Możliwości rowerów urban. Nowe rozwiązanie do miasta

|   Sprzęt

Lubią szybkie tempo życia, nie chcą podążać za tłumem. Dla takich właśnie osób są przeznaczone rowery urban. To rodzaj jednośladów miejskich, które łączą praktyczność z doskonałymi właściwościami jezdnymi.

Klasyczne rowery miejskie kojarzone z ulicami Amsterdamu, pełne kolorów, z pięknymi koszykami na kierownicy albo innymi ciekawymi akcesoriami na dobre zaczęły wpisywać się w krajobraz polskich miast. Co jednak mają zrobić ci, którzy oczekują od jednośladu czegoś więcej i chcą na przykład dojazd do pracy potraktować jako trening kondycyjny?

Modele urban stworzone są do sprawnego, ale bezpiecznego przemieszczania się po mieście. Pozwalają między innymi szybko ruszyć spod świateł. W największym uproszczeniu, urban to rower szosowy, który ma prostą kierownicę. Niektórzy określają je też mianem rowerów fitnessowych. Wszystko dlatego, że mają doskonałe właściwości jezdne i są bardzo praktyczne. Kategoria urban łączy komfortową geometrię z dynamiką oraz szybkością. Korzystanie z tych modeli pozwala także poprawić kondycję. 

Co to jest rower urban?

Wśród rowerów urban znajdziemy takie, które mają krótką ramę i wąskie opony, znane z typowych modeli szosowych, ale i takie z ramą bardziej komfortową, a także szerszymi oponami. Wspólną cechą pojazdów jest sztywny widelec. Jest on lżejszy od amortyzatora. Sprawia, że rower cechuje się większym przyspieszeniem. Sprawdza się zatem podczas długich wycieczek, jazdy po mieście, a także szybkich treningów kondycyjnych.

Rowery urban są lekkie i zwinne. Nie posiadają przednich amortyzatorów – wyposażone są w aluminiowe lub karbonowe widelce. Często spotykane są hamulce tarczowe. Napęd to  tradycyjne przerzutki lub rozwiązania z przekładnią w piaście – tłumaczy Jakub Pasikowski, ekspert marki LeGrand.

W rowerach urban (fitness) bardzo często montowany jest amortyzowany wspornik siodełka. Dzięki temu pozycja, którą zajmuje kolarz, jest bardziej wyprostowana, ale nie siedzi się tak prosto jak podczas jazdy na rowerze miejskim. Rama ma bardzo ogromną przestrzeń na montaż opon. Standardem są typowo crossowe o szerokości 40-45 mm. Możne oczywiście założyć jeszcze szersze. 

„Fitnessy” są znane ze swojej uniwersalności. Jeśli chcemy pojeździć po asfalcie, wystarczy założyć cienkie, szosowe opony. W przypadku wyjazdu na bezdroża, sprawdzą się szersze opony z bieżnikiem semi-slick, bagażnik, błotniki i możemy cieszyć się niczym nieograniczoną wolnością.

Wybór redakcji: