Skip to main content

Rowerem przez Małopolskę

Autor: skanska

W Małopolsce miłośnicy wycieczek jednośladem zyskają kolejne ścieżki rowerowe. Te pojawiają się w całej Polsce jak grzyby po deszczu. Nowa infrastruktura rowerowa zaczyna spełniać oczekiwania zarówno „niedzielnych” rowerzystów, jak i prawdziwych wyczynowców, amatorów weekendowych wypadów, osób podróżujących do pracy czy rodzin z dziećmi ceniących komfort i bezpieczeństwo jazdy. W tym regionie, od Karpat po Jurę Krakowską, każdy znajdzie coś dla siebie - malownicze krajobrazy, miejskie ścieżki, mordercze podjazdy czy pełne spokoju leśne zacisza. Poza tym, rower to eko-sprawa, fit-zabawa, cool i trendy.

Wehikuł zmian

Rowery z roku na rok zyskują coraz większe grono zwolenników, którzy częściej decydują się na dłuższe rowerowe wyprawy. Poza tym rower staje się symbolem zmian w mentalności społeczeństwa.Przybywa rowerzystów w miastach. Poza np. kurierami czy dostawcami pizzy coraz częściej swoje auta zastępują pracownicy biurowi. W zakorkowanych śródmieściach rower staje się idealną alternatywą dotarcia do pracy czy domu, pozwalając zaoszczędzić czas, pieniądze i nerwy, bo… jest szybki, modny, ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy - poprawia aktywność fizyczną, pozwalając utrzymać dobrą formę, a  przy tym spalić zbędne kalorie.

 

Ruch rowerowy w samej stolicy Małopolski rośnie. Zgodnie z szacunkami Urzędu Miasta Krakowa w ubiegłym roku stanowił 4,5% wszystkich podróży. Według badań stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów przez Rondo Mogilskie w 2011 roku przejeżdżało 2,5-3 tysiące rowerzystów, w 2014 – 5 tysięcy, a w maju 2015 – 7 tysięcy. W 2015 roku odnotowano 50 tys. miejskich rowerzystów, co – w porównaniu z rokiem 2014 - oznacza wzrost o blisko 20 tysięcy.1Kraków to także pierwsze polskie miasto, które wprowadziło w pełni zautomatyzowaną wypożyczalnię roweru publicznego.

 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rowerzystów, a także mając na uwadze potencjał kulturowy i przyrodniczy danego regionu oraz bezpieczeństwo cyklistów, powstają kolejne ścieżki w miastach i szlaki rowerowe. Rozwój turystyki rowerowej to obecnie jedno z wyzwań samorządów wojewódzkich w ramach polityki miejskiej. Jednoślad to również źródło rozwoju gospodarczego, szczególnie w sektorze turystyki.

<content>19112</content>

84 km małopolskiej inwestycji

W Małopolsce powstaje nowa 84-kilometrowa ścieżka rowerowa biegnąca od gminy Brzeszcze do gminy Skawina. Odcinek ten to część Wiślanej Trasy Rowerowej (WTR2), która połączy góry z morzem. Wartość inwestycji to blisko 14,5 mln zł brutto.

 

Kto zyska? Celem inwestycji jest stworzenie infrastruktury rowerowej na europejskim poziomie oraz szkieletu sieci tras, które w przyszłości będzie można rozbudować. Nowe trasy wpłyną pozytywnie na komfort jazdy. Będzie szerzej, jazda stanie się bardziej płynna, co zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów. Dodatkowo podniesie się poziom aktywności fizycznej wśród lokalnych społeczności, gdyż nowa infrastruktura będzie zachęcać do uprawiania tej dyscypliny sportowej. Trasy będą przeznaczone dla kolarzy będących na różnym stopniu zaawansowania dlatego każdy znajdzie tutaj coś na miarę swoich potrzeb i oczekiwań.

Na inwestycji zyska cała Małopolska gdyż trasy zwiększą atrakcyjność turystyczną tego regionu. Szansę na większy rozwój otrzyma również lokalna społeczność, zatrudniona w turystyce, rekreacji i usługach oraz hotelarstwie.

 

VELO MAŁOPOLSKA

Małopolski odcinek wykona Skanska na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Inwestycja, która jest częścią Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych w Województwie Małopolskim – VELO MAŁOPOLSKA, swym zasięgiem obejmie gminy: Brzeszcze, Oświęcim, miasto Oświęcim, Chełmek, Libiąż, Babice, Zator, Alwernia, Czernichów, Brzeźnica oraz Skawina. Przebiegać będzie, m.in. po wałach przeciwpowodziowych, po terenach obszaru NATURA 2000 Stawy w Brzeszczach, między stawami gospodarstw rybackich oraz przez lokalne drogi osiedlowe. Najdłuższe, ponad 12- i 15-kilometrowe, odcinki powstaną w Babicach i Skawinie. Na terenie województwa małopolskiego powstanie łącznie około 236 km nowych tras w ramach WTR.

  Zarząd Województwa Małopolskiego, widząc rosnące zainteresowanie mieszkańców Małopolski turystyką rowerową, a także mając na względzie potencjał kulturowy i przyrodniczy regionu, w trosce o bezpieczeństwo rowerzystów, rozpoczął wdrażanie opracowanej koncepcji budowy sieci tras rowerowych w całym województwie. Docelowo sieć ma objąć ok. 900 km ścieżek rowerowych o podobnym standardzie, stanowiących

dogodne trasy do podróżowania na rowerze przez turystów o różnym przygotowaniu kondycyjnym. Projekt jest realizowany ze środków unijnych, a także z budżetu Województwa Małopolskiego oraz dotacji pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

 

Zakres prac
W ramach zadania Skanska wykona 84 km tras dla rowerów o nawierzchni bitumicznej. Będą one zlokalizowane na wałach przeciwpowodziowych, terenach zielonych, w ciągach  dróg publicznych i wewnętrznych. - Odcinki gdzie trasa przebiega po drogach publicznych, a nawierzchnia jest zniszczona odzyskają na nowo swój dawny blask. Na szlaku pojawi się oznakowanie prezentujące atrakcje turystyczne znajdujące się w okolicy, które warto zobaczyć. Nie zabraknie również znaków dotyczących organizacji ruchu. Ponadto, nad rzeką Skawinka w Skawinie powstanie kładka o długości 150 m – informuje Rafał Nosek, Kierownik Budowy, Skanska. W ramach podniesienia komfortu użytkowania trasy rowerowej inwestor podjął działania w zakresie zlokalizowania przy trasie Miejsc Obsługi Rowerzystów.

 

Moda na zdrowie

Dzięki wybudowanym przez nas obiektom sportowym coraz więcej osób uprawia sport i staje się zdrowszymi ludźmi. Infrastrukturę sportową użytkują całe pokolenia - dla starszych to często powrót do aktywności po latach, a dla młodszych – pierwsza nauka zdrowych nawyków. Z infrastruktury tej korzystają profesjonalni sportowcy, ale także miłośnicy zdrowego stylu życia oraz kibice. Dla nas jako wykonawcy to ogromna satysfakcja budować nie tylko ścieżki rowerowe, aleje parkowe, siłownie pod chmurką czy wielofunkcyjne boiska, ale przede wszystkim modę na zdrowie.

 

Noś odblaski – świeć przykładem

W dobie rosnącej liczby rowerzystów, których coraz częściej spotykamy na drogach, priorytetem staje się bezpieczna jazda. - Apelujemy zatem o właściwe oznakowanie siebie i jednośladu. Te informacje przekazujemy również dzieciom podczas realizowanej przez nas ogólnopolskiej akcji „Bezpieczni w pobliżu budowy”, którą od 8 lat prowadzimy  w szkołach podstawowych w całej Polsce ucząc najmłodszych m.in. zasad bezpiecznego poruszania się po drodze – zaznacza Agnieszka Kotela, lokalny koordynator kampanii, Specjalista ds. Komunikacji Zewnętrznej, Skanska. Promujemy też noszenie elementów odblaskowych, dzięki którym kierowca może zauważyć pieszego lub rowerzystę z odległości 150, a nie 20 metrów, gdy jest już zdecydowanie za późno na jakąkolwiek reakcję. Mamy nadzieję, że nasza akcja zwiększy ilość widocznych osób poruszających się po zmierzchu.
Przez 8 lat, w kilkuset spotkaniach w ramach akcji wzięło  już ponad 111 tys. dzieci.

- W zeszłym roku w województwie małopolskim Tomcio Brygadzista i Zebra Drogowa – bohaterowie naszych spektakli - spotkali się z blisko 2400 uczniami. W tym roku w wiosennej edycji naszej akcji wzięło już udział ponad 700 dzieci z Małopolski – dodaje Agnieszka Kotela.

 

Więc chodź pomaluj mój świat…
Ścieżki rowerowe są oznakowane symbolem roweru na kostce lub asfalcie. Ostatnio jednak modne stają się kolorowe nawierzchnie, które produkuje Skanska na indywidualne potrzeby zamawiającego. Zielona czy czerwona droga dla jednośladu jest bardziej zauważalna przez pozostałych użytkowników ruchu, w tym pieszych, ale i bardziej oryginalna. Co poza tym? Kolorowe ścieżki rowerowe czy rolkowe zapewniają równą  nawierzchnię. Dzięki nim zwiększa się komfort jazdy, ale przede wszystkim staje się ona bezpieczniejsza. 

 

Skanska w regionie
84-kilometrowy odcinek WTR to najdłuższy tego typu projekt Skanska w regionie. Od wielu lat na terenie województwa małopolskiego lokalny oddział Skanska realizuje inwestycje z zakresu budownictwa inżynieryjnego i ogólnego. W zeszłym roku oddaliśmy do użytku pierwszy etap drogi wojewódzkiej nr 768 z Brzeska do Koszyc oraz drogę wojewódzką nr 981 na odcinku Sędziszowa-Bobowa. Zbudowaliśmy także m.in. kładkę dla pieszych w Gaju nad zakopianką, biurowiec w centrum Krakowa – Kapelankę, Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz zrewaloryzowaliśmy Teatr Variete w Krakowie. Obecnie trwają prace m.in. przy węzłach Mirowskim oraz obwodnicy Miechowa.

 


1 Raport o stanie rozwoju ruchu rowerowego w Krakowie 2015,

2 Wiślana Trasa Rowerowa to ogólnopolski projekt, który będzie łączył osiem województw. Łącznie przewidziano utworzenie około 1200-kilometrowego szlaku wzdłuż rzeki Wisły. Na terenie Województwa Małopolskiego trasa pobiegnie przez 10 powiatów oraz 22 gminy i miasta, łącząc obiekty o wartości kulturalnej, historycznej oraz przyrodniczej.