią pomost pomiędzy trekkingami i górskimi z jednej, a turystyką i szybką jazdą po szosie z drugiej strony.

Na podstawie: www.northtec-bike.com


Autor

Piotr Burda

redaktor naczelny