Rowerzyści odzyskują polskie miasta
Polscy rowerzyści przez wiele lat nie mieli w Polsce łatwego życia - w świadomości wielu osób (w szczególności kierowców) utarło się, że rowery służą do przemieszczania się po wsiach i podmiejskich łąkach, a więc w mieście nie ma dla nich miejsca. Na szczęście miejska infrastruktura robi się coraz bardziej przyjazna dla jednośladów. Efekty tej polityki już widać - w Polsce sprzedaje się coraz więcej rowerów miejskich! W poniższym tekście opisujemy nowe rozwiązania dla rowerzystów - np. śluzy, kontrpasy - i radzimy jak wybrać rower do jazdy po mieście.
Długoletnie lekceważenie potrzeb rowerzystów przez miejskich decydentów można zgrabnie podsumować jednym zdaniem - wypowiedzią pewnego stołecznego urzędnika, który na sugestię uczynienia miejskich szlaków nieco bardziej odpowiednimi dla rowerzystów odpowiedział, że "Warszawa to nie wieś, żeby po niej rowerem jeździć".
Na szczęście opinia owego urzędnika była najwyraźniej odosobniona, bo polskie miasta robią się ostatnio coraz lepiej dostosowane do potrzeb rowerzystów m.in. za sprawą szeregu nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym.
Polacy stawiają na rowery miejskie
Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać - z opublikowanych przez firmę KROSS (największego polskiego producenta rowerów) statystyk sprzedaży wyraźnie widać, że w naszym kraju w ostatnim czasie szybko rośnie popularność jednośladów, zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe w mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz "wielozadaniowych" rowerach trekkingowych.
"Z naszych wyliczeń wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że Polacy jeżdżą po mieście coraz chętniej i kupując rower wybierają taki, który w tym "środowisku" sprawdzi się najlepiej. Z przyjemnością obserwujemy to zjawisko - naszym zdaniem Polska ma duże szanse, by pod względem popularności jednośladów stać się drugą Holandią" - komentuje Robert Budny, dyrektor sprzedaży i marketingu z KROSS.
Jest coraz lepiej
Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.
Śluzy rowerowe - oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem - jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.
Kontrpasy rowerowe - pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy - dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach.
Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) - droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerowego (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi - konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od...
Pasów rowerowych - czyli jednokierunkowych pasów ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, wyznaczonych w ramach jezdni (ścieżki zwykle sąsiadują z chodnikami lub są ich elementem).
<content>19112</content>
W ciągu ostatnich dwóch lat polskie miasta stały się dużo bardziej przyjazne rowerzystom – widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturę zdały sobie sprawę z szeregu korzyści płynących z rowerowej mody. Oczywiście, sytuacja wciąż jest daleka od ideału, ale zmiany w przepisach, liczba i długość nowopowstających ścieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnień dla rowerzystów pokazują, że sprawy zdecydowanie idą w dobrym kierunku.
Jaki rower do jazdy po mieście?
Rowery miejskie służą, zgodnie z nazwą, przede wszystkim do przemieszczania się po ścieżkach, ulicach i alejkach. Takie jednoślady mają zapewniać zarówno możliwość poruszania się, jak i sprawnego przemieszczania (np. z domu do pracy). Już podczas ich projektowania szczególny nacisk kładzie się na wygodę - zapewnia ją m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko. Często razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: błotniki, osłonę łańcucha i szprych, nóżkę, koszyk albo sakwę, szczególnie przydatne gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy. Do powyższego opisu doskonale pasują np. jednoślady z kolekcji firmy KROSS - stworzone dla kobiet modele Tempo Presto i Moderato. Osobom, które szukają roweru, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również podczas weekendowych wypadów turystycznych, warto polecić model Evado 1.0, zaprojektowany z myślą o szybkiej jeździe po utwardzonej nawierzchni.
- „obiektywnie śląskie” III edycja 2012
- Mistrzostwa Polski w kolarstwie zjazdowym – Zawoja 22.07.2012