Skip to main content

Jak porównywać lampki rowerowe i latarki?

Autor: mactronic
Rowerem nocą (foto: Mactronic)
Rowerem nocą (foto: Mactronic)

Liczą się moc światła, rodzaj zasilania, liczba trybów, masa i mnóstwo innych parametrów. W jaki sposób porównywać produkty różnych marek obecnych na polskim rynku?

Na opakowaniu jest napis „3W LED”. To znaczy, że teoretycznie dioda może być zasilana z mocą 3 watów. Niestety okazuje się, że taka informacja wcale nie wystarcza do ustalenia, jak świeci dana lampka rowerowa czy latarka.

Kłopot w tym, że na rynku dostępne są lampki i latarki z bardzo różnymi ledami, od najstarszych do najnowszych. Dlatego na przykład czołówka 1W może dawać od 40 do 140 lumenów światłamówi Dominik Mirowski, ekspert bloga Light-Test.

Lumeny ważniejsze niż waty

Lepszym kryterium w porównywaniu lampek rowerowych i latarek są lumeny, czyli jednostki strumienia światła. W praktyce dla użytkownika najważniejsze jest to, ile światła (lumenów) jest w stanie wytworzyć dioda LED. Im więcej lumenów, tym więcej mamy światła.

Do deklaracji wielu producentów trzeba jednak podchodzić z dużą rezerwą. Nieraz jest tak, że z 1000 obiecywanych lumenów użytkownik efektywnie dostaje 450-500. To dlatego, że ilość wytwarzanego światła zależy od kilku elementów, jak zasilanie, sterownik czy sposób odprowadzania ciepła – wyjaśnia Dominik Mirowski.

<content>19112</content>

Właściwie jedynym dobrym punktem odniesienia przy porównaniu różnych lampek jest norma ANSI (American National Standards Institute). Jeśli na opakowaniu znajdziemy odpowiednią informację, będziemy mieli gwarancję, że producent przeprowadził określone w normie, niezależne testy dotyczące: ilości światła, maksymalnej intensywności wiązki, zasięgu, czasu pracy, wodoodporności i wodoszczelności, a także odporności na upadki.

Tylko od producenta zależy, czy zdecyduje się na taki test. Z punktu widzenia klienta jest to o tyle istotne, że daje wiarygodną informację na temat tych parametrów. ANSI ustala na przykład, że trzeba mierzyć ilość lumenów na zewnątrz, czyli opuszczających lampkę, a nie wytwarzanych przez diodędodaje Maciej Mocek, wiceprezes firmy Mactronic, jednej z niewielu marek na polskim rynku, które współpracują z niezależnymi laboratoriami pomiarowymi (w tym przypadku na Politechnice Wrocławskiej).

Norma ANSI umożliwia także porównanie czasu pracy różnych lampek. W zgodzie z jej wytycznymi mierzy się go do momentu, kiedy ilość światła osiągnie 10% wartości początkowej.

 

Jaka moc wystarczy do:

  • Biegania w parku – ok. 90 lumenów
  • Użytku codziennego (EDC) – min. 50-66 lumenów (rzadko świecimy na większą odległość niż 2 m)
  • Jazdy rowerem w terenie – 300-600 lumenów (zależy od warunków)
  • Jazdy rowerem po szosie – 250-300 lumenów (istotny jest rozkład światła)
  • Turystyki/Surwiwalu – min. 30-40 lm (podstawowe zastosowanie, uprawianie turystyki kwalifikowanej wymaga latarek nawet o parametrach kilkuset lm)

 

Najpierw się zastanów, później porównuj

Najpierw należy dobrze przemyśleć, do czego potrzebna nam będzie lampka czy latarka, a następnie porównywać produkty z wybranej grupy. Trzeba wziąć pod uwagę parametry podstawowe, takie jak moc i czas pracy, ale także masę czy źródło zasilania, które są kluczowe z punktu widzenia funkcjonalności.

Przykład? Jeśli potrzebujesz lampki „do wszystkiego” (EDC), wybierz taką z wieloma trybami i popularnym źródłem zasilania. Lampka na rower? Nie kieruj się wyłącznie mocą, ważny jest kształt wiązki światła i stabilność lampki na kierownicy. Czołówka do chodzenia czy do biegania? W pierwszym przypadku ma być zwykle mała i lekka oraz oświetlić tylko to co jest pod nogami, w drugim oświetlić drogę na odległość kilkudziesięciu metrów i stabilnie trzymać się na głowie w czasie biegu pomimo większych gabarytów.

Dodatkowo znaczenie mogą mieć m.in. łatwa wymiana baterii (lub na przykład możliwość ładowania przez gniazdo USB), kąt nachylenia głowicy czołówki (zwłaszcza w przypadku pracy) czy możliwość zmiany trybu świecenia nawet w grubych rękawiczkach.