Przerzutka w piaście - czy warto?
Przerzutki w piaście to sprytny sposób na to, żeby dysponować większą elastycznością, a przy tym ograniczyć ryzyko awarii roweru w trasie. Nie są może szczególnie uniwersalne, ale w pewnych okolicznościach dość wyraźnie górują nad klasycznymi rozwiązaniami.
Czy warto kupić rower z przerzutkami w piaście?
W stosunku do rowerów z klasycznymi przerzutkami, taki z biegami w piaście będzie zdecydowanie prostszy w serwisowaniu. Wystarczy skupić się jedynie na łańcuchu. Ceną, jaką trzeba za to zapłacić, jest utrata części elastyczności. W klasycznych przerzutkach najczęściej ma się do wyboru około 20 biegów, a przerzutki w piaście dają od 3 do 7. Jednak 7 biegów to wystarczająco dużo, żeby dynamicznie i komfortowo przemieszczać się w mieście czy udać się na wycieczkę rowerową.
Na pewno jest to rozwiązanie lepsze pod względem użyteczności niż rowery miejskie bez przerzutek, który zawsze będzie niedomagał pod względem komfortu jazdy. Ponieważ piasta obsługująca biegi jest zamknięta, w zasadzie się jej nie serwisuje. Przerzutki tego typu mogą pracować nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, choć częściej wytrzymują około 15 tysięcy, co i tak przekłada się na kilkanaście lat eksploatacji roweru. Wydaje się, że przerzutki w piaście to niezłe rozwiązanie, jeśli ma to być rowery miejskie lub po prostu pierwsze proste rowery na całodzienne i weekendowe wyjazdy.
Najczęstsze problemy z przerzutkami w piaście
- Przerzutki w piaście przeskakują. Nieprawidłowy jest naciąg linki. Najprościej będzie znaleźć śrubę baryłkową (przy manetce albo tuż przy piaście) i delikatnie, po pół obrotu, zmieniać jej położenie, aż kultura pracy przerzutki będzie wystarczająca.
- Regulacja przerzutek w piaście. Sam mechanizm jest zasadniczo nierozbieralny – cała regulacja sprowadza się do regulacji naciągu linki obsługującej przerzutkę i regularnej wymiany pancerza.
- Przerzutka w piaście nie działa w pełnym zakresie. Najpewniej jest niepoprawnie ustawiona. Jeśli trymowanie śrubą baryłkową nie pomaga, być może warto przełożyć linkę jeszcze raz, żeby zajęła właściwe miejsce.
- Przerzutka hałasuje przy zmianie biegów. Przede wszystkim – nie zmieniaj biegów, kiedy pedałujesz. Po drugie – znów winna może być źle naciągnięta linka, ale hałas może też pochodzić ze zużytego lub zbyt długiego pancerza.
Przerzutki w piaście - kiedy warto?
Rower z przerzutkami w piaście to dobre rozwiązanie, jeśli nie planujesz wypraw górskich lub typowo terenowych. Można na niego założyć koszyki, sakwy czy inny sprzęt bagażowy, a obsługa techniczna będzie prosta – prawdopodobnie nawet nie będziesz musiał oddawać roweru do serwisu. Przerzutka w piaście to świetny pomysł, jeśli szukasz w miarę wszechstronnego, taniego i prostego roweru na długie lata.
Jeśli nie jesteś przekonany
Rowery posiadające przerzutkę w piaście to przede wszystkim modele miejskie, ale jeśli piasta obsługuje 6-7 biegów, to wystarczy to nawet na całkiem ambitne weekendowe wycieczki. Użytkownicy, którzy kupili rowery z przerzutką w piaście, dzielą się swoimi opiniami na Ceneo, gdzie można też kupić najpopularniejsze modele i porównać je ze sobą. Warto przyjrzeć się dokładniejszej specyfikacji, żeby ze wszystkich rowerów wybrać ten, który najlepiej spełni pokładane w nim oczekiwania.
- Rodzaje tras rowerowych we Francji
- Słuchawki bezprzewodowe - gadżet dla miłośnika muzyki