Skip to main content

Wiślana Trasa Rowerowa - markowy produkt turystyczny województwa śląskiego

Autor: www.silesia-sot.pl

Śląska Organizacja Turystyczna wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego realizują I etap projektu „Wiślana Trasa Rowerowa”. Projekt zakłada zbudowanie, w oparciu o najważniejszą z polskich rzek – Wisłę, markowego produktu turystycznego. „Wiślana Trasa Rowerowa” będzie z założenia rowerowym szlakiem, który umożliwi turyście bezpieczne przemieszczanie się połączone ze zwiedzaniem najbardziej urokliwych miejsc położonych wzdłuż Wisły.

W ramach umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Turystyki S.A. opracowana została Zintegrowana koncepcja rozwoju liniowego produktu turystycznego „Wiślana Trasa Rowerowa” na terenie województwa śląskiego. Określa ona przebieg WTR oraz opis jej poszczególnych części (trasy główne, pętle rowerowe itp.) z uwzględnieniem koniecznych do przeprowadzenia inwestycji w terenie, mających zapewnić turyście rowerowemu kompleksową obsługę i wysokiej jakości usługi przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Przebieg WTR – filozofia rybiego kręgosłupa
Wiślana Trasa Rowerowa będzie się zaczynała na zaporze nad Jeziorem Czerniańskim przy zbiegu Czarnej i Białej Wisełki. Schemat przebiegu WTZ odpowiada zasadzie „Filozofii rybiego kręgosłupa i ości”. Kręgosłup, czyli trasa główna jest stosunkowo łatwa i w pełni przejezdna dla każdego potencjalnego użytkownika. Od niej, w punktach węzłowych odchodzą pętle (tzw. ości), czyli oznakowane trasy lokalne i regionalne, o zróżnicowanym stopniu trudności, prowadzące do wszystkich ciekawych miejsc i atrakcji w okolicy.
Trasa główna („kręgosłup”) będzie biegła z gminy Wisła, przez gminy Ustroń, Skoczów, Chybie, Jasienica, Czechowice-Dziedzice, Bestwina i Wilamowice.

Serwisy, wypożyczalnie, parkingi…
Koncepcja zakłada wykorzystanie fragmentów istniejących szlaków rowerowych (ich przebudowę, odnowienie, dobudowę odcinków trasy) i odpowiednie zagospodarowanie. Na WTR powinny być równomiernie rozmieszczone punkty serwisowe, wypożyczalnie rowerów (najlepiej w formie sieci – pozwalającej turyście na wypożyczeniu roweru w jednym punkcie i oddaniu w innym), parkingi, przechowalnie i stojaki na rowery, miejsca postojowo-odpoczynkowe w powiązaniu z bazą gastronomiczną i noclegową (np. agroturystyka).
Trasa będzie specjalnie oznakowana (logo Wiślanej Trasy Rowerowej).

Pamiętając o zabytkach, kulturze i tradycji
Na trasie zaznaczone zostaną „podstawowe ogniska atrakcji” - Wisła, Ustroń, Skoczów, Jasienica, Chybie, Czechowice-Dziedzice, Pszczyna, Lędziny, Bojszowy, Jastrzębie Zdrój - tzn. miejsca, w których warto zatrzymać się na dłużej i zapoznać z lokalnymi tradycjami, atrakcjami turystycznymi itp. Autorzy strategii proponują dodatkowe urozmaicenie oferty poprzez wykorzystanie istniejących tu walorów turystycznych, np. w Pszczynie stworzenie pokazowej zagrody żubrów na terenie zwierzyńca w Parku Zamkowym (żubr jako symbol subregionu – wykorzystanie projektu opracowanego przez Agencję Rozwoju i Promocji Ziemi Pszczyńskiej) i przygotowanie specjalnej oferty dla zakochanych – wykreowanie Pszczyny na „ogólnopolskie centrum zakochanych rowerzystów”.
Ofertę tę mają dopełniać „uzupełniające ogniska atrakcji” (np. Koniaków – Istebna - Jaworzynka – słynne koronki – propozycja stworzenia i wypromowania oferty warsztatów ludowych).

Zarządzaniem produktem markowym powinien zająć się jeden podmiot – najlepiej Lokalna Organizacja Turystyczna, zrzeszająca samorządy, organizacje pozarządowe oraz branżę turystyczną na obszarach położonych wzdłuż trasy.

Od źródeł do morza
Z założenia „Wiślana trasa Rowerowa” ma mieć swój początek u źródeł Wisły, a koniec u ujścia Wisły do Morza Bałtyckiego. Obecnie w Polsce nie funkcjonuje tego typu szlak rowerowy (w pełni zagospodarowany, gwarantujący rowerzyście bezpieczeństwo, wyróżniający się swoim logo, systemem oznakowania i filozofią funkcjonowania). Jest to projekt nowatorski, a odcinek śląski WTR jest projektem pilotażowym.

Przebieg WTR został wytyczony na podstawie: wizji lokalnej w terenie, konsultacji ze społecznością lokalną i Towarzystwem Turystyki Rowerowej „Cyklista” oraz na podstawie dokumentów otrzymanych w wyniku podpisania porozumienia z Fundacją „Partnerstwo dla Środowiska”.


Trasa Główna
część I: Zapora – Ustroń – Nierodzim.
część II: Ustroń – Nierodzim – Skoczów- Ochaby – Drogomyśl – Zaborze – Landek
część III: Landek – Zabrzeg – Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Kaniów – Dankowice -Granica Województwa Śląskiego.

Od trasy głównej odchodzą pętle i trasy alternatywne. Odpowiednio oznakowane mają być miejsca na wypoczynek, posiłek, nocleg, a także dojazd do atrakcji turystycznych, zabytków. Przejażdżka ma być połączona ze zwiedzaniem, poznawaniem kultury i odrębności regionu, edukacją, rekreacją.

Założeniem projektu jest m.in. integracja subregionów. Jego realizacja powinna przyczynić się także do zwiększenia dochodów i tworzenia nowych miejsc pracy w miejscowościach położnych wzdłuż Wiślanej Trasy Rowerowej. Planowane są także cykliczne imprezy dla rowerzystów – np. „Zjazd Rowerzystów Wiślanej Trasy Rowerowej” – 1 kwietnia.

Projekt i strategia zostały opracowane dzięki zaangażowaniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego i Śląskiej Organizacji Turystycznej. Do jego realizacji „w terenie” powinny włączyć się gminy – przewiduje się dofinansowanie z budżetu państwa.