Skip to main content

Polski startup wprowadza rowerowy kod BIN – odpowiednik samochodowego VIN

Autor: mat. prasowy
Daniel Kurpisz (źródło: mat. prasowe)
Daniel Kurpisz (źródło: mat. prasowe)

Numer VIN samochodu pozwala sprawdzić jego historię, czy faktycznie jest bezwypadkowy i czy przebieg jest autentyczny. Do tej pory brakowało jego odpowiednika dla rowerów, co branża często boleśnie odczuwała. Zmienia to polski startup Trebiada, który jako pierwszy na świecie wprowadza tego typu rozwiązanie do globalnego zastosowania.

- Opierając się na technologii 4.0 oraz Internet of Things tworzymy globalne rozwiązanie dla branży rowerowej, które pozwala na budowanie historii roweru w całym cyklu jego funkcjonowania. Kod BIN, czyli Bicycle Identification Number, jest standardem dla całej branży rowerowej. Jest unikatowy i niepowtarzalny. Dzięki takiemu zabiegowi zagwarantujemy jednolitość i uporządkowanie informacji, czego do tej pory brakowało. Producentom pozwoli to w czasie rzeczywistym pozyskiwać informacje o ich produktach, użytkownikom przed zakupem roweru sprawdzić jego historię, a dodatkowo powstanie ogólnoświatowa baza skradzionych rowerów – dostępna dla wszystkich interesariuszy, policji, urzędów czy komisów i serwisów rowerowych – mówi Daniel Kurpisz z Trebiady, pomysłodawca i współtwórca rozwiązania.

 

Globalna baza informacji o rowerach

Najważniejszym narzędziem projektu jest technologia odpowiedniego TAG-a, który jest odporny na wypiekanie w piecu oraz który może być przyklejony na metal. Twórcy idą jednak jeszcze dalej. Rozwinięciem kodu BIN jest ekosystem trzech kolejnych rozwiązań autorstwa Trebiady, który optymalizuje obieg informacji i zarządzanie produktami dla różnych grup docelowych tworzących rynek rowerowy. Dla fabryk jest to rozwiązanie oparte na RFID pozwalające zoptymalizować proces produkcji, dla sklepów i serwisów system do zarządzania pod nazwą Ready Bike, który pomoże efektywnie zarządzać sprzedażą i naprawami. Z kolei dla użytkowników rowerów opracowano aplikację mobilną My Ready Bike, która monitoruje stan oraz historię jednośladu.

- Pracuję w branży rowerowej od blisko 20 lat. Brak zintegrowanego systemu informacji o branży ewidentnie był bolączką, żeby nie powiedzieć jej piętą achillesową. Mocno wierzę, że nasze rozwiązanie zrewolucjonizuje rynek pod względem obiegu informacji o produkcie – dodaje Daniel Kurpisz.

Projekt kodu BIN oraz systemów rozwijających bazę informacji zarządzany jest przez spółkę Trebiada sp. z o.o., zaś twórcą całości jest Daniel Kurpisz - związany z branża rowerową od początku wieku. W 2022 roku do projektu dołączył fundusz inwestycyjny Human Alfa kierowany przez Pawła Błachno. Wraz z NCBiR, w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 – Bridge Alfa, zainwestował 1 mln zł na rozwój BIN oraz systemu RFID. Po pierwszej fazie rozwoju uruchomiona została sprzedaż oraz przystąpiono do ekspansji na rynki światowe.

 

- Jest to pierwsze tego typu kompleksowe rozwiązanie na świecie. Wykorzystując potencjał nowych technologii zagospodarowuje ono dobrze znaną w branży rowerowej potrzebę, a biorąc pod uwagę, że wdrożenie kodu BIN w fabrykach jest bezpłatne mówimy tu o bardzo realnych korzyściach dla firm, a przede wszystkim dla rowerzystów. Wierzymy, że korzystanie z tego rozwiązania szybko stanie się ogólnoświatowym standardem – mówi Paweł Błachno, Prezes Jagiellońskiego Centrum Innowacji oraz Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający funduszu Human Alfa.

Bicycle Identification Number