Bezpieczniej dla rowerzystów
Wszyscy wiemy o istnieniu przepisów drogowych. Posiadacze prawa jazdy znają (a przynajmniej powinni) przepisy kodeksu drogowego. Zdecydowanie gorzej jest ze znajomością przepisów dotyczących poruszania się na rowerach. Ostatnia zmiana przepisów dotycząca rowerzystów została wprowadzona 1 kwietnia 2011r (uprzedzam pytanie nie to nie był żart prima - aprilisowy).
Na początek została zmieniona definicja tego co potocznie nazywamy rowerem.
Poza wprowadzeniem ograniczeń prędkości, które mogą uzyskiwać rowery o napędzie elektrycznym doszły ograniczenia dotyczące ich szerokości (można do nich zaliczyć niektóre rowery poziome (np. riksze), handbike a także niektóre rowery wyposażone w zbyt szerokie przyczepy.
Art. 2.
47) rower — pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
Zostały wprowadzone określenia takie jak „pas ruchu dla rowerów” oraz „śluza dla rowerów”. Nie są one zbyt często spotykane dla naszych drogach ale warto zapoznać się z ich zastosowaniem. Śluzy pozwalają ustawić się bliżej skrzyżowania i ruszyć z niego jako pierwszy. W znaczący sposób poprawia to bezpieczeństwo rowerzysty a także ułatwia skręt z drogi.
5a) pas ruchu dla rowerów — część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
5b) śluza dla rowerów — część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;
Jazda w parach
Zmiany przepisów dotyczą także jazdy parami. Jest ona możliwa pod paroma zastrzeżeniami.
Art. 33.
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Pierwszeństwo na skrzyżowaniach
W myśl nowych przepisów rowerzyści mają pierwszeństwo na skrzyżowaniach przed pojazdem, który zmienia kierunek jazdy.
Art. 27.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.
1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
Na rondach i przed skrzyżowaniami środkiem drogi
Przed zmianą przepisów rowerzysta był zobowiązany wjeżdżając na rondo albo skrzyżowanie obowiązek trzymania się prawej strony. Nowe przepisy dają możliwość trzymania się środka pasa zarówno przed skrzyżowaniem jak i na rondzie (zwiększa to bezpieczeństwo rowerzysty zmniejszając ryzyko wymuszenia przez kierującego samochodem pierwszeństwa podczas zjazdu z ronda).
<content>19112</content>
Włączanie się do ruchu.
Od czasu zmiany przepisów zjeżdżając z drogi rowerowej na przejazd lub pas ruchu dla rowerów nie musimy ustępować pierwszeństwa przejazdu – gdyż jesteśmy już w ruchu ulicznymArt. 171. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się nie wynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:3a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
Punkty karne
Rowerzysta za wykroczenia, które popełnił podczas jazdy nie otrzyma już punktów karnych. Mandat finansowy jak najbardziej tak.
w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego § 2. 1. Do ewidencji wpisuje się kierowcę, który kierując pojazdem silnikowym lub motorowerem, dopuścił się naruszenia przepisów ruchu drogowego, zwanego dalej "naruszeniem".
Jazda ścieżką rowerową
Jazda po ścieżce rowerowej jest obowiązkowa ale tylko wówczas kiedy jest ona wytyczona dla właściwego kierunku jazdy rowerzysty (jeśli po przeciwnej stronie jezdni jest ścieżka rowerowa o wyznaczonym kierunku jazdy przeciwnym niż nasz nie mamy obowiązku korzystania z niej.
Art. 33
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Jazda po chodnikach
Rowerzysta może poruszać się po chodniku tylko w określonych przypadkach:
- podczas jazdy z dzieckiem do lat 10,
- warunki atmosferyczne są niesprzyjające i przez to droga jest niebezpieczna,
- szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50km/h.
Przyczepy rowerowe – mocowanie i wyposażenie.
Najnowsze zmiany (z 1 stycznia 2013r.) wprowadzają następujące obostrzenia:
- dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru (nie dotyczy przyczep jednokołowych),
- przynajmniej jedno światło pozycyjne, czerwone, z tyłu przyczepy,
- przynajmniej jedno światło odblaskowe czerwone, z tyłu przyczepy,
- w przypadku, gdy przyczepa jest szersza od roweru ją ciągnącego, jedno światło z przodu, barwy białej.
Zmiany z 8.10.2012 oraz 1.1.2013r. wprowadziły kilka znacznych udogodnień dla rowerzystów.
Rower musi być wyposażony w:
- co najmniej jedno światło przednie może być barwy białej lub żółtej selektywnej a co najważniejsze może być to światło migające,
- tylne światło odblaskowe oraz co najmniej jedno światło pozycyjne o barwie czerwonej,
- w przypadku kiedy tułów kierującego rowerem jest zasłonięty lub też uniemożliwia sygnalizowanie skrętu rower musi być wyposażony w kierunkowskazy,
- rower musi posiadać co najmniej jeden sprawny hamulec,
- dzwonek lub też inny sygnalizator o nieprzeraźliwym dźwięku.
Dodatkowo można wyposażyć rower w odblaskowe paski montowane na oponach, przyczepie rowerowej a także na kołach.
Jedną ze znaczących zmian jest brak obowiązku montowania oświetlenia w ciągu dnia w przypadku gdy na panują dobre warunki atmosferyczne (można zostawić nawet lampki w domu). Natomiast wymagane jest posiadanie oraz używanie świateł w nocy oraz podczas niesprzyjających warunków (mgła, deszcze, śnieg) a także podczas poruszania się w tunelu.
Ustawa precyzuje także jakie warunki musi spełniać oświetlenie:
"powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m
...
oraz powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;”
W artykule 60 są zapisy dotyczące używania opon z kolcami natomiast w artykule 63 informacje na temat przewożenia dzieci w przyczepkach rowerowych przeznaczonych do tego celu.
Podsumowanie
Na zachodzie Europy przepisy te nie są żadnymi nowinkami, istnieją i są przestrzegane od dawna. U nas zostały wprowadzone dzięki znacznemu wkładowi organizacji „Miasto dla rowerów”, która skupia organizacje rowerowe. Jej przewodniczący, Cezary Grochowski, na łamach Newsweeka wyraził przekonanie, że dzięki nowym przepisom poprawi się kultura jazdy i z dróg będzie korzystać coraz więcej rowerzystów. „Im nas więcej, tym jesteśmy bezpieczniejsi” – dodał.
- Vorarlberg: natura i kultura smaku
- Rowerem przez Południowy Tyrol